Historia amerykańskiego stand-upu 3301-KA1532
Jak przekonuje Richard Zoglin, krytyk kultury i autor książki Comedy at the Edge: How Stand-up in the 1970s Changed America (2009), rewolucja stand-upu ("stand-up comedy") lat siedemdziesiątych dwudziestego wieku na zawsze zmieniła charakter amerykańskiego humoru. Biorąc tezę Zoglina jako punkt wyjścia, kurs prezentuje przegląd amerykańskiego stand-upu. Zajęcia badają początki gatunku na scenie wodewilowej (Bert Williams, Moms Mabley), kontrkulturowych komików lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych dwudziestego wieku (Lenny Bruce, George Carlin), pierwsze komiczki feministyczne (Joan Rivers, Elayne Boosler, Whoopi Goldberg), pionierów komedii intersekcjonalnej i LGBTQ+ (2 Dope Queens, Ellen Degeneres, Jerrod Carmichael), figurę komika jako politycznego komentatora (Mort Sahl, Jon Stewart, John Oliver, Stephen Colbert), wczesnych i współczesnych komików etnicznych (Dick Gregory, Charlie Hill, W. K. Bell), narodziny komedii konfesyjnej (Richard Pryor), absurdystycznej (Steve Martin, Andy Kaufman) i apokaliptycznej (Bill Hicks, Marc Maron), największe sukcesy stand-upu w kulturze głównego nurtu (Jerry Seinfeld, Eddie Murphy, Robin Williams), współczesnych innowatorów gatunku (Julio Torres, Hasan Minhaj, Bo Burnham), oraz introspektywny zwrot współczesnej sceny komediowej (Chris Gethard, Neal Brennan, Taylor Tomlinson). Oprócz analizy nagrań i transkrypcji samych występów scenicznych kurs obejmuje lekturę źródeł krytycznych z zakresu historii i teorii stand-upu.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
- K_W01 - w zaawansowanym stopniu specyfikę badań nad humorem (Humor Studies) w odniesieniu do dyscyplin naukowych w dziedzinie nauk humanistycznych
- K_W02 - w zaawansowanym stopniu kluczową terminologię, główne metody i teorie badań nad humorem
- K_W07 - zasady projektowania badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych w obszarze badań nad humorem
- K_W09 - w zaawansowanym stopniu złożoność i pluralizm kultur, kody kultury, oraz strukturalne i instytucjonalne uwarunkowania kultury komunikowane poprzez medium amerykańskiej komedii scenicznej (stand-up comedy)
Umiejętności
Studenci potrafią:
- K_U01 - posługiwać się terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu badań nad humorem w obszarze literaturoznawstwa i kulturoznawstwa
- K_U03 - analizować i syntetyzować treści i zjawiska literackie i kulturowe zawarte w amerykańskiej komedii scenicznej w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym
- K_U07 - korzystać z nowoczesnych technologii w procesie zdobywania wiedzy oraz porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych (np. wykorzystywać platformę Perusall.com do internetowych dyskusji/zadań domowych, czy stworzyć wideo esej lub odcinek podkastu na potrzeby zajęć)
- K_U08 - planować i organizować pracę indywidualną i w zespole by skutecznie realizować wyznaczone cele
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
- K_K02 - kształcenia ustawicznego i rozwoju osobistego, wykorzystując umiejętności w zakresie dokonywania wyboru przedmiotów i projektów odpowiadających zainteresowaniom z zakresu badań nad humorem
- K_K04 - podjęcia inicjatywy indywidualnej i samodzielności w kwestiach społecznych dzięki umiejętności krytycznej oceny treści różnych przekazów komunikowanych poprzez dyskursy komediowe/satyryczne
- K_K05 - efektywnego funkcjonowania w kontaktach z innymi poprzez wyrażania siebie w sposób spójny, przejrzysty, logiczny i konkretny (w piśmie, mediach audiowizualnych i/lub dyskusji)
- K_K06 - dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych egzemplifikowanych w medium komedii scenicznej
Kształcenie językowe na poziomie B2+
Kryteria oceniania
Metody i kryteria zaliczenia:
- obecność
- aktywność na zajęciach
- przygotowanie do zajęć/prace domowe (czytanie zadanych tekstów i udział w dyskusji na platformie Perusall.com)
- praca semestralna/zaliczeniowa (wypowiedź pisemna, wideo esej, lub nagranie dyskusji związanej z tematem kursu)
Dopuszczalne są 3 nieobecności.
Literatura
Shawn Levy, In on the Joke: The Original Queens of Standup Comedy (Doubleday, 2022)
Wayne Federman, The History of Stand-Up: From Mark Twain to Dave Chappelle (Independently published, 2021)
David Steinberg, Inside Comedy: The Soul, Wit, and Bite of Comedy and Comedians of the Last Five Decades (Random House, 2021)
Kliph Nesteroff, We Had a Little Real Estate Problem: The Unheralded Story of Native Americans & Comedy (Simon & Schuster, 2021)
Patrice A. Oppliger and Eric Shouse, The Dark Side of Stand-Up Comedy (Palgrave Macmillan, 2020)
Krista Bonello Rutter Giappone, The Punk Turn in Comedy (Palgrave Macmillan, 2018)
S. Robert Lichter et al., Politics Is a Joke!: How TV Comedians Are Remaking Political Life (Routledge, 2018)
Shawn Chandler Bingham and Sara E. Green, Seriously Funny: Disability and the Paradoxical Power of Humor (Lynne Rienner Publishers, 2016)
Judd Apatow, Sick in the Head: Conversations About Life and Comedy (Random House, 2016)
Tom Shales, Live From New York: Live From New York: The Complete, Uncensored History of Saturday Night (Back Bay Books, 2015)
Kliph Nesteroff, The Comedians: Drunks, Thieves, Scoundrels, and the History of American Comedy (Grove Press, 2015)
Ian Brodie, A Vulgar Art: A New Approach to Stand-Up Comedy (University Press of Mississippi, 2014)
Rebecca Krefting, All Joking Aside: American Humor and Its Discontents (Johns Hopkins University Press, 2014)
Mike Sacks, Poking a Dead Frog: Conversations with Today’s Top Comedy Writers (Penguin Books, 2014)
Yael Kohen, We Killed: The Rise of Women in American Comedy (Farrar, Straus and Giroux, 2012)
Eddie Tafoya, The Legacy of the Wisecrack: Stand-up Comedy as the Great American Literary Form (Universal-Publishers, 2011)
William Knoedelseder, I’m Dying Up Here: Heartbreak and High Times in Stand-up Comedy’s Golden Era (PublicAffairs, 2009)
Richard Zoglin, Comedy at the Edge: How Stand-up in the 1970s Changed America (Bloomsbury USA, 2008)
Joanne R. Gilbert, Performing Marginality: Humor, Gender, and Cultural Critique (Wayne State University Press, 2004)
John Limon, Stand-up Comedy in Theory, or, Abjection in America (Duke University Press Books, 2003)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: