Seminarium magisterskie w języku angielskim - Współczesna anglojęzyczna literatura mniejszości etnicznych w Kanadzie 3300-SMG-A-SK-2-L
Seminarium magisterskie będzie miało na celu przygotowanie studentów do przygotowania pracy magisterskiej w zakresie współczesnej anglojęzycznej literatury mniejszości etnicznych w Kanadzie, ze szczególnym uwzględnieniem literatury ukraińsko-kanadyjskiej.
Współczesna literatura ukraińsko-kanadyjska jest znaczącym komponentem literatury kanadyjskiej. Odzwierciedla ona różnorodność pisarstwa kanadyjskiego pod względem tematycznym, jak i gatunkowym. Co więcej, wnosi wielki wkład również w debatę na temat konstrukcji tożsamościowych. Celem seminarium magisterskiego jest więc zapoznanie studentów ze znaczeniem współczesnej literatury ukraińsko-kanadyjskiej w ogólnym kontekście literatury kanadyjskiej oraz z jej bogatą tematyką, jak również różnorodnością gatunkową. W tym celu, przyjrzymy się wybranym utworom literackim; klasykom literatury ukraińsko-kanadyjskiej, poddając je pogłębionej analizie literackiej, w szczególności pod względem znaczenia i roli różnych tożsamości omawianych w utworach. W ten sposób, studenci będą mieli możliwość rozwinięcia umiejętności analizy literackiej poprzez praktykę krytycznego myślenia, formułowania pytań wobec problemów badawczych, samodzielnego ich oceniania, jak i szukania rozwiązań. W miarę możliwości, każda analiza literacka będzie wieńczona dyskusją z autorem (przeprowadzoną w formie online), co pozwoli studentom na praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy w bezpośredniej rozmowie z pisarką/pisarzem. W ten sposób, studenci będą mogli ocenić i docenić nabytą wiedzę i umiejętności. W związku z tym, seminarium będzie kłaść duży nacisk na aktywny udział studentów, chęć ciągłego samorozwoju oraz zachowanie szacunku i otwartości wobec innych kultur, co stanowi niezbędną cechę badacza literatury, w szczególności literatury postkolonialnej. Praktyczna część zajęć (w formie dyskusji na temat wybranych utworów) będzie poprzedzona wstępem do kontekstu historycznego (tj. zarysowaniem sytuacji Ukraińców przed ich pierwszą emigracją do Kanady, jak również ich sytuacji w nowym kraju) oraz do kontekstu literackiego (tj. zarysowaniem rozwoju literatury ukraińsko-kanadyjskiej). Pogłębienie historyczno-literackiej wiedzy studentów ma na celu ich lepsze zrozumienie współczesnej literatury ukraińsko-kanadyjskiej oraz skuteczniejszej oceny miejsca owej literatury w kanonie literatury kanadyjskiej. Na późniejszym etapie, zajęcia będą skupiały się również na rozwijaniu umiejętności badawczych studentów, w tym takich umiejętności jak: szukanie źródeł przy wykorzystaniu odpowiednich metod badawczych, ich zastosowanie i dokumentację, formułowanie tezy oraz celów badawczych, jak również pisanie akademickie pod względem treści i formy.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie
- w pogłębionym stopniu miejsce badań kanadyjskich w dziedzinie nauk humanistycznych K_W01;
- na poziomie rozszerzonym terminologię, metodologię i stan badań z zakresu dyscyplin naukowych właściwych dla studiów kanadyjskich K_W02;
- współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych w badaniach nad literaturą kanadyjską K_W03;
- w pogłębionym stopniu sytuację językową w Kanadzie oraz czynniki, które ją ukształtowały K_W04
- w pogłębionym stopniu wybrane zagadnienia komparatystyki literackiej z zakresu studiów kanadyjskich K_W06;
- w pogłębionym stopniu wybrane fakty, procesy i zjawiska zachodzące w obszarach kultury współczesnej Kanady K_W07
- w stopniu pogłębionym wpływ dzieł literackich na dzieje kultury kanadyjskiej i kształtowanie się świadomości kulturowej, cywilizacyjnej i społecznej K_W09;
- w pogłębionym stopniu rozwój historyczny systemu politycznego Kanady (miejsce i rolę Kanady w polityce zagranicznej, zarówno z perspektywy historycznej, jak i współczesnych interesów polityczno-ekonomicznych) K_W12
Student potrafi:
korzystać z różnych źródeł, w tym z nowoczesnych technologii informacyjnych z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego K_U01;
samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze niezbędne do uczestniczenia w badaniach naukowych i projektach badawczych z zakresu literaturoznawstwa kanadyjskiego K_U02;
samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze niezbędne do uczestniczenia w badaniach naukowych i projektach badawczych z zakresu nauk o kulturze i religii oraz nauk o polityce i administracji w kontekście kanadyjskim K_U03;
podejmować autonomiczne działania w ramach rozwoju intelektualnego, zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową K_U04;
wykorzystywać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z zastosowaniem terminologii specjalistycznej K_U05;
w stopniu pogłębionym wykorzystywać we własnej pracy badawczej wnioski płynące z analizy tekstów literackich oraz tekstów naukowych z zakresu literaturoznawstwa kanadyjskiego K_U06;
w stopniu pogłębionym stosować w dyskursie naukowym i własnych pracach badawczych pojęcia i metody badawcze właściwe dla literaturoznawstwa, nauk o kulturze i religii oraz nauk o polityce i administracji w zakresie studiów kanadyjskich K_U07:
merytorycznie argumentować w języku angielskim i francuskim z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów K_U08;
stosować zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne w procesie zdobywania wiedzy i porozumiewania się w zakresie literaturoznawstwa kanadyjskiego K_U09;
przeprowadzić pogłębioną analizę wybranych wydarzeń i zjawisk z historii Kanady K_U10;
przygotowywać samodzielne prace pisemne z zakresu literaturoznawstwa pod kierunkiem opiekuna naukowego, w tym dokonywać właściwego doboru metod badawczych i literatury przedmiotu uwzględniającej wyniki najnowszych badań w kontekście kanadyjskim K_U11;
przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury Kanady z zastosowaniem aktualnych metod badawczych K_U12;
przygotowywać wystąpienia ustne, w tym o złożonej strukturze, z wykorzystaniem różnych źródeł i ujęć teoretycznych K_U13;
posługiwać się językiem angielskim i francuskim na poziomie C1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego K_U14;
przeprowadzić pogłębioną analizę zjawisk społecznych i politycznych współczesnej Kanady z wykorzystywaniem wiedzy teoretycznej z zakresu nauk o polityce i administracji K_U15;
Student jest gotów do:
krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie studiów kanadyjskich K_K01;
uznania znaczenia wiedzy humanistycznej i społecznej w rozwiązywaniu problemów samodzielnie lub z pomocą ekspertów K_K02;
uznania znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych K_K03;
przeprowadzania samooceny, będąc świadomym potrzeby dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego
przyjęcia postawy otwartości wobec różnic osobniczych i kulturowych K_K04;
myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w kontekście wielokulturowym K_K06;
przestrzegania zasad z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego K_K07;
systematycznego śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w literaturze Kanady K_K08;
współpracy w grupie, rozwiązywania problemów w dyskusji i inicjowania stosownych do sytuacji rozwiązań K_K09;
wypełniania zobowiązań społecznych, będąc świadomym sensu aktywności obywatelskiej K_K10
Kryteria oceniania
W zależności od danego semestru, zaliczenie przedmiotu na podstawie średniej arytmetycznej z pozytywnych ocen cząstkowych z aktywności, prezentacji i/lub pracy pisemnej, konspektu pracy magisterskiej, poszczególnych rozdziałów pracy magisterskiej.
Szczegółowe warunki zaliczenia przedmiotu zostaną przedstawione przez prowadzącego na pierwszych zajęciach lub zostaną wysłane przez Uniwersytecki System Obsługi Studiów
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.
Literatura
Literatura podstawowa:
Bociurkiw, Marusya. “The Children of Mary.” Two Lands, New Visions: Stories from Canada and Ukraine, edited by Janice Kulyk Keefer and Solomea Pavlychko. Coteau, 1999, pp. 235-58.
---. Halfway to the East. Lazara Press, 1999.
Grekul, Lisa. Kalyna’s Song. Coteau Books, 2003.
Kiriak, Illia. Sons of the Soil. 1939-45/1959. St. Andrew’s College in Winnipeg, 1983.
Kostash, Myrna. The Doomed Bridegroom: A Memoir. NeWest Press, 1998.
Kulyk Keefer, Janice. The Green Library. 1996. HarperPerennial, 1997.
Lysenko, Vera. Yellow Boots. 1954. NeWest Press/Canadian Institute of Ukrainian Studies, 1992.
Ryga, George. “A Letter to My Son.” George Ryga: The Other Plays, edited by James Hoffman. Talonbooks, 2004, pp. 325-48.
Suchacka, Weronika (2019): “Za Hranetsiu” – “Beyond the Border”: Constructions of Identities in Ukrainian-Canadian Literature, Wißner-Verlag, 2019.
Literatura uzupełniająca:
Grekul, Lisa (2005): Leaving Shadows: Literature in English by Canada’s Ukrainians, U of Alberta P, Edmonton
Grekul, Lisa, and Lindy Ledohowski, eds. (2016): Unbound: Ukrainian Canadians Writing Home, U of Toronto P, Toronto
Ledohowski, Lindy (2010): “Canadian Cossacks: Finding Ukraine in Fifty Years of Ukrainian-Canadian Literature in English.” Diss. U of Toronto, 2008,
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: