Tworzenie materiałów dydaktycznych dla zintegrowanego nauczania przedmiotowo-językowego (typu CLIL) 3301-JS1904
1. Wprowadzenie praktyczne do nauczania typu CLIL (zintegrowanego nauczania językowo-przedmiotowego).
2. Wprowadzenie teoretyczne do nauczania typu CLIL (zintegrowanego nauczania językowo-przedmiotowego); wytyczne Rady Europy; wytyczne Ministerstwa Edukacji Narodowej.
3. Przegląd istniejących typów pomocy naukowych do nauczania języka angielskiego wykorzystujących nowe technologie (w tym Sieć 2.0).
4. Metodologia tworzenia własnych materiałów dydaktycznych w dziedzinie nauczania języka angielskiego z wykorzystaniem nowych technologii.
5. Zintegrowane nauczanie językowo-przedmiotowego (typu CLIL) przedmiotów przyrodniczo-eksperymentalnych w szkole podstawowej – przegląd wybranych materiałów.
6. Nauczanie typu CLIL przedmiotów przyrodniczo-eksperymentalnych w szkole podstawowej – warsztaty studenckie.
7. Zintegrowane nauczanie językowo-przedmiotowego (typu CLIL) przedmiotów humanistycznych w szkole podstawowej – przegląd wybranych materiałów.
8. Nauczanie typu CLIL przedmiotów humanistycznych w szkole podstawowej – warsztaty studenckie.
9. Zintegrowane nauczanie językowo-przedmiotowego (typu CLIL) przedmiotów przyrodniczo-eksperymentalnych w szkole ponadpodstawowej – przegląd wybranych materiałów.
10. Nauczanie typu CLIL przedmiotów przyrodniczo-eksperymentalnych w szkole ponadpodstawowej – warsztaty studenckie.
11. Zintegrowane nauczanie językowo-przedmiotowego (typu CLIL) przedmiotów humanistycznych w szkole ponadpodstawowej – przegląd wybranych materiałów.
12. Nauczanie typu CLIL przedmiotów humanistycznych w szkole ponadpodstawowej – warsztaty studenckie.
13. Zaliczenie ustne (część 1/2).
14. Zaliczenie ustne (część 2/2).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Absolwent zna i rozumie
K_W01 w sposób pogłębiony specyfikę językoznawstwa stosowanego na tle dziedziny nauk humanistycznych
K_W02 w sposób pogłębiony tendencje rozwoju badań językoznawczych w ramach filologii angielskiej (w szczególności badań mających zastowanie do klasy szkolnej)
Umiejętności: Absolwent potrafi
K_U01 posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu językoznawstwa (językoznawstwa stosowanego), literaturoznawstwa i kulturoznawstwa
K_U03 wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania projektu naukowego dotyczącego tematyki z zakresu dyscypliny językoznawstwo stosowane (w szczególności nauczania typu CLIL)
K_U04 w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska językowe, literackie i kulturowe w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym
K_U05 rozpoznawać różnice pomiędzy alternatywnymi podejściami metodologicznymi stosowanymi w danej dyscyplinie (językoznawstwo stosowane)
K_U08 uczestniczyć w pracy projektowej, współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i kierować pracą zespołu
K_U09 przedstawić zdobytą wiedzę w sposób spójny, precyzyjny i poprawny językowo, posługując się językiem angielskim na poziomie C2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, dobierając odpowiednio formy wypowiedzi do sytuacji komunikacyjnej, oraz komunikować się z innymi, zróżnicowanym kręgami odbiorców (kompetencje mediacyjne)
Kompetencje społeczne: Absolwent jest gotów do
K_K02 kształcenia ustawicznego, rozwoju osobistego i zawodowego wykorzystując wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie studiów ( w tym na ścieżce nauczycielskiej)
K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, rozwijanie etosu zawodu oraz zasad i norm etycznych w nauce w odniesieniu do dyscyplin reprezentowanych w programie kształcenia
K_K04 krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie kierunku studiów
Kryteria oceniania
Studenci są oceniani na podstawie:
- pracy na zajęciach
- pracy własnej w domu
- przygotowanej prezentacji
- analizy wylosowanego zagadnienie na zakończenie semestru.
Praktyki zawodowe
- nie dotyczy -
Literatura
Graaff, R. de, Koopman, G.J., and Westhoff, G. (2006). Categories and examples of effective CLIL pedagogy for L2 learning. CD-Rom, Utrecht University.
Kołodziejska, E. (2009) "Lekcje CLIL" w: Komorowska, H. (red.) Skuteczna nauka języka obcego. Warszawa: Wydawnictwo CODN.
Mehisto, P., Marsh, D. and Frigols, M.J. (2008) Uncovering CLIL. Oxford: Macmillan.
Możejko, Z. P. (forthcoming) " Tworzenie materiałów CLIL z perspektywy kształcenia nauczycieli ". Języki obce w szkole: numer specjalny.
Ustawa o systemie oświaty ze zmianami wynikającymi z ustawy z dnia 19 marca 2009 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 56, poz. 458) http://www.reformaprogramowa.men.gov.pl/images/pdf/tekst_ustawy.pdf (dostęp14.10.2010).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: