Współczesna satyra amerykańska: Przegląd gatunku 3301-KA2523
Kurs przedstawia przegląd współczesnej amerykańskiej satyry jako narzędzia kulturowej, społecznej i politycznej krytyki. Zajęcia traktują satyrę jako gatunek inter- i transmedialny, analizując jej przykłady w literaturze, komedii scenicznej, oraz mediach audiowizualnych i cyfrowych. Kurs skupia się na satyrze zagadnień będących przedmiotem dyskusji i sporu we współczesnej debacie publicznej USA: polityki tożsamościowej, rasy i etniczności (Paul Beatty, Percival Everett, Colson Whitehead, W. K. Bell, Issa Rae, Donald Glover); aktywizmu feministycznego, intersekcjonalnego i LGBTQ+ (Tina Fey, Phoebe Robinson, Jerrod Carmichael); wojen kulturowych, społecznej i politycznej polaryzacji, oraz rozprzestrzenianiu fałszywych informacji (George Saunders, Jon Stewart, John Oliver, Stephen Colbert, The Onion); problemów wielokulturowej Ameryki (Junot Diaz, Hasan Minhaj, Rick Fumiyuwa); debat dotyczących niepełnosprawności i zdrowia psychicznego (Comedy Warriors, Maysoon Zayid, Chris Gethard, Taylor Tomlinson); zmian klimatycznych i kryzysu gospodarczego (George Carlin, Angela Nissel, Moses Storm, Boots Riley); oraz technologii i ucyfrowienia kultury/życia społecznego (Bo Burnham, Baratunde Thurston, Cultivated Wit, Bots of New York). Kurs uzupełniony jest tekstami krytycznymi z dziedziny filozofii humoru, w tym teorii ironii i parodii w kontekście amerykańskiej satyry.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
- K_W01 - w sposób pogłębiony specyfikę badań nad humorem (Humor Studies) na tle dziedziny nauk humanistycznych
- K_W02 - w sposób pogłębiony tendencje rozwoju badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach amerykańskiej satyry/badań nad humorem
- K_W03 - istotne zagadnienia, główne metody i teorie badań nad amerykańską satyrą i humorem w ramach studiów kulturoznawczych i literaturoznawczych
- K_W04 - w sposób pogłębiony zasady projektowania badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych dotyczących amerykańskiej satyry i humoru
Umiejętności
Studenci potrafią:
- K_U01 - posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu badaniami nad humorem w literaturoznawstwie i kulturoznawstwie
- K_U03 - wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania projektu naukowego związanego z amerykańską satyrą, dotyczącego tematyki z zakresu dyscyplin literaturoznawstwo i nauki o kulturze
- K_U04 - w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści literackie i kulturowe zawarte w amerykańskiej satyrze w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym
- K_U06 - samodzielnie wyszukiwać informacje w różnych źródłach i oceniać ich przydatność do pracy badawczej z zakresu tematyki seminarium magisterskiego i przygotowania pracy semestralnej
- K_U07 - korzystać z nowoczesnych technologii w procesie zdobywania wiedzy oraz porozumiewać się (np. z osobami prowadzącymi wykłady, konsultacje, szkolenia, itp. oraz współuczestnikami zajęć i projektów) z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych (np., wykorzystywać platformę Perusall.com do internetowych dyskusji/zadań domowych, czy stworzyć wideo esej lub odcinek podkastu na potrzeby pracy zaliczeniowej)
- K_U08 - uczestniczyć w pracy projektowej, współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i kierować pracą zespołu w przypadku zadań grupowych i/lub pracy zaliczeniowej
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
- K_K02 - kształcenia ustawicznego w zakresie badań nad humorem i amerykańską satyrą, wykorzystując wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie kursu
- K_K03 - wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, rozwijanie etosu zawodu oraz zasad i norm etycznych w nauce w odniesieniu do dyscyplin badań nad humorem, literaturoznawstwa i kulturoznawstwa
- K_K05 - uczestnictwa w inicjatywach naukowych i kulturalnych związanych z badaniami nad humorem i amerykańską satyrą korzystając z różnych form i mediów
- K_K06 - dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych egzemplifikowanych w amerykańskiej satyrze
Kształcenie językowe na poziomie C2
Kryteria oceniania
Metody i kryteria zaliczenia:
- obecność
- aktywność na zajęciach
- przygotowanie do zajęć/prace domowe (czytanie zadanych tekstów i udział w dyskusji na platformie Perusall.com)
- praca semestralna/zaliczeniowa (wypowiedź pisemna, wideo esej, lub nagranie dyskusji związanej z tematem kursu)
Dopuszczalne są 3 nieobecności.
Literatura
Brandon J. Manning, Played Out: The Race Man in Twenty-First-Century Satire (Rutgers University Press, 2022)
James E. Caron, Satire as the Comic Public Sphere: Postmodern Truthiness and Civic Engagement (Penn State University Press, 2021)
Danielle Fuentes Morgan, Laughing to Keep from Dying: African American Satire in the Twenty-First Century (University of Illinois Press, 2020)
Jody C. Baumgartner, American Political Humor: Masters of Satire and Their Impact on U.S. Policy and Culture (ABC-CLIO, 2019)
Ian Wilkie, The Routledge Comedy Studies Reader (Routledge, 2019)
Julie A. Webber, The Joke Is on Us: Political Comedy in (Late) Neoliberal Times (Lexington Books, 2018)
Nick Marx and Matt Sienkiewicz, The Comedy Studies Reader (University of Texas Press, 2018)
Richard Wallace, Mockumentary Comedy: Performing Authenticity (Palgrave Macmillan, 2018)
John Gilmore, Satire: New Critical Idiom (Routledge, 2018)
Mehnaaz Momen, Political Satire, Postmodern Reality, and the Trump Presidency: Who Are We Laughing At? (Lexington Books, 2018)
Jessica Milner Davis, Satire and Politics: The Interplay of Heritage and Practice (Palgrave Macmillan, 2017)
Sabrina Fuchs Abrams, Transgressive Humor of American Women Writers (Palgrave Macmillan, 2017)
Nicholas Holm, Humour as Politics: The Political Aesthetics of Contemporary Comedy (Palgrave Macmillan, 2017)
Chiara Bucaria and Luca Barr, Taboo Comedy: Television and Controversial Humour (Palgrave Macmillan, 2016)
Sophia A. McClennen and Remy M. Maisel, Is Satire Saving Our Nation?: Mockery and American Politics (Palgrave Macmillan, 2014)
Amber Day, Satire and Dissent: Interventions in Contemporary Political Debate (Indiana University Press, 2011)
Ted Gournelos and Viveca S. Green, A Decade of Dark Humor: How Comedy, Irony, and Satire Shaped Post-9 11 America (University Press of Mississippi, 2011)
Jonathan Gray et al., Satire TV: Politics and Comedy in the Post-Network Era (NYU Press, 2009)
Stephen E. Kercher, Revel with a Cause: Liberal Satire in Postwar America (University of Chicago Press, 2006)
Darryl Dickson-Carr, African American Satire: The Sacredly Profane Novel (University of Missouri Press, 2001)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: