Świadomość językowa i autonomia, zintegrowane nauczanie przedmiotowo-językowe i badanie potrzeb – wybrane zagadnienia z nauczania i uczenia się języka angielskiego jako języka obcego - Sem. mgr 1 3301-JSS1MOŻ
Cele seminarium:
• przegląd współczesnych tendencji w językoznawstwie stosowanym i glottodydaktyce
• pomoc słuchaczom w dopracowaniu dziedziny badań i określenie tematu ich pracy
• pomoc w przygotowaniu badania na użytek pracy magisterskiej (na etapie planowania, pilotażu, przeprowadzenia badania oraz jego opracowania i omówienia)
• pomoc w procesie tworzenia pracy magisterskiej (na etapie wyszukiwania materiałów źródłowych, pisania konspektu pracy i wersji roboczych).
Planowane zagadnienia:
spotkanie 1: wzajemne poznanie oczekiwań i zainteresowań badawczych; poznanie charakteru seminarium mgr-skiego oraz oczekiwań wobec prac mgr-skich; oglądanie przykładowych prac mgr-skich; omówienie formalnych wymogów seminarium (w tym, przykłady sprawozdań z lektur)
LITERATURA 1:
• Dmochowski, Z. (1992) Historia szkolnej pracowni przyrodniczej w Wilnie. In: Feliksiak, E. (ed.) Wilno-Wileńszczyzna jako krajobraz i środowisko wielu kultur (pp. 201-218). Białystok: Towarzystwo Literackie im. A. Mickiewicz. [ proszę nie drukować]
spotkanie 2 "Potrzeby 1": wstęp do badania potrzeb (omówienie przykładu); omówienie formatki pracy mgr-skiej [ przynieść]
ZADANIE DO DOMU: zapoznanie się z formatką pracy mgr-skiej
BACKGROUND READING 2: "On replication studies"
spotkanie 3 "Potrzeby 2": badanie potrzeb (omówienie typów i narzędzi); źródła, plagiat, bibliografia (data mining)
ZADANIE DO DOMU: przygotować wybrane zagadnienie (all Ss)
LITERATURA 3: Robinson (1991) pp. 1-17.
spotkanie 4 "Potrzeby 3": badanie potrzeb a tworzenie syllabusu i materiałów (także w powiązaniu z tematami nr 5, nr 9 oraz nr 10)
ZADANIE DO DOMU: przynieść dowolny wybrany przez siebie artykuł naukowy
LITERATURA 4: Robinson (1991) pp. 33-45, 54-64.
spotkanie 5 "Świadomość język 1": wstęp do rozwijania świadomości językowej (omówienie przykładu); wstęp do krytycznego czytania przeglądu literatury
LITERATURA 5: – brak –
spotkanie 6 "Świadomość język 2": miejsce świadomości językowej w nauczaniu języka (pojęcia: accuracy/fluency, explicit/implicit, declarative/procedural, noticing, attention, focus-on-form/focus-on-forms)
ZADANIE DO DOMU: przygotować wybrane zagadnienie (all Ss)
LITERATURA 6: Piechurska-Kuciel (2005) pp. 18-30.
spotkanie 7 "Świadomość język 3": świadomość językowa – przegląd definicji (pojęcia: language awareness, consciousness-raising, input enhancement); narzędzia do pomiaru świadomości językowej (GJTs, itp.)
ZADANIE DO DOMU: znaleźć i przynieść definicję LA + odsyłacz do źródła (all Ss)
LITERATURA 7:
• Piechurska-Kuciel (2005) pp. 46-55, 60-67.
• Schmidt, R. (1995) Consciousness and foreign language learning: A tutorial on the role of attention and awareness in learning. In: Schmidt, R. (ed.) Attention and Awareness in Foreign Language Learning (pp. 1-63). Honolulu, Ha: University of Hawaii Press. frgt
spotkanie 8 "Świadomość język 4": świadomość językowa a różnice indywidualne (pojęcia: motivation, aptitude, personality, age, IQ/MI, learning styles, learning strategies)
ZADANIE DO DOMU: przygotować wybrane zagadnienie (all Ss)
LITERATURA 8:
• Dornyei, Z. (2006) Individual differences in second language acquisition. AILA Review 19: 42-68.
• Schmidt, R. (2010) Attention, awareness, and individual differences in language learning. In: Chan, W.M., Chi, S., Cin, K.N., Istanto, J., Nagami, M., Sew, J.W., Suthiwan, T. & Walker, I. (eds.) Proceedings of CLaSIC 2010, Singapore, December 2-4 (pp. 721-737). Singapore: National University of Singapore, Centre for Language Studies.
spotkanie 9 "Autonomia": rozwijanie autonomii ucznia, nauczyciela i procesu
ZADANIE DO DOMU: przygotować wybrane zagadnienie (all Ss)
LITERATURA 9:
● Komorowska, H. (2011) Learner autonomy and its implications for the EPOSTL. In: Newby, D. (ed.) Insights into the European Portfolio for Student Teachers of Languages (EPOSTL) (pp. 51-82). Newcastle: Cambridge Scholars Publishing.
spotkanie 10 "CLIL 1": wstęp do zintegrowanego nauczania przedmiotowo-językowego (mikro-warsztaty); CLIL a pojęcia pokrewne
ZADANIE DO DOMU: przygotować wybrane zagadnienie (all Ss)
LITERATURA 10: Marsh et al. (2008)
spotkanie 11 "CLIL 2": podstawy teoretyczne CLIL
LITERATURA 11:
• Gozdawa-Gołębiowski, R. (2010) Integracja czy dezintegracja? O roli systemu gramatycznego w kształceniu typu CLIL. Języki Obce w Szkole 6: 43-52.
• Śpiewak, G.(2010) Ruch dwukierunkowy? CLIL a nauczanie języka obcego na filologii angielskiej. Języki Obce w Szkole 6: 84-87
spotkanie 12 "CLIL 3": zintegrowane nauczanie przedmiotowo-językowe (omówienie przykładu)
LITERATURA 12:
• Możejko, Z. P. (2010) Tworzenie materiałów CLIL z perspektywy kształcenia nauczycieli. Języki Obce w Szkole 6: 78-83.
spotkanie 13 "Konsultacje indywidualne": dotyczące doprecyzowania obszaru badań oraz sformułowania tytułu pracy (obligatoryjne)
LITERATURA 13: – brak –
spotkanie 14 "Prezentacje własne": prezentacje własnych obszarów badań / tytułów pracy mgr-skich
ZADANIE DO DOMU: przygotować własną prezentację PowerPoint
ZADANIE DO DOMU: dwa sprawozdania z lektur (powielone dla każdego uczestnika)
LITERATURA 14: – brak –
spotkanie 15 "Konsultacje indywidualne": dotyczące charakteru pracy własnej na ferie (obligatoryjne) [ przynieść pendrive'a]
Proszę o zapoznanie się z poniższymi pozycjami przed rozpoczęciem seminarium.
- osoby, które nie mają uprawnień pedagogicznych do nauczania języka angielskiego:
• Harmer J. (2001) The Practice of English Language Teaching. Pearson Education.
• Komorowska, H. (1999) Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: WSiP.
• Richards, J. C. and Rodgers, T. S. (2001) Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge: CUP.
• Scrivener J. (2005) Learning Teaching (2nd edition). Macmillan.
LITERATURA 15: – brak –
Proszę o zapoznanie się z poniższymi pozycjami przed rozpoczęciem seminarium.
- osoby, które nie mają uprawnień pedagogicznych do nauczania języka angielskiego:
• Harmer J. (2001) The Practice of English Language Teaching. Pearson Education.
• Komorowska, H. (1999) Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: WSiP.
• Richards, J. C. and Rodgers, T. S. (2001) Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge: CUP.
• Scrivener J. (2005) Learning Teaching (2nd edition). Macmillan.
- osoby, które nie kończyły kursu "Grammar of text", bądź pokrewnego:
• Downing, A. and Locke, P. (1992) A University Course in English Grammar. Prentice Hall. [ modules: 28-30]
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Absolwent zna i rozumie
K_W01 w sposób pogłębiony specyfikę językoznawstwa stosowanego (w szególności uczenie się, nabywanie i nauczanie języka drugiego i kolejnych) na tle dziedziny nauk humanistycznych
K_W02 w sposób pogłębiony tendencje rozwoju badań językoznawczych (w szczególności badań ilościowych, jakościowych oraz mieszanych) w ramach filologii angielskiej
K_W04 w sposób pogłębiony zasady projektowania badań językoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych i testowaniu hipotez w zakresie uczenia się, nabywanie i nauczania języka drugiego i kolejnych
K_W05 pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
K_W06 ekonomiczne, prawne i etyczne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej, związanej z kierunkiem studiów
Umiejętności: Absolwent potrafi
K_U01 posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu językoznawstwa (w tym językoznawstwa stosowanego), literaturoznawstwa i kulturoznawstwa
K_U02 w sposób pogłębiony posługiwać się metodologią badań językoznawczych (w szczególności badań ilościowych, jakościowych oraz mieszanych) w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
K_U03 wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania projektu naukowego dotyczącego tematyki z zakresu dyscypliny językoznawstwo stosowane
K_U04 w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska językowe, literackie i kulturowe w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym
K_U05 rozpoznawać różnice pomiędzy alternatywnymi podejściami metodologicznymi stosowanymi w danej dyscyplinie (w szczególności w badaniach ilościowych, jakościowych oraz mieszanych)
K_U06 samodzielnie wyszukiwać informacje w różnych źródłach i oceniać ich przydatność do pracy badawczej z zakresu tematyki seminarium magisterskiego (jęzkoznawstwo stosowane)
K_U07 korzystać z nowoczesnych technologii w procesie zdobywania wiedzy oraz porozumiewać się (np. z osobami prowadzącymi wykłady, konsultacje, szkolenia, itp. oraz współuczestnikami zajęć i projektów) z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych
K_U09 przedstawić zdobytą wiedzę w sposób spójny, precyzyjny i poprawny językowo, posługując się językiem angielskim na poziomie C2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, dobierając odpowiednio formy wypowiedzi do sytuacji komunikacyjnej, oraz komunikować się z innymi, zróżnicowanym kręgami odbiorców (kompetencje mediacyjne)
K_U11 projektować własną ścieżkę rozwoju
Kompetencje społeczne: Absolwent jest gotów do
K_K02 kształcenia ustawicznego, rozwoju osobistego i zawodowego wykorzystując wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie studiów
K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, rozwijanie etosu zawodu oraz zasad i norm etycznych w nauce w odniesieniu do dyscyplin reprezentowanych w programie kształcenia
K_K04 krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie kierunku studiów (w tym, w zakresie językoznawstwa stosowanego)
Kryteria oceniania
Ocena wystawiona na podstawie:
- obecności na zajęciach (dopuszcza się dwie nieobecności)
- zaangażowania w pracę na zajęciach
- przeczytania ze zrozumieniem zaleconej literatury
- przygotowania zadań domowych
- przedłożenia jednego sprawozdania z własnych lektur
Seminarium magisterskiej 1 kończy się sformułowaniem tematu i tytułu przyszłej pracy mgr.
Kurs prowadzony jest na poziomie B2+.
Praktyki zawodowe
- nie dotyczy -
Literatura
Literatura przedmiotu – literatura podstawowa
• Bielska, J. (2006) Between Psychology and Foreign Language Learning. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
• Dakowska, M. (2003) Current Controversies in Foreign Language Didactics. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
• Dakowska, M. (2007) Teaching English as a Foreign Language. A Guide for Professionals. Warszawa: PWN.
• Dalton-Puffer, C. (2007). Discourse in Content and Language Integrated Learning (CLIL) Classrooms. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.
• Doughty, C. J. and Long, M. H. (eds.) (2003) The Handbook of Second Language Acquisition. Oxford: Blackwell.
• Ellis, R. (2008) The Study of Second Language Acquisition (2nd edition). Oxford: OUP.
• Komorowska, H. (ed.) (2007) Nauczanie języków obcych. Polska a Europa. Warszawa: Academia.
• Kumaravadivelu, B. (2003) Beyond Methods: Macrostrategies for Language Teaching. New Haven: Yale University Press.
• Marsh, D., Zając, M., Gozdawa-Gołębiowska, H., Czura, A., Gapińska, A., Majewska, R., Papaja, K., Roda, M., Urbaniak, M. and Wróblewska, E. (2008) Profile Report: Bilingual Education (English) in Poland. Warszawa: The National Centre for Teacher Training and Development (CODN) & British Council Poland.
• Mehisto, P., Marsh, D. and Frigols, M. J. (2008) Uncovering CLIL: Content and Language Integrated Learning in Bilingual and Multilingual Education. Oxford: Macmillan Publishers Limited.
• Piechurska-Kuciel, E. (2005) The Importance of Being Aware. Advantages of Explicit Grammar Study. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
• Richards, J. C. and Renandya W. A. (eds.) (2002) Methodology in Language Teaching. An Anthology of Current Practice. Cambridge: CUP.
• Robinson, P. C. (1991) ESP Today: A Practitioner’s Guide. New York: Prentice-Hall.
• Robinson, P. C. (ed.) (2002) Individual Differences and Instructed Language Learning. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.
• Schmidt, R. (ed.) (1995) Attention and Awareness in Foreign Language Learning. Honolulu, Ha: University of Hawaii Press.
Literatura przedmiotu – metodologia badań
• Brown, J. D. (1988) Understanding Research in Second Language Learning.CUP.
• Brzeziński, J. (2000) Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
• Brzeziński, J. (2003) Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN.
• Cohen, L., Manion, L. and Morrison, K. (2007) Research Methods in Education (6th edition). London and New York: Routledge.
• McCall R. (1994) Fundamental Statistics for Behavioral Sciences. Forth Worth: Hartcourt Brace College Publishers
• Porte, G. K. (2002) Appraising Research in Second Language Learning. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.
• Seliger, H. W. and Shohamy, E. (1989) Second Language Research Methods. OUP.
• Silverman, D. (2008) Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: PWN.
• Wilczyńska, W., and Michońska-Stadnik, A. (2010) Metodologia badań w glottodydaktyce. Kraków: Avalon.
• Brown, J. D. (1988) Understanding Research in Second Language Learning.CUP.
• Brzeziński, J. (2000) Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
• Brzeziński, J. (2003) Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN.
• Cohen, L., Manion, L. and Morrison, K. (2007) Research Methods in Education (6th edition). London and New York: Routledge.
• McCall R. (1994) Fundamental Statistics for Behavioral Sciences. Forth Worth: Hartcourt Brace College Publishers
• Porte, G. K. (2002) Appraising Research in Second Language Learning. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.
• Seliger, H. W. and Shohamy, E. (1989) Second Language Research Methods. OUP.
• Silverman, D. (2008) Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: PWN.
• Wilczyńska, W., and Michońska-Stadnik, A. (2010) Metodologia badań w glottodydaktyce. Kraków: Avalon.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: