Zdrowie, ciało i obywatelstwo w kulturze amerykańsiej 3301-KA1535-2ST
Kurs poświęcony jest przenikaniu się dyskursów dotyczących zdrowia, ciała o obywatelstwa w kulturze amerykańskiej. Skupia się na zarządzaniu przez państwo wybranymi aspektami życia społecznego odnoszącymi się do ucieleśnionego obywatelstwa (embodied citizenship). Należą do nich dyscyplinujące praktyki z zakresu zdrowia fizycznego i psychicznego, wyznaczanie granic ról płciowych oraz hierarchii rasowych, prawne regulacje dotyczące seksualności i reprodukcji, stygmatyzacja nienormatywnych ciał, samo-dyscyplinujące praktyki cielesne, zarządzanie ciałem politycznym (body politic) obywateli w czasie kryzysu (np. epidemii czy klęski żywiołowej). W trakcie kursu odpowiemy na następujące pytania: Czym jest bio-władza? Jaki jest wpływ technik dyscyplinujących i regulujących na produkcję ciał indywidualnych i zbiorowych? Skoro ciało obywatela jest przedmiotem działań władzy, jak i jej przekaźnikiem, jaka jest relacja między nadzorem ciała i dyscypliną samego siebie a historycznymi procesami narodotwórczymi? Jaki jest związek między praktykami przestrzennymi a szerszym projektem tworzenia zdrowej wspólnoty politycznej (body politic)? W jaki sposób zastosowanie metafory ciała w odniesieniu do życia społecznego i politycznego. Skoro medyczne i (pseudo)naukowe przełomy wytwarzają władzę/wiedzę o ciałach (Foucault), jaki wpływ te dyskursy wywierają na samozrozumienie społeczeństwa amerykańskiego i budowanie tożsamości zbiorowej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
K_W01 w sposób pogłębiony specyfikę literaturoznawstwa i nauk o literaturze i religii dotyczącą tematyki zdrowia, cielesności, biowładzy i obywatelstwa na tle dziedziny nauk humanistycznych
K_W02 w sposób pogłębiony tendencje rozwoju badań literaturoznawczych i kulturoznawczych dotyczących kwestii zdrowia, cielesności, biowładzy i obywatelstwa w ramach filologii angielskiej
K_W04 w sposób pogłębiony zasady projektowania badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi dotyczących zdrowia, cielesności, biowładzy i obywatelstwa w formułowaniu problemów badawczych
K_W05 pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Umiejętności
Studenci potrafią:
K_U01 posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa dotyczącego kwestii zdrowia, cielesności, biowładzy i obywatelstwa
K_U02 w sposób pogłębiony posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, dotyczących kwestii zdrowia, cielesności, biowładzy i obywatelstwa, w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
K_U03 wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania projektu naukowego dotyczącego tematyki zdrowia, cielesności, biowładzy i obywatelstwa, z zakresu dyscyplin literaturoznawstwo i nauki o kulturze i religii
K_U04 w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska literackie i kulturowe dotyczące funkcjonowania dyskursów władzy, zdrowia i cielesności w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym
K_U05 rozpoznawać różnice pomiędzy alternatywnymi podejściami metodologicznymi stosowanymi w danej dyscyplinie dotyczącymi zagadnień zdrowia, cielesności, biowładzy i obywatelstwa
K_U06 samodzielnie wyszukiwać informacje w różnych źródłach i oceniać ich przydatność do pracy badawczej z zakresu tematyki seminarium magisterskiego
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
K_K02 kształcenia ustawicznego, rozwoju osobistego i zawodowego wykorzystując wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie studiów
K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, rozwijanie etosu zawodu oraz zasad i norm etycznych w nauce w odniesieniu do dyscyplin reprezentowanych w programie kształcenia
K_K04 krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie kierunku studiów
K_K06 dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych
Kryteria oceniania
- obecność
- aktywność na zajęciach
- wypowiedzi pisemne
- projekt grupowy
- egzamin pisemny
Dopuszczalne są 3 nieobecności
Literatura
Excerpts from the following book publications:
Apel, Thomas A. Feverish Bodies, Enlightened Minds. Enlightened Minds. Stanford UP, 2016.
Bederman, Gail. Manliness and Civilization: A Cultural History of Gender and Race in the United States, 1880-1917. University of Chicago Press, 1995.
Biehler, Dawn Day. Pests in the City: Flies, Bedbugs, Cockroaches and Rats. University of Washington Press 2013.
Blackman, Lisa. The Body. Berg, 2008.
Boyer, Paul. Urban Masses and Moral Order in America 1820-1920. Harvard University Press, 1997 (1978).
Carter, Julian B. The Heart of Whiteness: Normal Sexuality and Race in America, 1880–1940. Duke University Press, 2007.
Dr Holt’s The Care and Feeding of Children, 1894
Dr Spock, Baby and Child Care, 1946
Foucault, Michel, Discipline and Punish: The Birth of the Prison. Random House, 1975.
Foucault, Michel. The Birth of Biopolitics. Lectures at the Collège de France 1978-1979. Ed. Senellart, Michel. Trans. Burchell, Graham. Palgrave Macmillan, 2008.
Friedan, Betty. Feminine Mystique, W.W. Norton, 1963.
Inda, Jonathan Xavier. Racial Prescriptions. Routledge, 2016.
Lasch, Christopher The Culture of Narcissism. American Life in an Age of Diminishing Expectations, W.W. Norton,1979.
Lemke, Thomas. Biopolitics: An Advanced Introduction. Trans. Trump, Erik Frederick. New York University Press, 2011.
Lukianoff, Greg and Jonathan Haidt. The Coddling of the American Mind. Penguin Books, 2019.
Mead, Margaret, Coming of Age in Samoa. William Morrow and Co., 1928,
Metzl, Jonathan. The Protest Psychosis: How Schizophrenia Became a Black Disease. Beacon Press, 2010.
Muir, John excerpt from “The Wild Parks and Forest Reservations of the West,” 1898.
Nelson, Alondra: The Social Life of DNA: Race, Reparations and Reconciliation after the Genome. Beacon Press, 2016.
Pettegrew, John. Brutes in Suits: Male Sensibility in America, 1890-1920. The Johns Hopkins University Press, 2007.
Rose, Nikolas. The Politics of Life Itself: Biomedicine, Power and Subjectivity in the Twenty-first Century. Princeton UP, 2007.
Shilling, Chris. The Body: A Very Short Introduction. Oxford UP, 2016.
Stoler, Ann Laura, ed. Haunted by Empire: Geographies of Intimacy in North American History. Duke UP, 2006.
Strong, Paschal N. The Pestilence, a Punishment for Public Sins: A Sermon Preached in the Middle Dutch Church, Nov. 17, 1822, after the cessation of the yellow fever which prevailed in New-York in 1822. New York: H. Sage, 1833. Harvard University - Andover-Harvard Theological Library.
Washington, Harriet A. Medical Apartheid: The Dark History of Medical Experimentation on Black Americans from Colonial Times to the Present. Doubleday, 2006.
Wray, Matt. Not Quite White. White Trash and the Boundaries of Whiteness. Duke UP, 2006.
Wylie, Philip. Generation of Vipers, Dalkey Archive Press, 1943
Journal articles:
Biermann, Christine. “Securing Forests from the Scourge of Chestnut Blight: The Biopolitics of Nature and Nation,” Geoforum 75, 2016, pp. 210-219.
Treichler, Paula A. “AIDS, Homophobia, and Biomedical Discourse: An Epidemic of Signification.” October 43 (Winter 1987): 31-70. Special Issue on AIDS: Cultural Analysis, Cultural Activism. Ed. Douglas Crimp.
Films:
Marriage for Moderns - an educational film, (1954)
Homesman, dir. Tommy Lee Jones (2014)
Kinsey Report, dir. Bill Condon (2004)
Rebel without a Cause, dir. Nicholas Ray (1955)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: