Nauka języków regionu - rosyjski C 3224-DNJRRC-90h
Po kursie na tym poziomie student potrafi zrozumieć dłuższą wypowiedź, wykład oraz nawet złożoną dyskusję. Rozumie szeroki zakres trudnych tekstów, dostrzegając także znaczenia ukryte, wyrażone pośrednio.
Potrafi zrozumieć większość wiadomości i programów TV, dotyczących bieżących wydarzeń. Rozumie artykuły i reportaże dotyczące współczesnych problemów, których autorzy. Rozumie filmy w wersji oryginalnej, jeśli aktorzy posługują się językiem literackim, przestawiają szczegółowe opinie i argumenty. Jest w stanie zrozumieć współczesną prozę literacką.
Potrafi wypowiadać się płynnie, spontanicznie, bez większego trudu znajdując właściwe sformułowania. Swobodnie posługuje się językiem w kontaktach towarzyskich i społecznych, edukacyjnych bądź zawodowych. Potrafi formułować jasne, dobrze zbudowane, szczegółowe, dotyczące złożonych problemów, wypowiedzi ustne lub pisemne.
Potrafi napisać przejrzysty, precyzyjny tekst na tematy związane ze swoimi zainteresowaniami. Umie napisać krótki esej lub sprawozdanie, przekazując informacje lub przedstawiając argumenty za i przeciw. Potrafi szczegółowo przedstawić istotę złożonych problemów w formie listu, eseju lub sprawozdania, podkreślając najważniejsze według niego sprawy. Potrafi sformułować różne rodzaje tekstu w stylu odpowiednim do adresata.
Tematyka kursu: System oświaty i szkolnictwa wyższego; Studia doktoranckie i zagraniczne; Badania i odkrycia naukowe; Praca, szkolenia, szukanie pracy; Bezrobocie i sposoby walki z nim; Podróże; kraje i narodowości; Środowisko naturalne i jego ochrona; Prawa zwierząt; Problemy współczesnej młodzieży: życie studenckie, przestępczość, bezrobocie wśród absolwentów; Literatura piękna; Język mediów; Film i teatr; Sport; Ochrona zdrowia; Problemy osób niepełnosprawnych; Prawa obywatelskie. Dyskryminacja.
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 90 godzin (4 ECTS)
Przygotowanie do zajęć – 90 godzin (2 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Poziom C1
Po ukończeniu kursu, student:
WIEDZA
1. ma pogłębioną wiedzę o historii, geografii i kulturze danego obszaru językowego, potrafi odnieść ją do realiów własnego kraju;
2. ma pogłębioną wiedzę o roli i funkcjach języka obcego zarówno w wymiarze ogólnospołecznym, jak i indywidualnym.
UMIEJĘTNOŚCI
1. wypowiada się wyczerpująco, precyzyjnie i spójnie, skutecznie wykorzystując różne rodzaje przekazu ustnego bądź pisemnego w kontaktach towarzyskich, akademickich i sprawach zawodowych dotyczących jego dziedziny;
2. dostosowuje styl przekazu ustnego i pisemnego do potencjalnego odbiorcy, umiejętnie posługując się regułami organizacji wypowiedzi;
3. dokonuje analizy, syntezy oraz interpretacji informacji, instrukcji lub poleceń, np. dotyczących zadań testowych, usłyszanych bądź przeczytanych z szerokiego zakresu dłuższych, złożonych wypowiedzi /tekstów na tematy ogólne i dotyczącego dziedziny akademickiej;
4. uczestniczy czynnie i spontanicznie w rozmowach, dyskusjach i wykładach prowadzonych;
przez rodzimych oraz innych użytkowników języka;
5. posługuje się szerokim zasobem leksykalnym, który umożliwia precyzyjne wyrażanie;
emocji oraz formułowanie myśli i opinii na abstrakcyjne, złożone i nieznane sobie tematy;
6. rozwiązuje nieliczne problemy językowe samodzielnie, korzystając ze słowników lub dopytując o szczegóły rozmówcę.
KOMPETENCJE
1. sprawnie współpracuje w grupie, posługując się językiem nauczanym, efektywnie wyznaczając innym i sobie zadania;
2. zna strategie uczenia się i rozumie potrzebę samokształcenia oraz uczenia się przez całe życie;
3. rozumie nadrzędną rolę uczącego się w procesie dydaktycznym – jego autonomiczność, motywacje i odpowiedzialność za optymalizację procesu uczenia się;
4. posiada własne, krytyczne poglądy i ocenę rzeczywistości językowo-kulturowej.
W odniesieniu do specjalnościowych efektów kształcenia po ukończeniu kursu student:
1) zna i rozumie w stopniu zaawansowanym kompleksową naturę języka rosyjskiego z uwzględnieniem kontekstu kulturowego Rosji;
2) potrafi porozumiewać się za pomocą różnych kanałów i technik komunikacyjnych, w tym technik translatorskich, w języku rosyjskim ze specjalistami na tematy kulturoznawcze, literaturoznawcze, językoznawcze, historyczne dotyczące krajów regionu;
3) potrafi przygotować wypowiedź pisemną i ustną w języku rosyjskim na wybrane tematy z zakresu teorii kultury oraz problematyki krajów regionu (kultura, polityczne, społeczne i gospodarcze źródła, konsekwencje i konteksty zjawisk kulturowych, literatura i język jako media i świadectwa kultury, media audiowizualne i elektroniczne, relacje i więzi społeczne i religijne etc.) oraz prezentować wyniki swojej pracy na forum grupy;
4) potrafi posługiwać się językiem rosyjskim na poziomie C1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego;
5) potrafi stosować współczesne technologie komunikacyjne i informacyjne w swojej pracy.
Kryteria oceniania
I. Organizacja zajęć
Zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia 19.12.2017 r.):
1) Obecność na zajęciach objętych planem jest obowiązkowa (§ 9 ust. 2).
2) Nie można poprawkowo zaliczać zajęć, jeśli przyczyną nieuzyskania ich zaliczenia było niespełnienie wymogu uczestnictwa w nich. W takim przypadku student może zostać warunkowo wpisany na kolejny etap studiów i powtarzać niezaliczony przedmiot (§ 2 ust. 4)
Zgodnie z Uniwersyteckim Systemem Nauczania Języków Obcych (uchwała nr 119 Senatu UW z dnia 17 czerwca 2009 r.)
II. Kryteria oceniania
Nauka języków regionu kończy się egzaminem zgodnie z Zarządzeniem Kierownika KSI nr 4/2016 w sprawie egzaminów z języków etnicznych regionu, zamieszczonym na stronie: http://ksi.uw.edu.pl/studenci/studia-i-stopnia/nauka-jezykow-obcych-w-ksi/ i
Dopuszczenie do egzaminu odbywa się na zasadzie zaliczenia przedmiotu.
Na ocenę na zaliczenie zajęć językowych składają się następujące elementy:
- ustna weryfikacja efektów kształcenia /np.: wypowiedź przygotowana lub spontaniczna, dialog w parach, dyskusja, prezentacja/aktywność podczas zajęć - 25% oceny;
- pisemna weryfikacja efektów kształcenia /np. list, mail, wypracowanie, wypowiedź, streszczenie, komentarz, notatka, kartkówka/ - 25% oceny;
- wynik 3 testów zaliczeniowych - 50% oceny
Przy czym, aby uzyskać ocenę pozytywną na zaliczenie semestru należy wykazać się osiągnięciami w odniesieniu do każdej z wyżej wymienionych kategorii (nie otrzyma zaliczenia student, który otrzyma 0% w którejś kategorii, czyli nie przejawił żadnej aktywności w jednej z nich).
Skala ocen
99 – 100% - 5 (celujący)
93 - 98% - 5 (bardzo dobry)
87 - 92% - 4+ (dobry plus)
77 - 86% - 4 (dobry)
71 - 76% - 3+ (dostateczny plus)
60 - 70% - 3 (dostateczny)
Uwagi:
Zajęcia prowadzone są w czasie rzeczywistym w formie kształcenia na odległość, za pośrednictwem narzędzi zapewnionych przez Uczelnię.
Literatura
1. К. Рогова, И. Вознесенская, О. Хорохордина, Д. Колесова, „Русский язык для продвинутых, Санкт-Петербург, w 4-ch częściach”, 2016.
2. N. Kowalska, „Praktyczna gramatyka języka rosyjskiego”, Warszawa 2005.
3. Z. Kuca, „Zaawansowany kurs języka rosyjskiego”, Lublin 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: