Średniowieczna Anglia oczami Chaucera 3301-JF2663-2ST
Zaawansowany kurs z językoznawstwa dla studentów studiów II stopnia zainteresowanych językiem angielskim okresu średniowiecza oraz opisem życia w tym okresie zawartym w Opowieściach kanterberyjskich Geoffreya Chaucera. Kurs ma na celu zarówno omówienie najważniejszych aspektów średniowiecznej angielszczyzny jak i wybranych zagadnień dotyczących kultury i społeczeństwa.
Kurs omawiający język Chaucera jako dialekt stanowiący podstawę standardowej odmiany angielszczyzny. Studenci zostaną zaznajomieni z wymową, ortografią, morfologią oraz leksyką średniowiecznego języka angielskiego, aby być w stanie czytać i rozumieć Opowieści kanterberyjskie w ich oryginalnej wersji. Wybrane fragmenty tego dzieła posłużą także do omówienia średniowiecznej rzeczywistości widzianej i opisywanej przez Chaucera. Zagadnienia będą dotyczyć aspektów społecznych (klasy społeczne oraz relacje między ich przedstawicielami, język różnych klas społecznych, rola kobiet w społeczeństwie) i kulturowych (ubiór, gościnność, sztuka, religia).
W trakcie kursu Studenci będą pracować na fragmentach tekstu Chaucera odczytując i analizując opisywane przez niego zagadnienia z perspektywy językowo-kulturowej.
Zakres tematyczny (język):
(1) metryka
(2) pisownia i wymowa średnioangielska
(3) słownictwo germańskie i obce
(4) morfologia: najważniejsze końcówki fleksyjne
(5) morfologia: słowotwórstwo
(6) struktura zdania
(7) style wypowiedzi
Zakres tematyczny (społeczeństwo i kultura):
(1) Chaucer i jego czasy: tło historyczne
(2) reprezentanci klas społecznych (opis i analiza)
(3) relacje między reprezentantami klas społecznych (dialogi, opinia autora)
(4) postaci kobiet (opis i analiza)
(5) religia i wierzenia (opis i analiza)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
K_W01 w sposób pogłębiony specyfikę językoznawstwa, zwłaszcza historycznego, na tle dziedziny nauk humanistycznych
K_W03 istotne zagadnienia i główne metody stosowane w badaniach diachronicznych w ramach filologii angielskiej
K_W09 w sposób pogłębiony tendencje rozwoju badań językoznawczych, a zwłaszcza diachronicznych, w ramach filologii angielskiej
Umiejętności: student potrafi
K_U01 posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu językoznawstwa historycznego
K_U03 wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania projektu naukowego dotyczącego tematyki z zakresu dyscypliny językoznawstwo
K_U04 w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska językowe, literackie i kulturowe z okresu średniowiecza w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym
K_U06 samodzielnie wyszukiwać informacje w różnych źródłach (słowniki historyczne, korpusy) i oceniać ich przydatność do pracy badawczej
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
K_K01 wypełniania zobowiązań społecznych i podejmowania działań na rzecz otoczenia społecznego w zakresie aktywności powiązanych z wiedzą i umiejętnościami uzyskanymi w trakcie studiów
K_K02 kształcenia ustawicznego, rozwoju osobistego i zawodowego wykorzystując wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie studiów
K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, roz-wijanie etosu zawodu oraz zasad i norm etycznych w nauce w od-niesieniu do dyscyplin reprezentowanych w programie kształcenia
K_K04 krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie kierunku studiów
K_K06 dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych
Kształcenie językowe na poziomie B2+.
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem po-prawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
Kryteria oceniania
Aktywny udział w zajęciach wymagający przygotowania.
Obowiązkowa praca domowa składająca się z analizy wybranego fragmentu dzieła Chaucera i pytań z nim związanych.
Pisemny test na koniec kursu składający się z pytań ogólnych oraz analizy fragmentów dzieła Chaucera.
Student ma prawo do 3 nieobecności na zajęciach.
Literatura
Benson, L. D. (ed.). The Riverside Chaucer. Oxford: OUP.
Brink, B.A. 1901. The Language and Metre of Chaucer. London: Macmillan and Co.
Coulton, G.G. 2011. Chaucer and His England. New York: Wallachin Publisher.
Fisiak, Jacek. 1968. A Short Grammar of Middle English. Warsaw: PWN.
Horobin, S. 2007. Chaucer’s Language. New York: Palgrave Macmillan.
Hughes, G. 2000. A History of English Words. Oxford: Blackwell Publishing.
Kastovsky, D. 2006. “Vocabulary”. In: R. Hogg—D. Denison (eds.) A History of he English Language. Cambridge: CUP. 199–270.
Knapp, P. 1990. Chaucer and the Social Contest. London: Routledge.
Lass, R. 2006. “Phonology and morphology”. In: R. Hogg — D. Denison (eds.) A History of he English Language. Cambridge: CUP. 43–108.
Martin, P. 1990. Chaucer’s Women. Nuns, Wives and Amazons. Iowa City: University of Iowa Press.
Minkova, D. — R. Stockwell. English Words. History and Structure. Cambridge: CUP.
Schlauch, M. 1965. The English Language in Modern Times. War-saw: PWN.
Smith, J. 1992. “The use of English: language contact, dialect varia-tion, and written standardisation during the Middle English period”. In: T.W. Machan — Ch.T. Scott (eds.) English in Its Social Context. Essays in Historical Sociolinguistics. Oxford: OUP. 47–68.
Wełna, J. 1990. “On transcribing Chaucer”. In: A. Weseliński (ed.) Studies in English and American Literature (Anglica 1). 163–174.
Wełna, Jerzy. 1978. A Diachronic Grammar of English. Part One: Phonology. Warsaw: PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: