Przedmiot fakultatywny: Culture Security 3224-PRZEDF55
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z głównymi problemami kultury strategicznej Polski. Uwzględnione zostaną takie problemy jak tożsamość, wzajemne oddziaływanie kultur oraz refleksja nad etapami rozwoju kultury narodowej. Student w trakcie zajęć rozwija swoje umiejętności badawcze, uczy się samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego
Omówione zostaną następujące problemy:
1. Teorie konfliktów społecznych (cz. I).
2. Teorie konfliktów społecznych (cz. II).
3. Kompetrncje międzykulturowe dla bezpiczeństwa — komunikcaja międzykulturowa.
4. Małe struktury społeczne.
5. Naród — ujęcie antropologiczne.
6. Naród — ujęcie polityczne.
7. Od narodu do nacjonalizmy.
8. W kręgu ideologii.
9. Formowanie się państwowości — wprowadzenie.
10. Państwo — obywatel.
11. Mniejszości narodowe i etniczne w polityce państw Europy Środkowo-Wschodniej — wprowadzenie.
12. Bezpieczeństwo społeczne.
13. Bezpieczństwo kulturowe.
14. Realne zagrożenia dla bezpieczeństwa kulturowego w XXI wieku – wybrane przykłady.
15. Prognozowanie zagrożeń dla bezpieczeństwa kulturowego —futurologia analityczna.
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zaliczenia ustnego – 30 godzin (1 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu zajęć:
[Wiedza:]
1) w podstawowym stopniu ujęcia teoretyczne i metodologiczne nauk humanistycznych, przede wszystkim kulturoznawstwa.
2) w podstawowym stopniu terminologię nauk o kulturze z uwzględnieniem perspektywy badawczej Europy Środkowo-Wschodniej (kierunki, teksty, badacze z zakresu nauk o kulturze) i specyfiki rozwoju tych nauk w krajach regionu; zna w podstawowym zakresie terminologię dyscyplin pokrewnych, niezbędną w poznawaniu i rozumieniu zjawisk kultury krajów regionu.
3) w stopniu podstawowym specyfikę różnych modeli kultury w ujęciu antropologicznym (tradycyjna, szlachecka, mieszczańska, masowa), procesy ich transformacji i wzajemne powiązania oraz emanacje w sferze symbolicznej i semiotycznej, a więc w przestrzeni kultury i sztuki, literatury oraz historii krajów Europy Środkowo-Wschodniej.
[Umiejętności:]
4) wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł.
5) rozwijać swoje umiejętności badawcze, samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego; umiejętnie formułować myśli, prezentować wyniki badań w postaci wypowiedzi ustnej lub pisemnej (różnego typu).
[Kompetencje społeczne:]
6) jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy.
7) jest gotów do określania priorytetów służących realizacji wyznaczonego przez siebie i innych zadania w zakresie zobowiązań społecznych.
Kryteria oceniania
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa obecność na zajęciach zgodnie z Regulaminem studiów na WLS.
Zajęcia prowadzone będą w formie wykładu oraz pogadanki heurystycznej.
Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w dyskusji podczas co najmniej 50% zajęć.
Przewidziana jest także praca pisemna (3-6 s.) na temat zadany przez prowadzącego. Ostateczny termin składania pracy pisemnej stanowi data wyznaczona przez prowadzącego na pierwszych lub drugich zajęciach. Osoby nieobecna na tych zajęciach zobowiązane są do zasięgnięcia informacji u prowadzącego.
Na końcową ocenę składają się:
Praca pisemna na temat wyznaczony przez prowadzącego zajęcia (50%).
Egzamin ustny (25%).
Merytoryczny udział w zajęciach (25%).
Skala ocen:
0%–49% — 2
50%–60% — 3
61%–70% — 3+
71%–80% — 4
81%–90% — 4+
91%–100% — 5
Dodatkowa wiedza — 5+
Literatura
Bezpieczeństwo kulturowe Rzeczypospolitej Polskiej, oprac. J. Czaja. AON: Warszawa 2004.
Boroch Robert, Analytical Futurology as a Tool for Strategic Planning in Social War Games. Security Dimensions. International & National Studies. 2017, No 24, 2017, p. 62–75.
Boroch, Robert, Antropological Theory of Culture — Research Report. Tomsk Journal of Linguistics and Anthropology. 2018, Issue 2 (18), p. 120-126.
Boroch, Robert, A Formal Concept of Culture in the Classification of Alfred L. Kroeber and Clyde Kluckhohn. Analecta. Studia i Materiały z Dziejów Nauki, 2016, Vol. XXV, pp. 61–101.
Boroch Robert, Granice agresji i obrony antropologicznej w przestrzeni kultury materialnej Warmii. W: Gębska M., Majdan P. (red.), Wyzwania bezpieczeństwa międzynarodowego w XXI wieku. Bezpieczeństwo społeczno-kulturowe. T 2. Warszawa: Akademia Sztuki Wojennej, s. 171–182.
Boroch Robert, Wywiad antropologiczny — przyczynek do antropologii stosowanej. Bezpieczeństwo. Obronność. Socjologia, 2016, nr 3(5), s. 5–18.
Jarmoszko Stanisław, Antropologia bezpieczeństwa. Kontury naukowej tożsamości. Siedlce 2015.
Korzeniowska-Bihun Anna, Boroch Robert, Ukrainian Theatrical Projects as an Example of Anthropological Defence in Terms of Anthropology as Contemporary Social Warfare. Security Dimensions. International & National Studies. 2017, No 24, p. 122–136.
Lucas R., George, Anthropologists in Arms. The Ethics of Military Anthropology, New York 2009.
Messer Ellen, Anthropology and Human Rights. Annual Review of Anthropology, vol. 22 (1993), pp. 221-249.
Podstawy bezpieczeństwa narodowego (państwa). Red. J. Pawłowski, Akademia Sztuki Wojennej, Warszawa 2017.
Trochowska Kamila, Soft Skills for Security and Defence: Cros-Cultural Competence and Beyond. Akademia Sztuki Wojennej: Warszawa 2018.
Ziętek W. Agata, Bezpieczeństwo kulturowe w Europie. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej: Lublin 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: