Uczenie się i nauczanie języka angielskiego jako obcego - rozwój sprawności językowych w różnych grupach wiekowych-Sem. mgr 4 3301-JSS4HRY
Celem seminarium jest omówienie zagadnień dotyczących procesu uczenia się i nauczania języków obcych zarówno w grupach dziecięcych jak i osób dorosłych. Proponowane zagadnienia, które będą poruszane na zajęciach to rozwijanie sprawności językowych, szczególnie czytania i pisania, jak również wiedzy leksykalnej, gramatycznej, socjolingwistycznej, czy strategii uczenia się. Omawiane są na seminarium takie aspekty uczenia się i nauczania jak: motywacja, autonomia, używanie materiałów dydaktycznych i autentycznych, czy rozwój kompetencji międzykulturowej, oraz komunikacyjne i integracyjne podejścia do naucznia języków obcych. Ponadto, tematami dyskusji są sposoby analizy dyskursu dla celów dydaktycznych, ewaluacja, różnice indywidualne oraz interakcje w klasie, użycie języka ojczystego i jego wpływ na uczenie się języka angielskiego. Formy pracy: ćwiczenia, czytanie i analiza tekstów akademickich, prezentacje i dyskusje.
Celem pierwszego semestru jest zapoznanie się ze specyfiką pisania pracy magisterskiej, jej strukturą, rodzajami treści jakie powinny poszczególne jej części zawierać oraz z formalnymi wymogami pisania pracy. Zadaniem studentów jest sformułowanie tematu i tytułu pracy, określenie problemu badawczego i planu pracy. Studenci zbierają źródła związane z tematem pracy, zapoznają się z prawidłowymi sposobami tworzenia bibliografii oraz z różnymi sposobami cytowania. Analizowane są przykładowe fragmenty prac akademickich. Studenci studiują dobrane tematycznie źródła. Na zaliczenie wmaganych jest około 10 stron pracy (tło problemu badawczego, plan pracy, początek przeglądu stanu badań). Studenci omawiają kluczowe zagadnienia i organizują treści swojej pracy.
Drugi semestr przeznaczony jest na omawianie kluczowych koncepcji oraz wyników badań o charakterze teoretycznym i empirycznym (stan badań w wybranych zakresach tematycznych). Studenci piszą rozdziały zawierające przegląd literatury, zapoznają się z rodzajami badań empirycznych prowadznymi w dydaktyce języków obcych. Dobierają najbardziej odpowiedni typ badań do ich problemu badawczego i planują część empiryczną/ analityczną. Omawiane są też sposoby prezentowania i interpretowania wyników badań. Na zaliczenie wymagana jest część pracy zwana przeglądem literatury (około 25 stron) i plan części empirycznej wraz z pytaniem badawczym.
W trzecim semestrze studenci kończą opis części badawczej/ analitycznej pracy i redagują wszytkie pozostałe części pracy: stronę tytułową, spis treści, wstęp, przegląd literatury i kluczowych koncepcji, część badawczą, wnioski, bibliografię i załączniki. Konsultowane są problemy i wątpliwości. Zadaniem studenta jest sformułować pierwszą wersję całości pracy w tym semestrze.
Czwarty semestr poświęcony jest redagowaniu, zmierzając do ostatecznej wersji pracy – poprawianiu i w razie potrzeby uzupełnianiu treści oraz dopracowywaniu jej pod względem językowym. Studenci przygotowują się do egzaminu magisterskiego, prezentują zagadnienia egzaminacyjne. Wymagania na zaliczenie z seminarium w tym semestrze to: złożenie ostatecznej wersji pracy przyjętej przez promotora, prezentacja wiedzy wymaganej na egzaminie magisterskim.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Praca magisterska, wiedza wymagana na egzaminie magisterskim (np. terminologia z dziedziny dydaktyki języków obcych), znajomość konwencji pisania pracy magisterskiej.
WIEDZA
• poznaje metodologię naukową w dziedzinie językoznawstwa stosowanego
• rozwija wiedzę o uwarunkowaniach procesu przyswajania drugiego języka; zna i rozumie główne modele akwizycji języka obcego właściwe dla językoznawstwa angielskiego
• zdobywa wiedzę o projektowaniu badań w dziedzinie filologii, a w szczególności o problemach, metodach, technikach i narzędziach badawczych
UMIEJĘTNOŚCI
• rozwija umiejętność posługiwania się terminologią językoznawczą właściwą dla filologii angielskiej
• posiada umiejętności umożliwiające analizowanie badań oraz definiowanie i prowadzenie własnych zadań badawczych; umie sformułować problem i wyznaczyć metodę
• potrafi docenić różnorodność opinii zawartych w lekturach oraz przedstawianych w dyskusjach i wykorzystać je jako źródło inspiracji, a nie zagrożenie własnego systemu wartości
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
• rozumie etyczny wymiar swojej działalności i przestrzega zasad etyki zawodowej
• czuje się odpowiedzialny za pracę własną i szanuje pracę innych
• rozpoznaje charakter dylematów, problemów, konfliktów, i poszukuje najlepszych ich rozwiązań
Kryteria oceniania
- obecność i aktywny udział w zajęciach – zaangażowanie,
- regularne czytanie i umiejętność wypowiadania się na temat treści zaleconej literatury,
- terminowe składanie odpowiednich części pracy i odrabianie innych prac domowych.
Literatura
Propozycje. Lista lektur zależy od tematów prac magisterskich.
Bell, J., 2010. Doing Your Research Project. A Guide for First-Time Researchers in Education, Health and Social Science. Maidenhead: McGraw Hill Education.
Chapelle, C. A. (ed.), 2013. The Encyclopedia of Applied Linguistics. Chichester: Wiley-Blackwell.
Cohen, L., L. Manion, K. Morrison, 2000. Research Methods in Education. London: Routledge.
Dakowska, M., 2003. Current Controversies in Foreign Language Didactics. Warsaw: Warsaw University Press.
Dakowska, M., 2005. Teaching English as a Foreign Language. A Guide for Professionals. Warsaw: PWN.
Dörnyei, Z., 2007. Research Methods in Applied Linguistics. Oxford: Oxford University Press.
Ellis, R., 2008. The Study of Second Language Acquisition. Oxford: OUP.
Kumaravadivelu, B., 2003. Beyond Methods: Macrostrategies for Language Teaching. New Haven: Yale University Press.
Larsen-Freeman, D., M. H. Long, 2014. An Introduction to Second Language Acquisition Research. London: Routledge.
Pinter, A., 2011. Children Learning Second Languages. New York: Palgrave Macmillan.
Richards, J. C. and Renandya W. A. (eds.), 2002. Methodology in Language Teaching. An Anthology of Current Practice. Cambridge: CUP.
Seliger, H. W., E. Shohamy, 1989. Second Language Research Methods. Oxford: OUP.
Swales, J. M., M. Feak, 2004. Academic writing for graduate students. Ann Arbor: Michigan University Press.
Wilczyńska, W., A. Michońska-Stadnik, 2010. Metodologia badań w glottodydaktyce. Kraków: Avalon.
Inne monografie i artykuły (w razie potrzeby).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: