Świadomość językowa i autonomia, zintegrowane nauczanie przedmiotowo-językowe i badanie potrzeb – wybrane zagadnienia z nauczania i uczenia się języka angielskiego jako języka obcego - Sem. mgr 2 3301-JSS2MOŻ
Cele seminarium (ogólne):
• przegląd współczesnych tendencji w językoznawstwie stosowanym i glottodydaktyce
• pomoc słuchaczom w dopracowaniu dziedziny badań i określenie tematu ich pracy
• pomoc w przygotowaniu badania na użytek pracy magisterskiej (na etapie planowania, pilotażu, przeprowadzenia badania oraz jego opracowania i omówienia)
• pomoc w procesie tworzenia pracy magisterskiej (na etapie wyszukiwania materiałów źródłowych, pisania konspektu pracy i wersji roboczych).
Cele seminarium (szczegółowe – drugi semestr):
• przegląd metod badawczych
• pomoc w zdobyciu umiejętności krytycznego odbioru literatury przedmiotu
• pomoc w zdobyciu umiejętności prawidłowego pisania na użytek akademicki
Planowane zagadnienia:
spotkanie 1 "Badania empiryczne 1": o istocie poznania naukowego; struktura rozdz. empirycznego; cele, hipotezy oraz pytania badawcze; przegląd tytułów prac mgr i próba odgadnięcia możliwych planów badawczych
LITERATURA 1: "Against relativism" [ proszę nie drukować]
spotkanie 2 "Badania empiryczne 2": badania ilościowe, a badania jakościowe; zmienne (zależne, niezależne, oraz kontrolowane); operacjonalizowanie zmiennych; wiarygodność i rzetelność; triangulacja; skale pomiarowe
ZADANIE DO DOMU: przygotować wybrane zagadnienie (all Ss)
LITERATURA 2: Cohen, Manion & Morrison (2007) ch.6 [frgmt]
spotkanie 3 "Rodzaje badań 1": badania opinii; eksperyment
ZADANIE DO DOMU: przygotować wybrane zagadnienie (all Ss)
LITERATURA 3: Cohen, Manion & Morrison (2007) ch.9 & ch.13 [frgmt]
spotkanie 4 "Rodzaje badań 2": stadium przypadku; badanie w działaniu
ZADANIE DO DOMU: przygotować wybrane zagadnienie (all Ss)
LITERATURA 4: Cohen, Manion & Morrison (2007) ch.11 & ch.14 [frgmt]
spotkanie 5 "Pisanie na użytek akademicki": planowanie i poprawianie tekstu; przedimki, czasy, leksyka, struktura informacyjna tekstu
LITERATURA 5: – brak –
spotkanie 6 "Krytyczny przegląd literatury": struktura artykułu naukowego
ZADANIE DO DOMU: wyszukać i przynieść różne definicje "motywacji"
ZADANIE DO DOMU: przynieść dowolny wybrany przez siebie artykuł naukowy
LITERATURA 6: Porte (2002) [frgmt]
spotkanie 7 "Narzędzia badawcze 1": Kwestionariusz – zasady konstruowania
LITERATURA 7: Cohen, Manion & Morrison (2007) ch.15 [frgmt]
spotkanie 8 " Narzędzia badawcze 2": Kwestionariusz – zajęcia warsztatowe
ZADANIE DO DOMU: przynieść własną wersję kwestionariusza
LITERATURA 8: – brak –
spotkanie 9 "Prezentacje własne 1": przedstawienie założeń teoretycznych pracy mgr
ZADANIE DO DOMU: przygotować własną prezentację PowerPoint oraz handout (szczegółowy plan rozdz. 1 oraz 2 wraz z literaturą)
LITERATURA 9: – brak –
spotkanie 10 "Prezentacje własne 2": przedstawienie założeń teoretycznych pracy mgr
ZADANIE DO DOMU: przygotować własną prezentację PowerPoint oraz handout (szczegółowy plan rozdz. 1 oraz 2 wraz z literaturą)
LITERATURA 10: – brak –
spotkanie 11 "Prezentacje własne 3": przedstawienie założeń teoretycznych pracy mgr
ZADANIE DO DOMU: przygotować własną prezentację PowerPoint oraz handout (szczegółowy plan rozdz. 1 oraz 2 wraz z literaturą)
LITERATURA 11: – brak –
spotkanie 12 " Narzędzia badawcze 3": Wywiad; think-aloud protocol
LITERATURA 12: Cohen, Manion & Morrison (2007) ch.16 [frgmt]
spotkanie 13 "Narzędzia badawcze 4": Observations
LITERATURA 13: Cohen, Manion & Morrison (2007) ch.18 [frgmt]
spotkanie 14 "Konsultacje indywidualne 1": dotyczące charakteru pracy własnej wakacyjnej (obligatoryjne dla ½ grupy)
ZADANIE DO DOMU: na pierwsze zajęcia w październiku, przynieść jeden rozdział
LITERATURA 14: – brak –
spotkanie 15 "Konsultacje indywidualne 2": dotyczące charakteru pracy własnej wakacyjnej (obligatoryjne dla ½ grupy)
ZADANIE DO DOMU: na pierwsze zajęcia w październiku, przynieść jeden rozdział
LITERATURA 15: – brak –
Proszę o zapoznanie się z poniższymi pozycjami przed rozpoczęciem seminarium.
- osoby, które nie mają uprawnień pedagogicznych do nauczania języka angielskiego:
• Harmer J. (2001) The Practice of English Language Teaching. Pearson Education.
• Komorowska, H. (1999) Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: WSiP.
• Richards, J. C. and Rodgers, T. S. (2001) Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge: CUP.
• Scrivener J. (2005) Learning Teaching (2nd edition). Macmillan.
- osoby, które nie kończyły kursu "Grammar of text", bądź pokrewnego:
• Downing, A. and Locke, P. (1992) A University Course in English Grammar. Prentice Hall. [modules: 28-30]
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
● Student zna i używa terminologii z dziedziny językoznawstwa angielskiego stosowanego.
● Student rozumie podstawowe i zaawansowane pojęcie z dziedziny językoznawstwa angielskiego stosowanego.
● Student potrafi zanalizować tekst naukowy.
● Student zna i potrafi zastosować podstawową strukturę testu naukowego.
● Student potrafi użyć właściwych sformułowań należących do rejestru formalnego.
Kurs prowadzony jest na poziomie B2+.
Kryteria oceniania
Ocena wystawiona na podstawie:
- obecności na zajęciach (dopuszcza się dwie nieobecności)
- zaangażowania w pracę na zajęciach
- przeczytania ze zrozumieniem zaleconej literatury
- przygotowania zadań domowych
Seminarium magisterskiej 2 kończy się przedłożeniem zaakceptowanej wersji planu rozdz.1 oraz rozdz.2 pracy mgr-skiej wraz z bibliografią (w wersji roboczej).
Jeśli przedmiot prowadzony jest w trybie zdalny, student zobowiązany jest posiadać włączoną kamerę i mikrofon.
Literatura
Literatura przedmiotu – literatura podstawowa
• Bielska, J. (2006) Between Psychology and Foreign Language Learning. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
• Dakowska, M. (2003) Current Controversies in Foreign Language Didactics. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
• Dakowska, M. (2007) Teaching English as a Foreign Language. A Guide for Professionals. Warszawa: PWN.
• Dalton-Puffer, C. (2007). Discourse in Content and Language Integrated Learning (CLIL) Classrooms. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.
• Doughty, C. J. and Long, M. H. (eds.) (2003) The Handbook of Second Language Acquisition. Oxford: Blackwell.
• Ellis, R. (2008) The Study of Second Language Acquisition (2nd edition). Oxford: OUP.
• Komorowska, H. (ed.) (2007) Nauczanie języków obcych. Polska a Europa. Warszawa: Academia.
• Kumaravadivelu, B. (2003) Beyond Methods: Macrostrategies for Language Teaching. New Haven: Yale University Press.
• Marsh, D., Zając, M., Gozdawa-Gołębiowska, H., Czura, A., Gapińska, A., Majewska, R., Papaja, K., Roda, M., Urbaniak, M. and Wróblewska, E. (2008) Profile Report: Bilingual Education (English) in Poland. Warszawa: The National Centre for Teacher Training and Development (CODN) & British Council Poland.
• Mehisto, P., Marsh, D. and Frigols, M. J. (2008) Uncovering CLIL: Content and Language Integrated Learning in Bilingual and Multilingual Education. Oxford: Macmillan Publishers Limited.
• Piechurska-Kuciel, E. (2005) The Importance of Being Aware. Advantages of Explicit Grammar Study. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
• Richards, J. C. and Renandya W. A. (eds.) (2002) Methodology in Language Teaching. An Anthology of Current Practice. Cambridge: CUP.
• Robinson, P. C. (1991) ESP Today: A Practitioner’s Guide. New York: Prentice-Hall.
• Robinson, P. C. (ed.) (2002) Individual Differences and Instructed Language Learning. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.
• Schmidt, R. (ed.) (1995) Attention and Awareness in Foreign Language Learning. Honolulu, Ha: University of Hawaii Press.
Literatura przedmiotu – metodologia badań
• Brown, J. D. (1988) Understanding Research in Second Language Learning.CUP.
• Brzeziński, J. (2000) Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
• Brzeziński, J. (2003) Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN.
• Cohen, L., Manion, L. and Morrison, K. (2007) Research Methods in Education (6th edition). London and New York: Routledge.
• McCall R. (1994) Fundamental Statistics for Behavioral Sciences. Forth Worth: Hartcourt Brace College Publishers
• Porte, G. K. (2002) Appraising Research in Second Language Learning. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.
• Seliger, H. W. and Shohamy, E. (1989) Second Language Research Methods. OUP.
• Silverman, D. (2008) Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: PWN.
• Wilczyńska, W., and Michońska-Stadnik, A. (2010) Metodologia badań w glottodydaktyce. Kraków: Avalon.
• Brown, J. D. (1988) Understanding Research in Second Language Learning.CUP.
• Brzeziński, J. (2000) Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
• Brzeziński, J. (2003) Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN.
• Cohen, L., Manion, L. and Morrison, K. (2007) Research Methods in Education (6th edition). London and New York: Routledge.
• McCall R. (1994) Fundamental Statistics for Behavioral Sciences. Forth Worth: Hartcourt Brace College Publishers
• Porte, G. K. (2002) Appraising Research in Second Language Learning. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.
• Seliger, H. W. and Shohamy, E. (1989) Second Language Research Methods. OUP.
• Silverman, D. (2008) Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: PWN.
• Wilczyńska, W., and Michońska-Stadnik, A. (2010) Metodologia badań w glottodydaktyce. Kraków: Avalon.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: