Świadomość językowa i autonomia, zintegrowane nauczanie przedmiotowo-językowe i badanie potrzeb – wybrane zagadnienia z nauczania i uczenia się języka angielskiego jako języka obcego - Sem. mgr 3 3301-JSS3MOŻ
Cele seminarium (ogólne):
• przegląd współczesnych tendencji w językoznawstwie stosowanym i glottodydaktyce
• pomoc słuchaczom w dopracowaniu dziedziny badań i określenie tematu ich pracy
• pomoc w przygotowaniu badania na użytek pracy magisterskiej (na etapie planowania, pilotażu, przeprowadzenia badania oraz jego opracowania i omówienia)
• pomoc w procesie tworzenia pracy magisterskiej (na etapie wyszukiwania materiałów źródłowych, pisania konspektu pracy i wersji roboczych).
Cele seminarium (szczegółowe – trzeci semestr):
• pomoc w przygotowaniu rozdziału pierwszego i drugiego pracy mgr
Planowane zagadnienia:
spotkanie 1: zebranie rozdziału pierwszego (wersja robocza); wprowadzenie do drugiego roku seminarium mgr-skiego
ZADANIE DO DOMU: przynieść gotowy rozdział pierwszy (wersja robocza) + bibliografia
LITERATURA 1: – brak –
spotkanie 2: zajęcia przypominające główne zasady konstrukcji badania empirycznego
ZADANIE DO DOMU: przynieść pomysły na własne badanie empiryczne
LITERATURA 2: – brak –
spotkanie 3 "Prezentacje własne 1": konstrukcja badania empir. na użytek pracy mgr
ZADANIE DO DOMU: przygotować własną prezentację PowerPoint oraz handout (zawierający cele badania, pytania badawcze, plan badania, narzędzia badawcze)
LITERATURA 3: dobrana wedle indywidualnych potrzeb magistrantów
spotkanie 4 "Prezentacje własne 2": konstrukcja badania empir. na użytek pracy mgr
ZADANIE DO DOMU: przygotować własną prezentację PowerPoint oraz handout (zawierający cele badania, pytania badawcze, plan badania, narzędzia badawcze)
LITERATURA 4: dobrana wedle indywidualnych potrzeb magistrantów
spotkanie 5 "Prezentacje własne 3": konstrukcja badania empir. na użytek pracy mgr
ZADANIE DO DOMU: przygotować własną prezentację PowerPoint oraz handout (zawierający cele badania, pytania badawcze, plan badania, narzędzia badawcze)
LITERATURA 5: dobrana wedle indywidualnych potrzeb magistrantów
spotkanie 6: zwrot poprawionego rozdziału pierwszego; warsztaty poświęcone pisaniu na użytek akademicki
LITERATURA 6: – brak –
spotkanie 7 "Konsultacje indywidualne (1-i)": omówienie poprawek do rozdziału pierwszego (obligatoryjne dla ½ grupy)
LITERATURA 7: dobrana wedle indywidualnych potrzeb magistrantów
spotkanie 8 "Konsultacje indywidualne (1-ii)": omówienie poprawek do rozdziału pierwszego (obligatoryjne dla ½ grupy)
LITERATURA 8: dobrana wedle indywidualnych potrzeb magistrantów
spotkanie 9 "Konsultacje indywidualne (2-i)": omówienie zagadnień związanych z pisaniem rozdziału drugiego (obligatoryjne dla ½ grupy)
ZADANIE DO DOMU: przynieść rozdział drugi (wersja robocza) + pytania/problemy
LITERATURA 9: dobrana wedle indywidualnych potrzeb magistrantów
spotkanie 10 "Konsultacje indywidualne (2-ii)": omówienie zagadnień związanych z pisaniem rozdziału drugiego (obligatoryjne dla ½ grupy)
ZADANIE DO DOMU: przynieść rozdział drugi (wersja robocza) + pytania/problemy
LITERATURA 10: dobrana wedle indywidualnych potrzeb magistrantów
spotkanie 11 "Konsultacje indywidualne (3-i)": omówienie zagadnień związanych z pisaniem rozdziału drugiego – kolejne podejście (obligatoryjne dla ½ grupy)
ZADANIE DO DOMU: przynieść rozdział drugi (wersja robocza) + pytania/problemy
LITERATURA 11: dobrana wedle indywidualnych potrzeb magistrantów
spotkanie 12 "Konsultacje indywidualne (3-ii)": omówienie zagadnień związanych z pisaniem rozdziału drugiego – kolejne podejście (obligatoryjne dla ½ grupy)
ZADANIE DO DOMU: przynieść rozdział drugi (wersja robocza) + pytania/problemy
LITERATURA 12: dobrana wedle indywidualnych potrzeb magistrantów
spotkanie 13: zebranie rozdziału pierwszego (wersja poprawiona)
ZADANIE DO DOMU: przynieść gotowy rozdział pierwszy (wersja poprawiona)
LITERATURA 13: – brak –
spotkanie 14 "Konsultacje indywidualne (4-i)": zebranie rozdziału drugiego (wersja robocza)
ZADANIE DO DOMU: przynieść gotowy rozdział drugi (wersja robocza) + bibliografia
LITERATURA 14: – brak –
spotkanie 15 "Konsultacje indywidualne (4-ii)": zebranie rozdziału drugiego (wersja robocza)
ZADANIE DO DOMU: przynieść gotowy rozdział drugi (wersja robocza) + bibliografia
LITERATURA 15: – brak –
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
● Student zna i używa terminologii z dziedziny językoznawstwa angielskiego stosowanego.
● Student rozumie podstawowe i zaawansowane pojęcie z dziedziny językoznawstwa angielskiego stosowanego.
● Student potrafi zanalizować tekst naukowy.
● Student zna i potrafi zastosować podstawową strukturę testu naukowego.
● Student potrafi użyć właściwych sformułowań należących do rejestru formalnego.
Kurs prowadzony jest na poziomie B2+.
Kryteria oceniania
Ocena wystawiona na podstawie:
- obecności na zajęciach (dopuszcza się dwie nieobecności)
- zaangażowania w pracę na zajęciach
- przeczytania ze zrozumieniem zaleconej literatury własnej
- przygotowania zadań domowych
Seminarium magisterskiej 3 kończy się przedłożeniem ostatecznej wersji rozdziału pierwszego oraz wersji roboczej rozdziału drugiego.
Literatura
Literatura przedmiotu – literatura podstawowa
• Bielska, J. (2006) Between Psychology and Foreign Language Learning. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
• Dakowska, M. (2003) Current Controversies in Foreign Language Didactics. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
• Dakowska, M. (2007) Teaching English as a Foreign Language. A Guide for Professionals. Warszawa: PWN.
• Dalton-Puffer, C. (2007). Discourse in Content and Language Integrated Learning (CLIL) Classrooms. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.
• Doughty, C. J. and Long, M. H. (eds.) (2003) The Handbook of Second Language Acquisition. Oxford: Blackwell.
• Ellis, R. (2008) The Study of Second Language Acquisition (2nd edition). Oxford: OUP.
• Komorowska, H. (ed.) (2007) Nauczanie języków obcych. Polska a Europa. Warszawa: Academia.
• Kumaravadivelu, B. (2003) Beyond Methods: Macrostrategies for Language Teaching. New Haven: Yale University Press.
• Marsh, D., Zając, M., Gozdawa-Gołębiowska, H., Czura, A., Gapińska, A., Majewska, R., Papaja, K., Roda, M., Urbaniak, M. and Wróblewska, E. (2008) Profile Report: Bilingual Education (English) in Poland. Warszawa: The National Centre for Teacher Training and Development (CODN) & British Council Poland.
• Mehisto, P., Marsh, D. and Frigols, M. J. (2008) Uncovering CLIL: Content and Language Integrated Learning in Bilingual and Multilingual Education. Oxford: Macmillan Publishers Limited.
• Piechurska-Kuciel, E. (2005) The Importance of Being Aware. Advantages of Explicit Grammar Study. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
• Richards, J. C. and Renandya W. A. (eds.) (2002) Methodology in Language Teaching. An Anthology of Current Practice. Cambridge: CUP.
• Robinson, P. C. (1991) ESP Today: A Practitioner’s Guide. New York: Prentice-Hall.
• Robinson, P. C. (ed.) (2002) Individual Differences and Instructed Language Learning. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.
• Schmidt, R. (ed.) (1995) Attention and Awareness in Foreign Language Learning. Honolulu, Ha: University of Hawaii Press.
Literatura przedmiotu – metodologia badań
• Brown, J. D. (1988) Understanding Research in Second Language Learning.CUP.
• Brzeziński, J. (2000) Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
• Brzeziński, J. (2003) Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN.
• Cohen, L., Manion, L. and Morrison, K. (2007) Research Methods in Education (6th edition). London and New York: Routledge.
• McCall R. (1994) Fundamental Statistics for Behavioral Sciences. Forth Worth: Hartcourt Brace College Publishers
• Porte, G. K. (2002) Appraising Research in Second Language Learning. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.
• Seliger, H. W. and Shohamy, E. (1989) Second Language Research Methods. OUP.
• Silverman, D. (2008) Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: PWN.
• Wilczyńska, W., and Michońska-Stadnik, A. (2010) Metodologia badań w glottodydaktyce. Kraków: Avalon.
• Brown, J. D. (1988) Understanding Research in Second Language Learning.CUP.
• Brzeziński, J. (2000) Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
• Brzeziński, J. (2003) Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN.
• Cohen, L., Manion, L. and Morrison, K. (2007) Research Methods in Education (6th edition). London and New York: Routledge.
• McCall R. (1994) Fundamental Statistics for Behavioral Sciences. Forth Worth: Hartcourt Brace College Publishers
• Porte, G. K. (2002) Appraising Research in Second Language Learning. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.
• Seliger, H. W. and Shohamy, E. (1989) Second Language Research Methods. OUP.
• Silverman, D. (2008) Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: PWN.
• Wilczyńska, W., and Michońska-Stadnik, A. (2010) Metodologia badań w glottodydaktyce. Kraków: Avalon.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: