- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Historia kultury i literatury Kanady francuskojęzycznej - Literatura i społeczeństwo franko-amerykańskie: Karaiby i Québec 3300-HKiLKf-SK-OG
Głównym celem wykładu jest prezentacja transferów kulturowych w postkolonialnej literaturze frankofońskiej Ameryki Północnej i Środkowej, które znamiennie wpłynęły na sposób obrazowania tożsamości zbiorowej i indywidualnej przez pisarzy tych obszarów. Wykład proponuje interpretację tych przewartościowań oraz ich etyczne konsekwencje w literaturze franko-kanadyjskiej (głównie w Quebeku) i franko-karaibskiej (Haiti, francuskie Małe Antyle i Gujana) na przełomie XX i XXI wieku Do końca lat 1970, literatury te - jako formy ekspresji mniejszości francuskojęzycznej w Amerykach oraz twórczości peryferyjnej wobec dominujących modeli literackich i norm językowych metropolitalnych (francuskich) - owładnięte były problemem braku lub poszukiwania tożsamości oraz dążeniem do zaznaczenia odrębności poprzez sublimację własnej historii, pamięci zbiorowej oraz mitotwórcze projekcje tożsamościowe, jak indygenizm ("tybylczość"), murzyńskość ("négritude"), "antylskość" na Haiti i Antylach oraz "quebeckość", "amerykańskość", czy używanie zanglicyzowanego rejestru języka ("joual") w Kanadzie francuskiej. Intencją merytoryczną wykładu jest ukazanie, jak w ostatnich dekadach XX wieku pod wpływem różnorodnych wyzwań kulturowych, stanowiących kontekst wypowiedzi literackiej -imigracja, globalizacji kultur, pluralizm światopoglądowy, feminizm, kryzys dyskursu narodowo-terytorialnego oraz atawizmów rasowych, etnicznych i regionalnych, owe dominujące wcześniej wyobrażenia i strategie pisarskie odchodzą od wspólnotowej percepcji świata na rzecz wrażliwości na wartości międzykulturowe, pluralizm tożsamości oraz na potrzebę indywidualizacji ekspresji.
Student zyskuje usystematyzowaną wiedzę o podstawowych procesach
zachodzących w obszarach języka, literatury i kultury na frankofońskich Karaibach i w Québecu.
W cyklu 2023Z:
Patrz Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu miejsce badań kanadyjskich w dziedzinie nauk humanistycznych (K_W01), na poziomie rozszerzonym terminologię, metodologię i stan badań z zakresu dyscyplin naukowych właściwych dla studiów kanadyjskich i frankofońskich (K_W02), współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych w badaniach nad literaturą kanadyjską i karaibską (K_W03). Student zna i rozumie również w pogłębionym stopniu znaczenie wielokulturowości w budowaniu tożsamości jednostki i społeczności (K_W05), wybrane zagadnienia komparatystyki literackiej z zakresu studiów kanadyjskich i frankofońskich (K_W06) oraz wybrane fakty, procesy i zjawiska zachodzące w obszarach kultury współczesnej Kanady i Karaibów (K_W07) a także wpływ dzieł literackich na dzieje kultur kanadyjskiej i karaibskiej oraz kształtowanie się świadomości kulturowej, cywilizacyjnej i społecznej Kanady i Karaibów (K_W09).
Student potrafi w stopniu pogłębionym wykorzystywać we własnej pracy badawczej wnioski płynące z analizy tekstów literackich oraz tekstów naukowych z zakresu literaturoznawstwa kanadyjskiego i frankofońskiego (K_U06), stosować zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne w procesie zdobywania wiedzy i porozumiewania się w zakresie badań nad literaturą kanadyjską i karaibską (K_U09), przeprowadzić pogłębioną analizę wybranych wydarzeń i zjawisk z historii Kanady i Karaibów (K_U10) oraz przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury Kanady i Karaibów z zastosowaniem aktualnych metod badawczych (K_U12)
Student jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie studiów kanadyjskich (K_K01), uznania znaczenia wiedzy humanistycznej i społecznej w rozwiązywaniu problemów samodzielnie lub z pomocą ekspertów (K_K02), przyjęcia postawy otwartości wobec różnic osobniczych i kulturowych (K_K06) oraz systematycznego śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w literaturze Kanady i Karaibów (K_K09).
Kryteria oceniania
Ocena na stopień na podstawie dwóch testów sprawdzających znajomość problematyki omawianej na wykładzie
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.
Szczegółowe warunki zaliczenia przedmiotu zostaną przedstawione przez prowadzącego na pierwszych zajęciach lub zostaną wysłane przez Uniwersytecki System Obsługi Studiów.
Literatura
1. Beniamino, Michel et Gauvin, Lise, Vocabulaire des études francophones, Limoges, PULIM-Presses de l'Université de Limoges, 2006
2. Moura, Jean-Marc, Littératures francophones et théories postcoloniales, Paris, PUF (Presses universitaires de France), (1999) 2007(coll. Quadrige)
3. Combe, Dominique, Poétiques francophones, Paris, Hachette, 1995 (coll. Hachette supérieur)
4. Bhabha, Homi K., Les lieux de la culture. Une théorie postcoloniale (trad. de The Location of Culture, 1994), Paris, Payot, 2007.
5. Corzani, Jack, Hoffmann Léon-François, Piccione Marie-Lyne, Littératures francophones. II. Les Amériques (Haïti, Antilles-Guyane, Québec), Paris, Belin, 1998 (coll. Belin-SuP Lettres).
6. Kwaterko, Józef, Dialogi z Ameryką. O frankofońskiej literaturze w Québecu i na Karaibach, Kraków, Universitas, 2003
W cyklu 2023Z:
Patrz Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: