Nauka języków regionu - ukraiński A2 3224-DNJRUA2-90h
1. Cele kursu
- Rozwijanie umiejętności czytania, pisania, mówienia i słuchania na poziomie podstawowym;
- Przekazanie podstawowych informacji na temat kultury kraju i sytuacji językowej;
- Poznanie podstawowego słownictwa (ok. 2000 słów).
- Motywowanie do kontynuowania nauki języka;
2. Treść kursu
Po ukończeniu obu semestrów kursu osoba posługująca się językiem ukraińskim na poziomie A2 rozumie wypowiedzi i często używane wyrażenia w zakresie tematów związanych z życiem codziennym (są to np.: bardzo podstawowe informacje dotyczące osoby rozmówcy i jego rodziny, zakupów, otoczenia, pracy). Potrafi porozumiewać się w rutynowych, prostych sytuacjach komunikacyjnych, wymagających jedynie bezpośredniej wymiany zdań na tematy znane i typowe. Potrafi w prosty sposób opisywać swoje pochodzenie i otoczenie, w którym żyje, a także poruszać sprawy związane z najważniejszymi potrzebami życia codziennego.
3. Szacunkowa całkowita liczba godzin, które student musi przeznaczyć na osiągnięcie poziomu A2
- 120 godzin dydaktycznych (dwa semestry)
- 60 godzin – praca własna studenta (odrabianie prac domowych, samodzielna nauka słownictwa, przygotowywanie się do kolokwiów itd.)
- 1 godzina – konsultacje z wykładowcą
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu obu semestrów kursu na poziomie A2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (The Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment) student:
1) potrafi zrozumieć wyrażenia i najczęściej używane słowa, związane ze sprawami dla niego ważnymi (np. podstawowe informacje dotyczące mnie i mojej rodziny, zakupów, miejsca i regionu zamieszkania, zatrudnienia). Student potrafi zrozumieć główny sens zawarty w krótkich, prostych komunikatach i ogłoszeniach;
2) potrafi czytać bardzo krótkie, proste teksty. Student potrafi znaleźć konkretne, przewidywalne informacje w prostych tekstach dotyczących życia codziennego, takich jak ogłoszenia, reklamy, prospekty, karty dań, rozkłady jazdy. Student rozumie krótkie, proste listy prywatne;
3) potrafi brać udział w zwykłej, typowej rozmowie wymagającej prostej i bezpośredniej wymiany informacji na znane mi tematy. Student potrafię sobie radzić w bardzo krótkich rozmowach towarzyskich, nawet jeśli nie rozumie wystarczająco dużo, by samemu podtrzymać rozmowę;
4) potrafi posłużyć się ciągiem wyrażeń i zdań, by w prosty sposób opisać swoją rodzinę, innych ludzi, warunki życia, swoje wykształcenie, swoją obecną i poprzednią pracę;
5) potrafi pisać krótkie i proste notatki lub wiadomości wynikające z doraźnych potrzeb. Student potrafi napisać bardzo prosty list prywatny, na przykład dziękując komuś za coś.
S1_U01 umie wyszukać, selekcjonować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł K1_U01
S1_W07 ma świadomość kompleksowej natury języka, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu kulturowego krajów regionu K1_W09
S1_U04 porozumiewa się za pomocą różnych kanałów i technik komunikacyjnych, w tym technik translatorskich, w języku polskim i obcym ze specjalistami na tematy kulturoznawcze, literaturoznawcze, językoznawcze, historyczne dotyczące krajów regionu K1_U07
S1_K02 posiada umiejętność efektywnego komunikowania się i życia w społeczeństwie, podejmuje pracę w grupie, umie poradzić sobie w sytuacjach typowych i wyjątkowych, jest gotów na drodze rzeczowej dyskusji do weryfikacji swoich poglądów K1_K02
Kryteria oceniania
I. Organizacja zajęć
Zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia 19.12.2017 r.):
1) Obecność na zajęciach objętych planem jest obowiązkowa (§ 9 ust. 2).
2) Nie można poprawkowo zaliczać zajęć, jeśli przyczyną nieuzyskania ich zaliczenia było niespełnienie wymogu uczestnictwa w nich. W takim przypadku student może zostać warunkowo wpisany na kolejny etap studiów i powtarzać niezaliczony przedmiot (§ 2 ust. 4)
Zgodnie z Uniwersyteckim Systemem Nauczania Języków Obcych (uchwała nr 119 Senatu UW z dnia 17 czerwca 2009 r.)
II. Kryteria oceniania
Nauka języków regionu kończy się egzaminem zgodnie z Zarządzeniem Kierownika KSI nr 4/2016 w sprawie egzaminów z języków etnicznych regionu, zamieszczonym na stronie: http://ksi.uw.edu.pl/studenci/studia-i-stopnia/nauka-jezykow-obcych-w-ksi/ i
Dopuszczenie do egzaminu odbywa się na zasadzie zaliczenia przedmiotu:
Na ocenę na zaliczenie zajęć językowych składają się następujące elementy:
- przygotowane wypowiedzi ustne, wypowiedzi spontaniczne na zajęciach, ewentualnie inne formy wypowiedzi zgodnie z decyzją lektora zależną od ce-lów wyznaczonych w danym semestrze (np. dialog w parach, krótka prezentacja, scenka z podziałem na role) - 25% oceny,
- wyniki prac domowych, krótkie sprawdziany - 25% oceny,
- wyniki ustnych prac zaliczeniowych - 50% oceny.
Przy czym, aby uzyskać ocenę pozytywną na zaliczenie semestru należy wyka-zać się osiągnięciami w odniesieniu do każdej z wyżej wymienionych kategorii (nie otrzyma zaliczenia student, który otrzyma 0% w którejś kategorii, czyli nie przejawił żadnej aktywności w jednej z nich).
Skala ocen
99 – 100% - 5 (celujący)
93 - 98% - 5 (bardzo dobry)
87 - 92% - 4+ (dobry plus)
77 - 86% - 4 (dobry)
71 - 76% - 3+ (dostateczny plus)
60 - 70% - 3 (dostateczny)
Literatura
Literatura obowiązkowa
Burak M., Yabluko. Elementary level. Student’s BookBurak M., Yabluko. iElementary level. Workbook, School of Ukrainian Language and Culture UCU, Lviv 2015.
Literatura dodatkowa
Палінська О., Туркевич О., Крок-1 (Початковий рівень : А1-А2). Українська мова як іноземна, Львів 2010 (wydanie II).
Дегтярьова Т. О. (ред.), Вступний курс з української мови для студентів-іноземців. Навчальний посібник, Суми 2010.
Zinkiewicz-Tomanek B., Baraniwska O., Język ukraiński dla początkujących, Kraków 2015 (wydanie II).
Iwczenko A., Słownik ukraińsko-polski, Lublin 2006 (wydanie II, poprawione).
Żytar U., Pikul S., Popov E., Słobodian D., Słownik polsko-ukraiński, Kijów 2010.
Ніколаєва Н. С., Бондарєва Н. О. і ін., Стандарт з української мови як іноземної: початковий рівень (A1), наказ Міністерства освіти і науки України від 24.06.2014 № 750.
Бондарєва Н. О., Дем’янюк А. А., і ін., Удосконалений стандарт: українська мова як іноземна. Рівні загального володіння та діагностика (проект), [s. l.] 2016.
Мазурик Д., Антонів О., Синчак О., Бойко Г., Державний стандарт України: Українська мова як іноземна. Рівні загального володіння та діагностика, [s. l.] 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: