Wstęp do teorii afektów 3301-KA1531
Głównym celem zajęć jest zapoznanie studentów z głównymi nurtami jednej z najszerzej wykorzystywanych we współczesnej humanistyce teorii, której podstawową kategorią jest zdolność człowieka do odczuwania emocji. Będziemy czytać teksty oraz oglądać materiały wizualne, które analizują i/lub ilustrują afektywność ludzką w różnych ujęciach kulturowych: doświadczania kolektywnych emocji, aktu przeżycia dzieła sztuki, emocjonalnych aspektów budowania więzi i funkcjonowania społecznego człowieka oraz splotu emocji z kulturą neoliberalnego kapitalizmu.
Zajęcia rozpoczną się od wspólnego omówienia podstawowych tekstów dotyczących afektów oraz wprowadzenia podstawowych pojęć takich jak: struktura uczucia, afekt, emocja. Następnie będziemy czytać najbardziej znane teksty napisane w nurcie teorii afektu, którym towarzyszyć będą projekcje materiałów wizualnych (film fabularny, dokument o sztuce, reklama), ilustrujących poruszane w nich kwestie. Będziemy przyglądać się afektom w ujęciu ideologicznym, relacyjnym oraz zastanawiać się nad ich potencjałem politycznym.
Podczas zajęć będziemy zwracać uwagę na kontekst historyczny pojawienia się teorii afektów oraz na jej wewnętrzne napięcia i niespójności. Będziemy również analizować przydatność tej teorii do analizy różnych zjawisk i aspektów kultury oraz badać punkty wspólne między teorią afektów a innymi wiodącymi teoriami wykorzystywanymi we współczesnej humanistyce, takimi jak nowy materializm, ekokrytyka, posthumanizm i neuronauka.
Zajęcia odbywają się na poziomie językowym B2+.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- poznaje / zgłębia problematykę i realia geograficzne, historyczne, polityczne, gospodarcze, kulturowe i społeczne krajów obszaru języka angielskiego
- zdobywa / pogłębia wiedzę o symbolicznym podłożu interakcji w ramach jednej kultury oraz między kulturami
Umiejętności:
- potrafi zastosować podstawową / pogłębioną metodologię literaturoznawczą i kulturoznawczą
- umie przedstawić zdobytą wiedzę w sposób logiczny i klarowny w formie pisemnej i ustnej
Kompetencje społeczne:
- ma potrzebę wyrażania siebie w sposób spójny, przejrzysty, logiczny i konkretny w celu efektywnego funkcjonowania w kontaktach z innymi
- rozpoznaje charakter dylematów, problemów, konfliktów i poszukuje najlepszych ich rozwiązań
Kryteria oceniania
Średnia z następujących segmentów kursu:
response paper -- 20%
aktywne uczestnictwo w zajęciach i kwizy -- 20%
pisemny test końcowy -- 50%
Zajęcia zalicza zdobycie powyżej 50 % w każdym segmencie wymagań.
Dopuszczalna liczba nieobecności: 2.
Literatura
Będziemy omawiać fragmenty z następujących źródeł (być może nie wszystkich):
Akers, Matthew et al. Marina Abramović: The Artist is Present. HBO Documentary Films and Music Box Films, 2012.
Benjamin, Jessica. The Bonds of Love: Psychoanalysis, Feminism, and the Problem of Domination. Pantheon Books, 1988.
Ahmed, Sara. The Promise of Happiness. Durham, NC: Duke University Press, 2010.
Berlant, Lauren. “Affect is the New Trauma.”
Berlant, Lauren. Cruel Optimism. Durham, NC: Duke University Press, 2011.
Bowlby, John. The Making and Breaking of Affectional Bonds. London: Tavistock, 1979.
Brennan, Teresa. The Transmission of Affect. Cornell University Press, 2004.
Clough, Patricia. “The Affective Turn: Political Economy, Biomedia, and Bodies.” The Affect Theory Reader, edited by Melissa Gregg and Gregory J. Seigworth, Duke University Press, 2010, pp. 206-225.
Cvetkovich, Ann. Depression: A Public Feeling. Durham, NC: Duke University Press, 2012.
Figlerowicz, Marta. “Affect Theory Dossier: An Introduction.” Qui Parle: Critical Humanities and Social Sciences 20, no. 2 (Sping/Summer): 3–18.
Hochschild, Arlie. The Managed Heart: Commercialization of Human Feeling. Oakland, CA: University of California Press, 2012.
Illouz, Eva. Cold Intimacies: The Making of Emotional Capitalism. Cambridge: Polity, 2007.
Lasch, Christopher. The Culture of Narcissism: American Life in an Age of Diminishing Expectations. New York: W.W. Norton, 1991.
Leys, Ruth. “The Turn to Affect: A Critique.” Critical Inquiry, 37,
434–72, 2011.
Massumi, Brian. Parables for the Virtual: Movement, Affect, Sensation. Durham, NC: Duke University Press, 2002.
Seigworth, Gregory J., and Melissa Gregg. “An Inventory of Shimmers.” The Affect Theory Reader, edited by Melissa Gregg and Gregory J. Seigworth, Duke University Press, 2010, pp. 1–25.
Spinoza, Baruch. Ethics (fragments)
Tomkins, Silvan. Affect Imagery Consciousness. Vol. 1 & 2 New York: Springer, 1962 & 1963.
Williams, Raymond. On “The Structure of Feeling.”
Winnicott, Donald. “The Capacity to Be Alone.” The Maturational Process, 28–35. New York: International Universities Press, 1958.
Winnicott, Donald. “Creativity and Its Origins.” Playing and Reality, 87–114. London: Tavistock, 1971.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: