Problemy kultury krajów regionu (II) - Czechy, Słowacja 3224-D4PCZE
Celem zajęć jest ukazanie specyfiki kultury Czech i Słowacji XX i XXI w., czynników kształtujących historycznie jej swoistość oraz tych, które decydują o jej złożoności i niejednorodności. Poszczególne aspekty kultury omawiane są przez pryzmat wybranych problemów, zjawisk i procesów społecznych, narodowotwórczych, etnolingwistycznych, literackich, artystycznych i ideologicznych, postrzeganych tu w wymiarze ich wpływu na kształt kultury. Wszystkie wymienione ujęcia spajać ma w ramach zajęć przyjęcie perspektywy antropologicznej jako źródła kategorii i metod opisu oraz analizy omawianych płaszczyzn kultury. Poruszane zagadnienia przedstawiane są również w kontekście problemów charakterystycznych dla całej Europy Środkowo-Wschodniej.
Student w trakcie zajęć rozwija swoje umiejętności badawcze, uczy się samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego.
Omówione zostaną następujące zagadnienia:
1. Czechosłowacka Nowa Fala
2. Miloš Forman – reżyser czeski i amerykański
3. Bohumil Hrabal
4. Czeski underground
5. Milan Kundera
6. Karel Kryl
7. Czeska poezja katolicka po II wojnie światowej
8. Religijność na ziemiach czeskich i na Słowacji
9. Czeskie i słowackie filmy animowane
10. Czeska i słowacka kultura popularna
11. Czeski film po 1989 roku
12. Słowackie roszady na pomnikach
13. Słowacy i Węgrzy – trudne współżycie, trudne sąsiedztwo
14. Kultura mniejszości narodowych i etnicznych w Republice Czeskiej
15. Współczesne relacje polsko-czeskie i polsko-słowackie
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zaliczenia ustnego – 30 godzin (1 ECTS)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu zajęć:
[Wiedza:]
[Wiedza:]
zna i rozumie w stopniu podstawowym specyfikę różnych modeli kultury w ujęciu antropologicznym (tradycyjna, szlachecka, mieszczańska, masowa), procesy ich transformacji i wzajemne powiązania oraz emanacje w sferze symbolicznej i semiotycznej, a więc w przestrzeni kultury i sztuki, literatury oraz historii Czech i Słowacji (K1_W03; Odniesienie do P6S_WG Zakres i głębia)
zna i rozumie w podstawowym stopniu szeroko rozumiany kontekst interkulturowy; ma wiedzę o człowieku jako podmiocie konstruującym struktury społeczne i wytwory kulturowe, ma świadomość zasad ich funkcjonowania i wynikających stąd różnic w postrzeganiu życia społecznego przez przedstawicieli różnych narodowości, grup ideologicznych i wyznaniowych oraz różnie rozumianych mniejszości (K1_W07; Odniesienie do P6S_WG Zakres i głębia, P6S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki)
[Umiejętności:]
potrafi wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł (K1_U01; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)
potrafi rozwijać swoje umiejętności badawcze, samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego; umiejętnie formułować myśli, prezentować wyniki badań w postaci wypowiedzi ustnej lub pisemnej (różnego typu) (K1_U03; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)
potrafi przeprowadzić krytyczną analizę wytworów kultury właściwych dla danej epoki w rozwoju Czech i Słowacji XX wieku oraz współcześnie; rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury, przeprowadzić ich analizę, odróżniać odmienne perspektywy spojrzenia na rozwój kultury, mając świadomość istnienia różnic tożsamości kulturowych i kontekstu (K1_U05; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)
[Kompetencje społeczne:]
jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy (K1_K01; Odniesienie do P6S_KK)
jest gotów do uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form (K1_K05; Odniesienie do P6S_KR)
Kryteria oceniania
Zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia 19.12.2017 r.):
1) Obecność na zajęciach objętych planem jest obowiązkowa (§ 9 ust. 2).
2) Nie można poprawkowo zaliczać zajęć, jeśli przyczyną nieuzyskania ich zaliczenia było niespełnienie wymogu uczestnictwa w nich. W takim przypadku student może zostać warunkowo wpisany na kolejny etap studiów i powtarzać niezaliczony przedmiot (§ 2 ust. 4)
Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze, które należy zaliczyć zgodnie z wymaganiami przedstawionymi przez prowadzącego.
Zajęcia prowadzone będą w formie dyskusji na temat zadanych lektur lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego. Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w niej podczas co najmniej 50% zajęć.
Przewidziana jest także prezentacja na temat zadany przez prowadzącego.
Na końcową ocenę składają się:
Merytoryczny udział w dyskusji na zajęciach (40%).
Prezentacja na temat wyznaczony przez prowadzącego zajęcia (20%).
Zaliczenie z treści zajęć (40%).
Skala ocen:
0%-49% - 2
50%-60% - 3
61%-70% - 3+
71%-80% - 4
81%-90% - 4+
91%-100% - 5
Dodatkowa wiedza - 5+
Literatura
A. Babuchowski, Wieża skowronka. Czeska poezja katolicka w latach 1945–1989, „Bohemistyka” 5 (2005), nr 1, s. 1-10.
J. Brodniewicz, Czeski Kościół katolicki w zsekularyzowanym społeczeństwie, Poznań 2016.
R. Chmel, Kompleks słowacki : eseje, Kraków 2014.
L. Engelking, Surrealizm, underground, postmodernizm – szkice o literaturze czeskiej, Łódź 2001.
B. Hrabal, dowolna powieść.
J. Jot-Drużycki, Hospicjum Zaolzie, Wędrynia 2015.
Kultura i rewolta : inteligencja w starciu z władzą : wymiar środkowoeuropejski, red. Joanna Getka, Grzegorz Gąsior, Warszawa 2019.
M. Kundera, dowolna powieść.
Ľ. Lipták, Słowacy : stulecie dłuższe niż sto lat, Kraków 2019.
A. Pająk, Poezja więzienna Jana Zahradníčka (»Dům Strach« i »Čtyři léta«), „Bohemistyka” 5 (2005), nr 1, s. 11-34.
A. Pająk, »…vzpomínám na něho ustavičně a přeji mu, aby se mu tatínek brzo vrátil«. O terapeutycznej) roli pamięci w korespondencji więziennej Jana Zahradníčka, „Bohemistyka” 19 (2019), nr 3, s. 329-344.
A. Piechuta, Doświadczenie domu i więzienia w biografii i twórczości Františka Daniela Mertha, „Bohemistyka” 5 (2005), nr 1, 35-49.
Procesy autoidentyfikacji na obszarze kultur środkowoeuropejskich po roku 1918, pod red. J. Goszczyńskiej, Warszawa 2008
Przez granicę : Polacy – Czesi w XX wieku na łamach „Karty”, red. K. Wittels, Warszawa 2016, s. 374-400.
Sąsiedztwa III RP : Czechy : zagadnienia społeczne, pod red. Marcina Dębickiego i Julity Makaro, Wrocław 2013.
M. Szczygieł, Zrób sobie raj, Wołowiec 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: