Zróżnicowane podejście w nauczaniu języka obcego 3301-JS2916
W obecnym systemie kształcenia nauczyciel języków obcych powinien wziąć pod uwagę specyficzne potrzeby swoich uczniów, którzy to mogą różnić się między sobą pod względem umiejętności językowych i poznawczych. Podejście integracyjne zakłada nauczanie w jednej klasie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, tych o wysokich umiejętnościach poznawczych, uczniów zdolnych, oraz uczniów z różnym doświadczeniem edukacyjnym i językowym.
Zgodnie z obowiązującymi standardami, nauczyciel musi dostosować nauczanie tak, aby zapewnić postęp w nauce wszystkich uczniów w klasie. Pojęcie zróżnicowania wynika zatem z podejścia skoncentrowanego na uczniu.
Celem kursu jest zapoznanie uczestników z koncepcją zróżnicowania, jego teoretycznymi podstawami, oraz jak w praktyce realizować ten koncept w klasie języka angielskiego jako obcego. W trakcie kursu będą omawiane następujące zagadnienia: Learner-Centered Model (LCM, McCombs i Miller, 2007), Dynamic assessment (DA), Group dynamic assessment (G-DA, Poehner, 2009), Multisensory Structured Learning (MSL; Schneider i Ganschow, 2000), Universal Design for Learning (UDL; Hall, Meyer, & Rose, 2012), and SMART targets (Lloyd & Berthelot, 1992).
Praktyczna część zajęć zakłada pisanie krótko- i długoterminowych celów uczenia się w odniesieniu do potrzeb poszczególnych grup uczniów i rozwijania różnych umiejętności językowych tak, aby zapewnić postęp w nauce wszystkich uczniów. Uczestnicy po zakończeniu kursu będą mogli odpowiedzieć na następujące pytania: Jak rozpoznać odpowiednio potrzeby uczniów? Jak grupować uczniów zgodnie z ich potrzebami dla realizacji różnych zadań klasowych? Jaki rodzaj zróżnicowania jest najkorzystniejszy dla poszczególnych uczniów i całej klasy?
Kurs ma na celu połączenie koncepcji teoretycznych z praktyką w klasie. Uczestnicy kursu dowiedzą się jak modyfikować materiały dydaktyczne dostępne na rynku i przygotowywać plany lekcji dla różnych grup uczniów. Uczestnicy kursu będą również rozwijać różne umiejętności na poziomie akademickim, takie jak analiza i interpretacja wyników badań, przedstawianie argumentów i prezentacja tematu w formie wystąpienia ustnego.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty obowiązujące dla przyjętych przed rokiem akademickim 2022/2023:
Wiedza:
• student zna różne aspekty koncepcji zróżnicowania;
• student zna różne podejścia do koncepcji zróżnicowania;
• student wie jak ocenić różne potrzeby uczniów;
• student wie jak zastosować koncepcję zróżnicowania w praktyce w odniesieniu do rozwijania różnych umiejętności językowych.
Umiejętności:
• student będzie w stanie napisać plan lekcji z uwzględnieniem różnych grup uczniów;
• student będzie w stanie krytycznie ocenić zasoby dydaktyczne dostępne na rynku;
• student będzie w stanie zmodyfikować zasoby dydaktyczne dla różnych grup studentów;
• student będzie w stanie analizować i myśleć krytycznie o wynikach badań;
• student będzie w stanie krytycznie analizować teksty naukowe i przedstawić argumenty;
• student będzie w stanie analizować i interpretować wyniki badań oraz syntezować różne zagadnienia;
• student będzie mógł przedstawić temat w formie prezentacji ustnej i odpowiedzieć na pytania dotyczące omawianego tematu.
Kształcenie językowe na poziomie B2+
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
Efekty obowiązujące dla przyjętych w roku akademickim 2022/2023:
Absolwent zna i rozumie
K_W02 w zaawansowanym stopniu kluczową terminologię, główne metody i teorie badań w zakresie zróżnicowanego podejścia
K_W03 metodologię i tendencje rozwoju badań językoznawczych w zakresie zróżnicowanego podejścia
Absolwent potrafi
K_U01 posługiwać się terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu zróżnicowanego podejścia
K_U02 posługiwać się metodologią badań językoznawczych w ramach teamtyki dotyczęcej zróżnicowanego podejścia
K_U04 wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania zadania dotyczącego tematyki zróżnicowanego podejścia
K_U05 wyszukiwać informacje w różnych źródłach, poddać krytycznej ocenie źródło, ocenić przydatność informacji i dokonać analizy i syntezy informacji
K_U08 planować i organizować pracę indywidualną i w zespole by skutecznie realizować wyznaczone cele
K_U09 przedstawić zdobytą wiedzę i komunikować się w sposób spójny, precyzyjny i poprawny językowo, posługując się językiem angielskim na poziomie minimum C1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Absolwent jest gotów do
K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej oraz zasad i norm etycznych w działaniach projektowych i innych aktywnościach podejmowanych w ramach pracy zawodowej, wolontariatu itp.
K_K05 uczestnictwa w inicjatywach naukowych i kulturalnych korzystając z różnych form i mediów
Kryteria oceniania
Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie:
- zadania pisemne w trakcie kursu (50% oceny),
- egzamin końcowy (50% oceny).
Obecność - min. 80%
Zaliczenie poprawkowe - ponowne napisanie prac, które zostały ocenione negatywnie.
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.
Literatura
• Blaz, D. (2006). Differentiated Instruction: A Guide for World Language Teachers (2nd ed.). New York: Routledge.
• Hall. T. E., Meyer, A., & Rose, D. H. (2012). Universal design for learning in the classroom : practical applications. London : Guilford Press.
• Lantolf, J. & Poehner, M. (2013). The unfairness of equal treatment: objectivity in L2 testing and dynamic assessment. Educational Research and Evaluation, 19(2-3), 141-157.
• McCombs, B. L., & Miller, L. (2009). The school leaders guide to learner-centered education: From complexity to simplicity. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
• Poehner, M. (2009). Group Dynamic Assessment: Mediation for the L2 Classroom. TESOL Quarterly ,43(3), 471-491.
• Poehner, M., & Infante, P. (2017). Mediated Development: A Vygotskian Approach to Transforming Second Language Learner Abilities. TESOL Quarterly, 51(2), 332-357.
• Differentiation in the Modern Languages Classroom. eds Manuel
• Raya, J. & Lamb, T. (2003). Differentiation in the Modern Languages Classroom. Frankfurt am Main: Peter Lang.
• Rose, T. (2016). The End of Average: How to Succeed in a World That Values Sameness. HarperOne.
• Tomlinson, C. A. (2001). How to Differentiate Instruction in Mixed Ability Classrooms, 2nd ed. Alexandria: Association for Supervision and Curriculum Development.
• Tomlinson, C.A. (2014). The Differentiated Classroom: Responding to the Needs of All Learners, 2nd ed. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: