Literatura i kultura Hiszpanii II 3300-LKH2-MSF-2-Z
Celem kursu jest zapoznanie studentów i studentek z kluczowymi tekstami literatury hiszpańskiej XX i XXI wieku, z uwzględnieniem zarówno utworów prozatorskich, poetyckich i dramatycznych, jak i wybranych adaptacji filmowych. Zakres tematyczny zajęć obejmie szereg zagadnień, począwszy od filozoficznych koncepcji Miguela de Unamuno oraz Joségo Ortegi y Gasseta, poprzez fenomen Pokolenia 27 ze szczególnym naciskiem na twórczość Federico Garcíi Lorki oraz najważniejsze tendencje w prozie XX wieku w okresie dyktatury gen. Franco (tremendyzm, egzystencjalizm, powieść eksperymentalna), aż po zjawiska najnowsze, jakie mają miejsce w literaturze i kulturze Hiszpanii po transformacji w 1975 roku (movida madrileña, postmodernizm, pamięć o hiszpańskiej wojnie domowej, wizja XXI wieku w filozofii Fernando Savatera, wielokulturowość w literaturze współczesnej i literatura dziecięca).
Zagadnienia i tematyka poszczególnych zajęć:
1. Miguel de Unamuno i José Ortega y Gasset: myśl filozoficzna w kulturze hiszpańskiej pierwszej połowy XX wieku (Miguel de Unamuno, Del sentimiento trágico de la vida en los hombres y en los pueblos, 1913; José Ortega y Gasset, La rebelión de las masas, 1929).
2. Tradycja i awangarda: kulturowy fenomen Pokolenia 27.
3. Kultura Andaluzji w twórczości Federico Garcíi Lorki: Romancero gitano (1928).
4. Bodas de sangre, reż. Carlosa Saury (1981) i La novia, reż. Paula Ortiz (2015), Yerma after Lorca reż. Simon Stone (2017): współczesne adaptacje dramatów andaluzyjskich Lorki.
5. Camilo José Cela: od tremendyzmu do Nagrody Nobla.
6. Egzystencjalizm w prozie hiszpańskiej XX wieku: Carmen Laforet, Nada (1945).
7. Obraz hiszpańskiego społeczeństwa i konfrontacja dwóch Hiszpanii: Luis Martín-Santos, Tiempo de silencio (1962) i Miguel Delibes, Cinco horas con Mario (1966).
8. Hiszpania po 1975 roku: movida madrileña.
9. Myśl filozoficzna Fernando Savatera, Ética para Amador (1991).
10. Postmodernizm w hiszpańskiej prozie: Javier Marías, Corazón tan blanco (1992).
11. Pamięć o hiszpańskiej wojnie domowej: Javier Cercas, Soldados de Salamina, Javier Cercas (2001), Dulce Chacón, La voz dormida (2002).
12. Postmodernistyczne reinterpretacje: andaluzyjska kultura w kinie współczesnym, Blancanieves (reż. Pablo Berger, 2012).
13. Na skrzyżowaniu kultur I: współczesna hiszpańska literatura dziecięca o wojnie domowej i dyktaturze, Las mujeres y los hombres (Luci Gutiérrez, Equipo Plantel, 2015) i Frank (Ximo Abadía, 2018).
14. Na skrzyżowaniu kultur II: literatura feministyczna i wielokulturowa, Najat El Hachmi, El último patriarca (2010).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01 Student/ka zna i rozumie miejsce i znaczenie literaturoznawstwa hiszpańskiego oraz jego wieloaspektowe powiązania z dyscyplinami nauk humanistycznych.
K_W02 Student/ka zna i rozumie w sposób usystematyzowany historię literatury hiszpańskiej XX i XXI wieku, zjawiska z zakresu tej literatury i ich wielopłaszczyznowy wpływ na rozwój teorii literatury.
K_W03 Student/ka zna i rozumie specjalistyczną terminologię, metodologię, przedmiot i kierunki badań właściwe dla literaturoznawstwa hispanistycznego.
K_W08 Student/ka zna i rozumie wieloaspektowe powiązania literatury hiszpańskiej XX i XXI wieku z procesami historyczno-kulturowymi.
K_U01 Student/ka potrafi zastosować podstawowe ujęcia teoretyczne właściwe dla literaturoznawstwa hiszpańskiego.
K_U13 Student/ka potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł.
K_K01 Student/ka jest gotów/a do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie literatury hiszpańskiej.
K_K02 Student/ka jest gotów/a do uczestnictwa w hiszpańskiej kulturze, korzystając z różnych form i mediów.
K_K04 Student/ka jest gotów/a do przestrzegania zasad etyki zawodowej.
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
• Metoda odwróconej klasy
• Metoda Jigsaw
• Prezentacja
• Dyskusja
• Mini-wykład
Metody i kryteria oceniania:
Uczestnicy konwersatorium będą oceniani na podstawie obecności (powyżej dwóch nieobecności, usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych, zajęcia należy odrobić na dyżurze lub dodatkowym zadaniem), przygotowaniem do zajęć (lektura tekstów obowiązkowych), aktywności na zajęciach oraz pisemnego testu końcowego.
Literatura
Bibliografia:
Abadía, Ximo (2018). Frank. Dibbuks.
Aizarna, Santiago [et. al.] (1989). Doce años de la cultura española (1976-1987). Ediciones Encuentor, Madrid.
Baczyńska, Beata (2014). Historia literatury hiszpańskiej. PWN, Warszawa.
Cela, Camilo José (1942). La familia de Pascual Duarte.
Chacón, Dulce (2010). La voz dormida. Algaguara, Madrid. (wyd. oryg. 2002).
Delibes, Miguel (1982). Cinco horas con Mario. Ediciones Destino, Barcelona. (wyd. oryg. 1966).
El Hachmi, Najat (2010). El último patriarca. Booket.
García Lorca, Federico (1928). Romancero gitano.
García Lorca, Federico (2000). Bodas de sangre. Cátedra, Madrid. (wyd. oryg. 1933).
Gay Armeteros, Juan (1990). La España del siglo XX. EDI-6, Madrid.
Gutiérrez, Luci y Equipo Plantel (2015). Las mujeres y los hombres. Mediavaca.
Laforet, Carmen (1945). Nada. Booket.
Marías, Javier (2010). Corazón tan blanco. Editoral Crítica, Barcelona. (wyd. oryg. 1992).
Martín-Santos, Luis (2008). Tiempo de silencio. Editorial Crítica, Barcelona. (wyd. oryg. 1962).
Monleón, José B. (red.). (1995). Del franquismo a la postmodernidad: cultura española 1975-1990. Ediciones Akal, Madrid.
Ortega y Gasset, José (1984). La rebelión de las masas: con un prólogo para franceses, un epílogo para ingleses y un apéndice: dinámica del tiempo. Espasa-Calpe, Madrid. (wyd. oryg. 1929).
Potok, Magda (2016). Arcydzieła literatury hiszpańskiej: dziesięć wykładów. Wydawnictwa Naukowe UAM, Poznań.
Potok, Magda (2016). Współczesna proza hiszpańska. Studia. Wydawnictwa Naukowe UAM, Poznań.
Savater, Fernando (1993). Ética para Amador. Editorial Ariel, Barcelona. (wyd. oryg. 1991).
Unamuno, Miguel (1971). Del sentimiento trágico de la vida en los hombres y en los pueblos. Espasa-Calpe, Madrid. (wyd. oryg. 1913).
Filmografia:
Saura, Carlos (reż.). (1981). Bodas de sangre [Film]. Emiliano Piedra.
Zambrano, Benito (reż.). (2011). La voz dormida [Film]. Audiovisual Aval, SGRMaestranza, FilmsWarner Bros.
Berger, Pablo (reż.).(2012). Blancanieves [Film]. Arcadia Motion, PicturesSisifo, Films AIENix Films.
Ortiz, Paula (reż.). (2015). La novia [Film]. Get In The Picture Productions.
Stone, Simon (reż.). (2017). Yerma by Simon Stone after Federico García Lorca [Film]. Amphibian Stage Productions - National Theatre Live.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: