Świadomość językowa i autonomia, zintegrowane nauczanie przedmiotowo-językowe i badanie potrzeb – wybrane zagadnienia z nauczania i uczenia się języka angielskiego jako języka obcego - Sem. mgr 4 3301-JSS4MOŻ
Cele seminarium (ogólne):
• przegląd współczesnych tendencji w językoznawstwie stosowanym i glottodydaktyce
• pomoc słuchaczom w dopracowaniu dziedziny badań i określenie tematu ich pracy
• pomoc w przygotowaniu badania na użytek pracy magisterskiej (na etapie planowania, pilotażu, przeprowadzenia badania oraz jego opracowania i omówienia)
• pomoc w procesie tworzenia pracy magisterskiej (na etapie wyszukiwania materiałów źródłowych, pisania konspektu pracy i wersji roboczych).
Cele seminarium (szczegółowe – czwarty semestr):
• pomoc w przygotowaniu rozdziału trzeciego pracy mgr
• pomoc w przygotowaniu finalnej wersji pracy mgr-skiej
Planowane zagadnienia:
spotkanie 1 "Konsultacje indywidualne (1-i)": rozwiązywanie potencjalnych problemów związanych z badaniem empirycznym (obligatoryjne dla ½ grupy); zwrot poprawionej wersji rozdziału pierwszego (wersja.2.0)
ZADANIE DO DOMU: przynieść schemat badania empirycznego + narzędzia badawcze
LITERATURA 1: dobrana wedle indywidualnych potrzeb magistrantów
spotkanie 2 "Konsultacje indywidualne (1-ii)": rozwiązywanie potencjalnych problemów związanych z badaniem empirycznym (obligatoryjne dla ½ grupy); zwrot poprawionej wersji rozdziału pierwszego (wersja.2.0)
ZADANIE DO DOMU: przynieść schemat badania empirycznego + narzędzia badawcze
LITERATURA 2: dobrana wedle indywidualnych potrzeb magistrantów
spotkanie 3: zwrot poprawionej wersji rozdziału drugiego (wersja.1.0); warsztaty poświęcone pisaniu na użytek akademicki; zebranie fragmentu rozdziału trzeciego (wstęp do opisu badań; wersja robocza)
ZADANIE DO DOMU: przynieść fragment rozdziału trzeciego (wersja robocza) LITERATURA 3: – brak –
spotkanie 4 "Konsultacje indywidualne (2-i)": omówienie poprawek do rozdziału drugiego (obligatoryjne dla ½ grupy); zwrot poprawionej wersji fragmentu rozdziału trzeciego
LITERATURA 4: dobrana wedle indywidualnych potrzeb magistrantów
spotkanie 5 "Konsultacje indywidualne (2-ii)": omówienie poprawek do rozdziału drugiego (obligatoryjne dla ½ grupy); zwrot poprawionej wersji fragmentu rozdziału trzeciego
LITERATURA 5: dobrana wedle indywidualnych potrzeb magistrantów
spotkanie 6: zebranie rozdziału drugiego (wersja poprawiona)
ZADANIE DO DOMU: przynieść rozdział drugi (wersja poprawiona)
LITERATURA 6: – brak –
spotkanie 7 "Prezentacje własne 1": sprawozdanie z przebiegu badania empirycznego (wyniki oraz wnioski)
ZADANIE DO DOMU: przygotować własną prezentację PowerPoint oraz handout LITERATURA 7: – brak –
spotkanie 8 "Prezentacje własne 2": sprawozdanie z przebiegu badania empirycznego (wyniki oraz wnioski)
ZADANIE DO DOMU: przygotować własną prezentację PowerPoint oraz handout LITERATURA 8: – brak –
spotkanie 9 "Prezentacje własne 3": sprawozdanie z przebiegu badania empirycznego (wyniki oraz wnioski)
ZADANIE DO DOMU: przygotować własną prezentację PowerPoint oraz handout LITERATURA 9: – brak –
spotkanie 10: zebranie fragmentu rozdziału trzeciego (wyniki i wnioski; wersja robocza); zwrot poprawionej wersji rozdziału drugiego (wersja.2.0)
ZADANIE DO DOMU: przynieść fragment rozdziału trzeciego (wersja robocza)
LITERATURA 10: – brak –
spotkanie 11 "Konsultacje indywidualne (3-i)": zwrot poprawionych fragmentów rozdziału trzeciego (wyniki i wnioski; wersja.1.0)
LITERATURA 11: dobrana wedle indywidualnych potrzeb magistrantów
spotkanie 12 "Konsultacje indywidualne (3-ii)": zwrot poprawionych fragmentów rozdziału trzeciego (wyniki i wnioski; wersja.1.0)
LITERATURA 12: dobrana wedle indywidualnych potrzeb magistrantów
spotkanie 13: przypomnienie prawidłowej struktury pracy mgr-skiej
ZADANIE DO DOMU: przynieść pytania oraz wątpliwości
LITERATURA 13: – brak –
spotkanie 14 "Konsultacje indywidualne (4-i)": ostateczny ogląd finalnej wersji pracy
ZADANIE DO DOMU: przynieść całość pracy w wersji elektronicznej (żadnych wydruków!)
LITERATURA 14: – brak –
spotkanie 15 "Konsultacje indywidualne (4-ii)": ostateczny ogląd finalnej wersji pracy
ZADANIE DO DOMU: przynieść całość pracy w wersji elektronicznej (żadnych wydruków!)
LITERATURA 15: – brak –
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
K_W01 w sposób pogłębiony specyfikę językoznawstwa na tle dziedziny nauk humanistycznych
K_W02 w sposób pogłębiony tendencje rozwoju badań językoznawczych w ramach filologii angielskiej
K_W04 w sposób pogłębiony zasady projektowania badań językoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych i testowaniu hipotez
K_W05 pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
K_W06 ekonomiczne, prawne i etyczne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej, związanej z kierunkiem studiów
Student potrafi:
K_U01 posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu językoznawstwa, literaturoznawstwa i kulturoznawstwa
K_U02 w sposób pogłębiony posługiwać się metodologią badań językoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
K_U03 wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania projektu naukowego dotyczącego tematyki z zakresu dyscypliny językoznawstwo
K_U04 w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska językowe, literackie i kulturowe w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym
K_U05 rozpoznawać różnice pomiędzy alternatywnymi podejściami metodologicznymi stosowanymi w danej dyscyplinie
K_U06 samodzielnie wyszukiwać informacje w różnych źródłach i oceniać ich przydatność do pracy badawczej z zakresu tematyki seminarium magisterskiego
K_U07 korzystać z nowoczesnych technologii w procesie zdobywania wiedzy oraz porozumiewać się (np. z osobami prowadzącymi wykłady, konsultacje, szkolenia, itp. oraz współuczestnikami zajęć i projektów) z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych
K_U09 przedstawić zdobytą wiedzę w sposób spójny, precyzyjny i poprawny językowo, posługując się językiem angielskim na poziomie C2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, dobierając odpowiednio formy wypowiedzi do sytuacji komunikacyjnej, oraz komunikować się z innymi, zróżnicowanym kręgami odbiorców (kompetencje mediacyjne)
K_U11 projektować własną ścieżkę rozwoju
Student jest gotów do:
K_K02 kształcenia ustawicznego, rozwoju osobistego i zawodowego wykorzystując wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie studiów
K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, rozwijanie etosu zawodu oraz zasad i norm etycznych w nauce w odniesieniu do dyscyplin reprezentowanych w programie kształcenia
K_K04 krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie kierunku studiów
Kryteria oceniania
Ocena wystawiona na podstawie:
- obecności na zajęciach (dopuszcza się trzy nieobecności)
- zaangażowania w pracę na zajęciach
- przeczytania ze zrozumieniem zaleconej literatury własnej
- przygotowania zadań domowych
Seminarium magisterskiej 4 kończy się przedłożeniem ostatecznej wersji pracy mgr-skiej.
Praktyki zawodowe
- nie dotyczy -
Literatura
Literatura przedmiotu – literatura podstawowa
• Bielska, J. (2006) Between Psychology and Foreign Language Learning. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
• Dakowska, M. (2003) Current Controversies in Foreign Language Didactics. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
• Dakowska, M. (2007) Teaching English as a Foreign Language. A Guide for Professionals. Warszawa: PWN.
• Dalton-Puffer, C. (2007). Discourse in Content and Language Integrated Learning (CLIL) Classrooms. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.
• Doughty, C. J. and Long, M. H. (eds.) (2003) The Handbook of Second Language Acquisition. Oxford: Blackwell.
• Ellis, R. (2008) The Study of Second Language Acquisition (2nd edition). Oxford: OUP.
• Komorowska, H. (ed.) (2007) Nauczanie języków obcych. Polska a Europa. Warszawa: Academia.
• Kumaravadivelu, B. (2003) Beyond Methods: Macrostrategies for Language Teaching. New Haven: Yale University Press.
• Marsh, D., Zając, M., Gozdawa-Gołębiowska, H., Czura, A., Gapińska, A., Majewska, R., Papaja, K., Roda, M., Urbaniak, M. and Wróblewska, E. (2008) Profile Report: Bilingual Education (English) in Poland. Warszawa: The National Centre for Teacher Training and Development (CODN) & British Council Poland.
• Mehisto, P., Marsh, D. and Frigols, M. J. (2008) Uncovering CLIL: Content and Language Integrated Learning in Bilingual and Multilingual Education. Oxford: Macmillan Publishers Limited.
• Piechurska-Kuciel, E. (2005) The Importance of Being Aware. Advantages of Explicit Grammar Study. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
• Richards, J. C. and Renandya W. A. (eds.) (2002) Methodology in Language Teaching. An Anthology of Current Practice. Cambridge: CUP.
• Robinson, P. C. (1991) ESP Today: A Practitioner’s Guide. New York: Prentice-Hall.
• Robinson, P. C. (ed.) (2002) Individual Differences and Instructed Language Learning. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.
• Schmidt, R. (ed.) (1995) Attention and Awareness in Foreign Language Learning. Honolulu, Ha: University of Hawaii Press.
Literatura przedmiotu – metodologia badań
• Brown, J. D. (1988) Understanding Research in Second Language Learning.CUP.
• Brzeziński, J. (2000) Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
• Brzeziński, J. (2003) Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN.
• Cohen, L., Manion, L. and Morrison, K. (2007) Research Methods in Education (6th edition). London and New York: Routledge.
• McCall R. (1994) Fundamental Statistics for Behavioral Sciences. Forth Worth: Hartcourt Brace College Publishers
• Porte, G. K. (2002) Appraising Research in Second Language Learning. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.
• Seliger, H. W. and Shohamy, E. (1989) Second Language Research Methods. OUP.
• Silverman, D. (2008) Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: PWN.
• Wilczyńska, W., and Michońska-Stadnik, A. (2010) Metodologia badań w glottodydaktyce. Kraków: Avalon.
• Brown, J. D. (1988) Understanding Research in Second Language Learning.CUP.
• Brzeziński, J. (2000) Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
• Brzeziński, J. (2003) Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN.
• Cohen, L., Manion, L. and Morrison, K. (2007) Research Methods in Education (6th edition). London and New York: Routledge.
• McCall R. (1994) Fundamental Statistics for Behavioral Sciences. Forth Worth: Hartcourt Brace College Publishers
• Porte, G. K. (2002) Appraising Research in Second Language Learning. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.
• Seliger, H. W. and Shohamy, E. (1989) Second Language Research Methods. OUP.
• Silverman, D. (2008) Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: PWN.
• Wilczyńska, W., and Michońska-Stadnik, A. (2010) Metodologia badań w glottodydaktyce. Kraków: Avalon.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: