Nauczanie systemów języka w szkole ponadpodstawowej (Dydaktyka 4) 3301-JS-DYD-4
Kurs wprowadza do metodyki nauczania języka angielskiego jako obcego u uczniów starszych (LO, technikum). Celem kur-su jest w szczególności zapoznanie uczestników z zagadnie-niami i technikami nauczania systemów językowych, czyli gramatyki, słownictwa i wymowy języka angielskiego jako ob-cego. Kurs zawiera też elementy praktycznych mini-lekcji, podczas których studenci mogą przećwiczyć nauczanie krót-kich sekwencji lekcyjnych.
Tematy omawiane na kursie to:
1. Jak uczyć uczniów nastoletnich? Jak nauczać system i sprawności w sposób zintegrowany?
2. Wprowadzenie do nauczania sprawności i systemów języka. Planowanie lekcji
3. Nauczanie słownictwa (i)
4. Nauczanie słownictwa (ii), w tym Podejście Leksykalne
5. Nauczanie słownictwa (iii), w tym wykorzystanie korpusów
6. Mikro-nauczanie (ilustrowane określonymi podręcznikami) + „Czas na refleksję o praktyce pedagogicznej – warsztaty”
7. Nauczanie wymowy (i)
8. Nauczanie wymowy (ii), w tym wykorzystanie technologii mobilnych
9. Mikro-nauczanie (ilustrowane określonymi podręcznikami) + „Czas na refleksję o praktyce pedagogicznej – warsztaty”
10. Nauczanie gramatyki (i)
11. Nauczanie gramatyki (ii)
12. Nauczanie gramatyki (iii)
13. Mikro-nauczanie (ilustrowane określonymi podręcznikami) + „Czas na refleksję o praktyce pedagogicznej – warsztaty”
14. Integracja nauczania systemów i sprawności językowych. Podsumowanie.
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
Jeśli przedmiot prowadzony jest w trybie zdalny, student zobowiązany jest posiadać włączoną kamerę i mikrofon.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Po ukończeniu kursu, student:
● zna terminologię związaną z metodyka nauczania języka obcego uczniów nastoletnich
● wie jak aktywować strategie językowe u uczniów nastoletnich
● zna techniki nauczania systemów języka (gramatyki, słownictwa, fonetyki) u uczniów nastoletnich.
Umiejętności:
Po ukończeniu kursu, student:
● umie wybrać i przygotować materiały i narzędzia potrzebne do nauczania systemów języka u uczniów nastoletnich
● umie wybrać i przygotować potrzebne mu do tego materiały i narzędzia
● umie wybrać i użyć odpowiednich pomocy wizualnych i audiowizualnych do nauczania uczniów nastoletnich
● potrafi odpowiednio zmodyfikować materiał z podręcznika
● potrafi poprowadzić fragment lekcji dla uczniów nastoletnich z użyciem odpowiednich technik i materiałów.
● potrafi napisać plan lekcji na zadany temat i przygotować odpowiednie materiały do jej przeprowadzenia.
Kształcenie odbywa się na poziomie B2+.
Kryteria oceniania
Warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu jest obecność i aktywność na zajęciach. Dopuszczalne są 2 nieobecności.
Zaliczenia na podstawie:
1. Prezentacji (mikro-nauczanie, sekwencja 3 ćwiczeń). Osobne oceny za:
• użycie języka obcego,
• przygotowane materiały
• sposób prowadzenia
2. Pracy semestralnej (plan lekcji wraz z materiałami)
Praktyki zawodowe
Standardowe praktyki przewidziane w kształceniu nauczycieli.
Literatura
Cameron, L. and McKay, P. (2017). Bringing creative teaching into the young learner classroom. OUP.
Harmer, J. (2016) (5th ed) The practice of English language teaching. Pearson.
Horst, M. (2019). Focus on vocabulary learning. (Oxford Key Concepts for the language classroom). OUP.
Komorowska, H. (2004) Metodyka nauczania. Fraszka Edukacyjna.
Lewis, G. and Mol, H. (2018). Grammar for young learners. OUP.
Scrivener, J. (2011) (3rd ed.) Learning teaching. Macmillan.
Slattery, M. and Willis, J. (n.d.). English for primary teachers. OUP.
Thornbury, S. (2002). How to teach vocabulary. Longman.
Thornbury, S. and Underhill, A. (2001). Uncovering grammar. Macmillan Heinemann.
Underhill, A. (2005) (2nd ed.) Sound foundations: Learning and teaching pronunciation. Macmillan.
Wilden, S. (2017). Mobile learning. OUP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: