Językoznawstwo kognitywne - Sem. mgr 3 3301-JFS3ROS
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
K_W01 w sposób pogłębiony specyfikę językoznawstwa kognitywnego, w szczególności semantyki, na tle badań nad multimodalnością
K_W02 w sposób pogłębiony tendencje rozwoju badań nad metaforą w dyskursie w ramach językoznawstwa kognitywnego
K_W04, w sposób pogłębiony zasady projektowania badań językoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych i testowaniu hipotez w obrębie językoznawstwa kognitywnego
K_W05, pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
K_W06, ekonomiczne, prawne i etyczne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej, związanej z językoznawstwem
Umiejętności
Studenci potrafią:
K_U01 posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu językoznawstwa kognitywnego, w tym teorii metafory i metonimii pojęciowej
K_U02, w sposób pogłębiony posługiwać się metodologią badań językoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
K_U03 wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania zjawisk zachodzących w dyskursie multimodalnym oraz wykonania projektu naukowego badającego użycie języka pod kątem zjawisk opisywanych w semantyce kognitywnej
K_U04 w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska językowe kontekście społecznym, w szczególności omawiać funkcje języka różnych rodzajach dyskursu
K_U05 rozpoznawać różnice pomiędzy alternatywnymi podejściami metodologicznymi do badań nad dyskursem i językiem figuratywnym
K_U06, samodzielnie wyszukiwać informacje w różnych źródłach i oceniać ich przydatność do pracy badawczej z zakresu tematyki językoznawstwa kognitywnego
K_U07, korzystać z nowoczesnych technologii w procesie zdobywania wiedzy oraz porozumiewać się (np. z osobami prowadzącymi wykłady, konsultacje, szkolenia, itp. oraz współuczestnikami zajęć i projektów) z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych
K_U08 uczestniczyć w pracy projektowej związanej ze zbieraniem i analizą danych językowych, współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i kierować pracą zespołu
K_U09 przedstawić zdobytą wiedzę w sposób spójny, precyzyjny i poprawny językowo, posługując się językiem angielskim na poziomie C2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, dobierając odpowiednio formy wypowiedzi do sytuacji komunikacyjnej, oraz komunikować się z innymi, zróżnicowanym kręgami odbiorców (kompetencje mediacyjne), w szczególności w celu omawiania problematyki językoznawstwa i analizy dyskursu
K_U011, projektować własną ścieżkę rozwoju
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
K_K02 kształcenia ustawicznego, rozwoju osobistego i zawodowego wykorzystując wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie studiów, w szczególności umiejętności związane z samodzielną lekturą i analizą tekstów naukowych
K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych w ramach zajęć z przedmiotu, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, rozwijanie etosu zawodu oraz zasad i norm etycznych w nauce w odniesieniu do językoznawstwa
K_K04 krytycznej oceny własnej wiedzy językoznawczej i umiejętności związanych ze zbieraniem, analizą i interpretacją danych językowych
Kryteria oceniania
Konwersatorium jest prowadzone na podstawie zadanej lektury; praca w podgrupach; prezentacje ustne wybranej literatury przedmiotu przez uczestników seminarium; praca pisemne na koniec semestru w oparciu o wybraną literaturę przedmiotu.
Dopuszczalne są 3 nieobecności.
Literatura
Evans, Vyvyan and Melanie Green. (2006). Cognitive Linguistics: An Introduction. Edinburgh University Press.
Evans, Vyvyan. (2007). A Glossary of Cognitive Linguistics. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Cienki, A., & Müller, C. (Eds.). (2008). Metaphor and gesture. John Benjamins Pub. Co.
Górska, Elżbieta. (2008). "Four arguments for patterns of metaphorical thought". Acta Philologica 35, 15-31.
Górska, Elżbieta and Günter Radden (eds.). (2005). Metonymy-Metaphor Collage. Warszawa: Warsaw University Press.
Kövecses, Zoltán. (2002 [2010]). Metaphor. A Practical Introduction.Oxford: Oxford UP.
Kövecses, Zoltán and Günter Radden. (1998). “Metonymy: Developing a cognitive linguistic view”. Cognitive Linguistics 9/1, 37-77.
Lakoff, George. 1987. Women, Fire and Dangerous Things: What Categories Reveal about the Mind. Chicago/London: The University of Chicago Press.
Lakoff, George and Mark Johnson. (1980). Metaphors we Live by. Chicago: University of Chicago Press.
Lakoff, George and Mark Johnson. (1999). Philosophy in The Flesh: The Embodied Mind and its Challenge to Western Thought. New York: Basic Books.
Lee, David. (2001). Cognitive Linguistics: An Introduction. Oxford: Oxford University Press.
Mittelberg, I., & Waugh, L. (2014). Gestures and metonymy. In C. Müller, A. Cienki, E. Fricke, S. Ladewig, D. McNeill, & J. Bressem (Eds.), Handbook of linguistics and communication science (pp. 1747–1766). Mouton de Gruyter.
Núñez, R. E., & Sweetser, E. (2006). With the future behind them: Convergent evidence from aymara language and gesture in the crosslinguistic comparison of spatial construals of time. Cognitive Science, 30(3), 401–450.
Radden, Günter. (2011). Spatial time in the West and the East. W M. Brdar, M. Omazic, V. P. Takac, & T. Gradecak Erderljic (ed.), Space and time in language (s. 1–40). Frankfurt am Main; New York: Peter Lang.
Radden, Günter and René Dirven. (2007). Cognitive English Grammar. Amsterdam: Benjamins.
Taylor, John R. (2002). Cognitive Grammar. Oxford: Oxford University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: