Przedmiot fakultatywny: Historia semiotyki kultury 3224-PRZEDF50
Głównym celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z jednym z najważniejszych w XX i XXI wieku podejść badawczych do zagadnień kultury jakim jest semiotyka kultury. Materiał będzie omawiany z perspektywy historycznej.
W ramach zajęć omawiane są następujące zagadnienia:
Semiotyka – wprowadzenie w problematykę perspektywy badawczej.
Kultura jako przedmiot badań semiotyki.
Semiotyka kultury – wprowadzenie przedmiotowe i formalne.
Semiotyka kultury Jurija Łotmana cz. I
Semiotyka kultury Jurija Łotmana cz. II
Subdyscypliny semiotyki kultury.
Semiotyka wizualna – metodologia badań.
Semiotyka filmu – metodologia badań.
Semiotyka teatru – metodologia badań.
Antynomie semiotyki kultury.
Semiotyka antropologiczna – metodologia badań.
Antropocentryczne systemy komunikacji.
Semiologia
Semiotyka vs. NoKiR (Nauki o Kulturze i Religii).
Aktualny kształt semiotyki.
Nakład pracy studenta:
Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zaliczenia ustnego – 30 godzin (1 ECTS)
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu zajęć:
Wiedza:
(1) Student ma wiedzę o obszarach nauk o kulturze oraz ich wzajemnych relacjach przedmiotowych i metodologicznych;
(2) Ma uporządkowaną wiedzę na temat metod badań stosowanych w naukach o kulturze i religii oraz zasad przygotowania koncepcji badań naukowych w tym obszarze;
Umiejętności:
(1) Posiada umiejętności w obserwowaniu, wyszukiwaniu i metodologicznym przetwarzaniu danych;
(2) Potrafi formułować i analizować problemy badawcze oraz prowadzić pod kierunkiem opiekuna naukowego proste badania z zakresu kulturoznawstwa i dyscyplin pokrewnych, dotyczących regionu Europy Środkowo-Wschodniej; posiada umiejętności w zakresie interpretacji danych oraz weryfikowania na tej podstawie hipotez;
(3) Potrafi rozwijać swoje umiejętności badawcze, samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego; umiejętnie formułować myśli, prezentować wyniki badań w postaci wypowiedzi ustnej lub pisemnej (różnego typu).
Kompetencje:
(1) Przestrzegania etyki zawodowej, wzorców i norm, wynikających ze specyfiki swojej pracy.
(2) Ochrony dziedzictwa narodowego i kulturowego regionu.
(3) efektywnego komunikowania się i życia w społeczeństwie, podejmowania pracy w grupie, radzenia sobie w sytuacjach typowych i wyjątkowych, do weryfikacji swoich poglądów na drodze rzeczowej dyskusji oraz oceny posiadanej wiedzy.
Kryteria oceniania
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa obecność na zajęciach zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia 19.12.2017 r.).
Zajęcia prowadzone będą w formie ćwiczeń. Aktywny udział w ćwiczeniach oznacza merytoryczne uczestnictwo w co najmniej 50% zajęć.
Przewidziana jest praca terenowa.
Na końcową ocenę składają się:
Aktywny i merytoryczny udział w zajęciach (50%).
Prezentacja (50%)
Ostateczny termin składania prezentacji stanowi data wyznaczona przez prowadzącego na pierwszych lub drugich zajęciach. Osoby nieobecne na tych zajęciach zobowiązane są do zasięgnięcia informacji u prowadzącego zajęcia.
Skala ocen:
0%-49% - 2
50%-60% - 3
61%-70% - 3+
71%-80% - 4
81%-90% - 4+
91%-100% - 5
Dodatkowa wiedza - 5+
Literatura
Literatura:
Boroch R., Kultura w systematyce Alfreda L. Kroebera i Clyde’a Kluckhohna. Warszawa 2013.
Semiotyka kultury. Wybór i opracowanie E. Janus, M. R. Mayenowa. Warszawa 1977.
Żyłko B., Semiotyka kultury. Gdańsk 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: