Przedmiot fakultatywny: Kultura w ujęciu filozoficznym 3224-PRZEDF11
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z filozoficzną refleksją na temat przemian zachodzących w kulturze.
Student rozwija swoje umiejętności badawcze, uczy się samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego.
W ramach zajęć omawiane są następujące zagadnienia:
1. Specyfika filozoficznej refleksji nad kulturą.
2. Starożytność fundamentem kultury europejskiej.
3. Średniowieczny teocentryzm kulturowy.
4. Humaniści odrodzenia wobec kultury zdominowanej światopoglądem religijnym i budowniczowie gmachu wiedzy o świecie.
5. Obraz umysłowości romantycznej.
6. Pragmatyzm i utylitaryzm w kulturze europejskiej XIX wieku.
7. Dziewiętnastowieczna filozofia rosyjska w drodze do socjalistycznej utopii.
8. Kultura a ideologia.
9. Filozoficzne źródła kultury modernizmu.
10. Psychoanaliza jako filozoficzny namysł nad kulturą.
11. Istota człowieka i sztuki w myśli fenomenologicznej.
12. Hermeneutyka jako wpływowy nurt współczesnej filozofii kultury.
13. Dialogika Michaiła Bachtina.
14. Rozstrzygnięcia egzystencjalizmu próbą ustanowienia nowych wartości.
15. Postmodernizm w myśli filozoficznej i sztuce.
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zaliczenia ustnego – 30 godzin (1 ECTS)
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu zajęć:
[Wiedza:]
1) zna i rozumie w pogłębionym stopniu kontekst europejski i globalny procesów kulturowych – potrafi zastosować tę wiedzę w odniesieniu do kultury, sztuki, literatury, zjawisk lingwistycznych, a także politycznych, społecznych i gospodarczych krajów regionu (K2_W05; Odniesienie do P7S_WG Zakres i głębia, P7S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki);
2) zna i rozumie w pogłębionym stopniu szeroko rozumiany kontekst interkulturowy; ma pogłębioną wiedzę o człowieku jako podmiocie konstruującym struktury społeczne i wytwory kulturowe, ma świadomość zasad ich funkcjonowania i wynikających stąd różnic w postrzeganiu życia społecznego przez przedstawicieli różnych narodowości, grup ideologicznych i wyznaniowych (K2_W07; Odniesienie do P7S_WG Zakres i głębia, P7S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki)
[Umiejętności:]
1) potrafi wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł (K2_U01; Odniesienie do P7S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania);
2) potrafi rozwijać swoje umiejętności badawcze, samodzielnie i korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego zdobywać wiedzę, umiejętnie formułować myśli, prezentować wyniki badań w postaci wypowiedzi ustnej lub pisemnej (różnego typu) w nieprzewidywalnych warunkach (K2_U03; Odniesienie do P7S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania);
3) potrafi odwołując się do zdobytej wiedzy teoretycznej i praktycznej wykorzystać ją w typowych wypowiedziach profesjonalnych dotyczących filozoficznej refleksji na temat przemian zachodzących w kulturze, a także jej specyfiki, logicznie je konstruować, odwołując się do stanowisk innych uczestników tych sytuacji komunikacyjnych (K2_U06; Odniesienie do P7S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania).
[Kompetencje społeczne:]
1) jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy (K2_K01; Odniesienie do P7S_UO Organizacja pracy /planowanie i praca zespołowa P7S_UU Uczenie się / planowanie własnego rozwoju i rozwoju innych osób; P7S_KK);
2) jest gotów do uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form (K2_K05; Odniesienie do P7S_K0).
Kryteria oceniania
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa obecność na zajęciach zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia 19.12.2017 r.)
Zajęcia prowadzone będą w formie dyskusji na temat zadanych lektur lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego. Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w dyskusji podczas co najmniej 50% zajęć.
Przewidziana jest także praca pisemna (3-6 s.) lub prezentacja na temat zadany przez prowadzącego.
Zaliczenie obejmie wiedzę z materiału omawianego na zajęciach
Na końcową ocenę składają się:
Aktywny i merytoryczny udział w zajęciach (30%).
Praca pisemna lub prezentacja na temat wyznaczony przez prowadzącego zajęcia (30%).
Ostateczny termin składania pracy pisemnej stanowi data wyznaczona przez prowadzącego na pierwszych lub drugich zajęciach. Osoby nieobecne na tych zajęciach zobowiązane są do zasięgnięcia informacji u prowadzącego zajęcia.
Zaliczenie ustne (40%). Wyczerpująca odpowiedź na pytanie = 40%, częściowa = 20%.
Skala ocen:
0%-49% - 2
50%-60% - 3
61%-70% - 3+
71%-80% - 4
81%-90% - 4+
91%-100% - 5
Dodatkowa wiedza - 5+
Literatura
Baran B., Postmodernizm, Kraków 1992.
Barker C., Studia kulturowe. Teoria I praktyka. Kraków 2005.
Burzyńska A., Markowski M., Teorie literatury XX wieku, Kraków 2006.
Copleston F., Historia filozofii, Warszawa 1997, t. 3-9.
Estetyki filozoficzne XX w., red. K. Wilkoszewska, Kraków 2000.
Filozofia kultury rosyjskiej – rosyjska filozofia kultury, red. D. Jewdokimow, Poznań 2013.
Filozofia współczesna, red. Z. Kuderowicz, Warszawa 1983, t. 1-2.
Freud S., Kultura jako źródło cierpień, tłum. J. Prokopiuk, oprac. R. Reszke, Warszawa 1995.
Freud i nowoczesność, red. Z. Rosińska, J. Michalik, P. Bursztyka, Kraków 2008.
Gadacz T., Historia filozofii XX wieku, Kraków 2009, t. 1-2.
Jaeger W., Paideia. Formowanie człowieka greckiego, tłum. M. Plezia, H. Bednarek, Warszawa 2001.
Jaroszyński P., Krąpiec M., Kultura, [w:] Powszechna encyklopedia filozofii, red. A. Maryniarczyk, Lublin 2005, t. 6.
Kant I., Uzasadnienie metafizyki moralności, tłum. M. Wartenberg, Kęty 2001.
Kartezjusz, Rozprawa o metodzie właściwego kierowania rozumem i poszukiwania prawdy w naukach, tłum.. T. Boy-Żeleński, Kraków 2002.
J. Kiełbasa, Średniowieczna refleksja o kulturze, [w:] Filozofia kultury, red. P. Mróz, Kraków 2015.
Krąpiec M., Człowiek i kultura, Lublin 2008.
Lechte J., Panorama współczesnej myśli humanistycznej: od strukturalizmu do postmodernizmu, Warszawa 1999.
Nietzsche R., Narodziny tragedii czyli hellenizm i pesymizm, tłum. L. Staff, posłowie T. Macios, Kraków 2003.
Nowicka E., Świat człowieka - świat kultury, Warszawa 2006.
Sareło Z., Postmodernizm w pigułce. Poznań 1998.
Sartre J-P., Egzystencjalizm jest humanizmem, Warszawa 1998.
Szahaj A., Zniewalająca moc kultury. Artykuły i szkice z filozofii kultury, poznania i polityki, Toruń 2004.
Tatrkiewicz W., Historia filozofii, Warszawa 1968, t. 1-3 (i nast.)
i inne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: