Wstęp do semantyki 3301-JF165
Analizowane zagadnienia:
1. Semantyka (podstawowe pojęcia semantyki, semantyka a semiotyka, semantyka a pragmatyka)
2. Zagadnienia logiczne (argumenty i predykaty; sens, denotacja i referencjalność; prototypy i stereotypy; relacje logiczne między zdaniami)
3. Relacje leksykalne (synonimia, antonimia, homonimia, homofonia, polisemia, wieloznaczność)
4. Intuicje na temat znaczenia, akty mowy
5. Siedem typów znaczenia
6. Komunikacja językowa - model kodowy i inferencyjny komunikacji, funkcje języka
7. Zasada kompozycjalności i znaczenie niedosłowne: idiomy, metafora i metonimia.
Wymagania:
1.Ćwiczenia w trakcie zajęć
2. Pisemne zaliczenie końcowe.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
1. Zna podstawowe pojęcia z zakresu semantyki i potrafi zastosować posiadaną wiedzę do opisu i analizy danych.
2. Umie zdefiniować znaczenie w ujęciu kilku teorii semantycznych i krytycznie porównać teorie znaczenia.
3. Zna typy znaczenia i funkcje języka.
4. Rozróżnia i nazywa relacje logiczne między zdaniami i relacje leksykalne, odróżnia znaczenie dosłowne wyrażeń od ich znaczenia metaforycznego.
5. Zna podstawowe mechanizmy analizy semantycznej i potrafi zademonstrować ich działanie na przykładach.
6. Dostrzega różnice pomiędzy znaczeniem semantycznym i pragmatycznym.
7. Rozumie komunikację językową jako zjawisko wykraczające poza znaczenie semantyczne wyrażeń, w dużej mierze zależne od kontekstu i intencji mówiącego.
8. Jest przygotowany do dalszego kształcenia w zakresie semantyki, pragmatyki i komunikacji językowej.
Wiedza
1, Student poznaje terminologię używaną w językoznawstwie angielskim, z naciskiem na semantykę.
2 Student poznaje / zgłębia metodologię naukową w dziedzinach językoznawczych, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu anglosaskiego
3. Student ma pogłębioną wiedzę o języku angielskim, zdobywa podstawową wiedzę na temat semantyki i rozwija swoje umiejętności analityczne.
4. Student ma zaawansowaną wiedzę o płaszczyznach i procesach komunikowania się w języku angielskim.
5. Student zdobywa / pogłębia wiedzę o projektowaniu badań w dziedzinie filologii, a w szczególności o problemach, metodach, technikach i narzędziach badawczych.
Umiejętności
1. Student potrafi zastosować podstawową / pogłębioną metodologię językoznawczą. (H1A_U02, H1A_U04).
2. Student potrafi krytycznie i efektywnie dobrać oraz zastosować wiedzę z zakresu semantyki dla celów komunikacyjnych, dydaktycznych, badawczych, porównawczych (H2A_U01, H2A_U02).
Kompetencje społeczne
1. Student rozumie rolę kształcenia ustawicznego i ma przekonanie o potrzebie rozwoju osobistego i zawodowego; definiuje kolejne etapy tego rozwoju
2. Student szybko i prawidłowo rozpoznaje charakter dylematów, problemów, konfliktów, i znajduje ich najskuteczniejsze rozwiązania
3. Student docenia użyteczność swojej wiedzy i umiejętności w budowaniu więzi wspólnotowych
Kształcenie językowe na poziomie B2+.
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
Kryteria oceniania
Wymagania:
1.Konwersatorium
2.Ćwiczenia w trakcie zajęć.
3.Pisemne zaliczenie końcowe w formie pytań zamkniętych i pytań otwartych, wymagających samodzielnej analizy danych (stacjonarne). W roku akademickim 2021/22 forma i kryteria zaliczenia mogą ulec zmianie w przypadku złej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.
Literatura
1. Cruse, A. 2010. Meaning in Language: An Introduction to Semantics and Pragmatics. OUP.
2. Grice, P. 1975. Logic and conversation.
3. Hurford, J.B. Heasley. 1983. Semantics. CUP.
4. Jakobson. Linguistics and poetics.
5. Leech, G. 1974. Semantics. Longman.
6. Lyons, J. 1977. Semantics. CUP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: