Świat przez pryzmat językoznawstwa: Różnorodność i zmienność 3301-2ST-J-KON002
Celem kursu jest zaznajomienie studentów ze znaczeniem badań językoznawczych dla zrozumienia wybranych zjawisk we współczesnym świecie oraz innych dyscyplin naukowych.
Tematyka kursu obejmuje w szczególności zagadnienia związane z (1) odmianami języka (społecznymi, regionalnymi, stylistycznymi), ich przejawami i sposobami ich badania oraz (2) zmianami zachodzącymi na różnych poziomach językowych (leksykalnym, semantycznym, fonologicznym, itp.), ich przyczynami, przebiegiem i metodami obserwacji, a także zmieniające się normy dotyczące standardów językowych.
Kurs składa się z trzech modułów, z których każdy obejmuje przedstawienie i omówienie wybranych pojęć teoretycznych, zastosowanych do analizy materiałów zaczerpniętych ze źródeł zarówno drukowanych jak elektronicznych.
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
- K_W01 w sposób pogłębiony specyfikę językoznawstwa, w szczególności socjolingwistyki, dialektologii i badań nad zmianą językową na tle dziedziny nauk humanistycznych;
- K_W02 w sposób pogłębiony tendencje rozwoju badań językoznawczych, ze szczególnym uwzględnieniem socjolingwistyki, dialektologii i badań nad zmianą językową, w ramach filologii angielskiej
- K_W06 ekonomiczne, prawne i etyczne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej, wykorzystującej wiedzę na temat różnorodności i zmiany językowej.
Umiejętności
Studenci potrafią:
- K_U01 posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu socjolingwistyki, dialektologii i badań nad zmianą językową;
- K_U04 w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska językowe w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym
- K_U08 uczestniczyć w pracy projektowej, współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i kierować pracą zespołu w ramach zadań wynikających z realizacji programu konwersatorium;
- K_U09 przedstawić zdobytą wiedzę w sposób spójny, precyzyjny i poprawny językowo, posługując się językiem angielskim na poziomie C2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, dobierając odpowiednio formy wypowiedzi do sytuacji komunikacyjnej, oraz komunikować się z innymi, zróżnicowanym kręgami odbiorców (kompetencje mediacyjne)
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
- K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, rozwijanie etosu zawodu oraz zasad i norm etycznych w nauce w odniesieniu do badań w ramach socjolingwistyki, dialektologii oraz zmiany językowej;
- K_K04 krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie socjolingwistyki, dialektologii i badań nad zmianą językową.
Efekty odnoszą się do omawianych zagadnień z zakresu językoznawstwa oraz prezentacji badań własnych przez studenta w formie zaliczenia.
Kryteria oceniania
- obecność
- aktywność na zajęciach 20%
- przygotowanie prezentacji 80%
Dopuszczalne są 3 nieobecności.
Egzamin ustny złożony z pytań dotyczących prezentacji przygotowanych przez studentów
Literatura
Chambers, J. K. Sociolingustic Theory. 2009. Blackwell Publishers Ltd.
Hock, H.H. and B.D. Joseph. 2009. Language History, Language Change, and Language Relationship. Walter de Gruyter.
Hughes, A. and P. Trudgill – D. Watt. 2005. English Accents and Dialects. Hodder Arnold.
Kortmann B. and C. Upton (eds.) 2008. Varieties of English. Vol. 1-4. Mouton de Gruyter.
Machan, T.W. and Ch. Scott. 1992. English in Its Social Contexts. Oxford University Press.
McGuire W. and A. McMahon. 2011. Analysing Variation in English. Cambridge University Press.
McMahon, A. 1994. Understanding Language Change. Cambridge University Press.
Trousdale, G. 2010. An Introduction to English Sociolinguistics. Edinburgh University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: