Technologie informacyjne i komunikacyjne 3224-D3TECH
- https://classroom.google.com/c/NjI2OTgxODcyNDky (w cyklu 2023Z)
- https://classroom.google.com/c/NzE5NTAyMzUxOTk1 (w cyklu 2024Z)
1. BHP w pracy z komputerem. Budowa i zasady działania komputera: urządzenia wejścia i wyjścia. Łączność przewodowa i bezprzewodowa. Systemy operacyjne i działania na plikach. Profile studenckie w uniwersyteckiej infrastrukturze IT.
2. Przechowywanie informacji: dyski twarde, dyski zewnętrzne, programy do archiwizacji danych, praca w chmurze, kopie zapasowe, formatowanie dysków, przywracanie plików uszkodzonych, szyfrowanie dysków.
3. Przeglądanie zasobów Internetu: przeglądarki internetowe (personalizacja ustawień), wyszukiwarki internetowe (wyszukiwanie zaawansowane, wyszukiwanie zdjęciem, Google Obiektyw), języki regionu w Internecie, bezpieczeństwo w Internecie (szyfrowanie, konfiguracja konta Google, przeglądanie prywatne, menedżer haseł).
4. Poczta elektroniczna: netykieta w korespondencji służbowej, przesyłanie załączników i udostępnianie plików, definiowanie etykiet, folderów, filtrów, podpisów, przekierowywanie poczty, obsługa kont zewnętrznych.
5. Kontakty: gromadzenie i zarządzanie kontaktami, zarządzanie historią korespondencji.
6. Kalendarze: planowanie własnego czasu, spotkań jednorazowych i powtarzających się, spotkań rzeczywistych i wirtualnych, importowanie wydarzeń i kalendarzy, udostępnianie kalendarza, integracja zadań i przypomnień.
7. Edytor tekstu cz. 1: komponowanie tekstów, automatyzacja pracy: numerowanie stron, wstawianie spisu treści, tworzenie przypisów.
8. Edytor tekstu cz. 2: osadzanie obrazków i tabel, języki regionu a sprawdzanie pisowni, regulowanie marginesów, wydruk dokumentów, eksportowanie dokumentów.
9. Edytor tekstu: zasady komponowania tekstów naukowych, menedżery bibliografii
10. Formularze: tworzenie formularzy, konfigurowanie ustawień, zbieranie danych za pomocą ankiet, analizowanie wyników.
11. Prezentacje multimedialne: przegląd narzędzi, zasady komponowania prezentacji
12. Prezentacje multimedialne: komponowanie slajdów, stosowanie efektów, dodawanie dźwięku, eksportowanie plików.
13. Prezentacje multimedialne: ćwiczenia.
14. Wizualizacja danych humanistycznych, część 1.
15. Wizualizacja danych humanistycznych, część 2.
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zaliczenia – 30 godzin (1 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu zajęć:
[Umiejętności:]
1) potrafi porozumiewać się za pomocą różnych kanałów i technik komunikacyjnych, w tym technik translatorskich, w języku polskim i obcym ze specjalistami na tematy kulturoznawcze, literaturoznawcze, językoznawcze, historyczne dotyczące krajów regionu (K1_U07; odniesienie do P6S_UK Komunikowanie się / odbieranie i tworzenie wypowiedzi, upowszechnianie wiedzy w środowisku naukowym)
2) potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole, planować i realizować proces samodzielnego zdobywania wiedzy, w tym wiedzy specjalistycznej, po zakończeniu studiów (K1_U010; odniesienie do P6S_UO Organizacja pracy / planowanie i praca zespołowa)
3) potrafi stosować współczesne technologie komunikacyjne i informacyjne w swojej pracy (K1_U011; odniesienia do P6S_UU Uczenie się / planowanie własnego rozwoju i rozwoju innych osób)
Kryteria oceniania
1. Organizacja zajęć
Zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia 19.12.2017 r.):
1) Obecność na zajęciach objętych planem jest obowiązkowa (§ 9 ust. 2).
2) Nie można poprawkowo zaliczać zajęć, jeśli przyczyną nieuzyskania ich zaliczenia było niespełnienie wymogu uczestnictwa w nich. W takim przypadku student może zostać warunkowo wpisany na kolejny etap studiów i powtarzać niezaliczony przedmiot (§ 2 ust. 4)
3) W przypadku zajęć o wymiarze 30 godzin w semestrze dopuszczalne jest opuszczenie 2 zajęć bez usprawiedliwienia w semestrze, opuszczone zajęcia należy zaliczyć zgodnie z wymaganiami prowadzącego zajęcia. Wymagania te prowadzący podaje na pierwszych zajęciach. Kolizje terminów zajęć nie stanowią podstawy do uznania nieobecności za usprawiedliwioną.
2. Metody i kryteria oceniania
Zajęcia składają się z trzech części: teoretycznej, instruktażowej i ćwiczeniowej. W pierwszej części wykładowca przedstawia narzędzie oraz omawia jego funkcje. W drugiej części demonstruje sposób jego wykorzystania. W trzeciej części studenci wykonują ćwiczenia zadane przez wykładowcę.
Przedmiot kończy się pisemnym zaliczeniem na ocenę.
Na końcową ocenę z przedmiotu składają się:
- aktywność na zajęciach, wykonywanie ćwiczeń (50%)
- praca zaliczeniowa: sformatowany dokument tekstowy (10 str.) oraz sformatowana prezentacja (10 slajdów) (50%).
Praca oddana po terminie wskazanym przez wykładowcę nie będzie oceniona.
Ocenę niedostateczną można otrzyma jedynie na skutek niesatysfakcjonujących wyników w nauce.
3. Skala ocen:
0%-49% - 2
50%-60% - 3
61%-70% - 3+
71%-80% - 4
81%-90% - 4+
91%-100% - 5
Dodatkowa wiedza - 5+
Literatura
Jankowska K., Łuczkiewicz A., Michałowska M., Zobaczyć – rozpoznać – zrozumieć. Wizualizacja jako metoda upowszechniania wiedzy, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 2019.
Gogołek W., Informatyka dla humanistów, Kropki trzy, Warszawa 2013.
Siuda P., Wasylczyk P., Publikacje naukowe. Praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.
Matysek A., Tomaszczyk J., Cyfrowy warsztat humanisty, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2020.
Mieszkowska M., Bugajska J., Wolska A., Praca z komputerem przenośnym – laptopy, „Bezpieczeństwo Pracy”, 12/2008, s. 8-10.
Szews P., Infografika w prasie i w Internecie, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020.
Wasylczyk P., Prezentacje naukowe. Praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017.
Węglarz W., Żarowska-Mazur A., ECDL Base na skróty, Warszawa 2019.
Wimmer P., Akademickie narzędzia Microsoft Word 2007, Ebookpoint, 2012.
Centrum edukacji Google G Suite dla Szkół i Uczelni Wyższych
Pomoc i szkolenia pakietu Microsoft 365 Education
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: