Historia kultury krajów regionu do 1918 r. (I) - Ukraina 3224-D1HISTU
- https://classroom.google.com/c/NjI2OTgxNzcxNDEw (w cyklu 2023Z)
- https://classroom.google.com/c/NzE5NTAyMDY4MTIw (w cyklu 2024Z)
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z głównymi problemami historii kultury Ukrainy na tle dziejów politycznych i społecznych od średniowiecza do 1918 r. Uwzględnione zostaną takie problemy jak tożsamość, wzajemne oddziaływanie kultur, aspekty religijne, zmiany w obyczajowości i umysłowości oraz refleksja nad sensem dziejów narodu. Omówione zostaną następujące problemy:
1. Wprowadzenie do zagadnień historii kultury ukraińskiej do 1918 roku. Organizacja zajęć i prezentacja warunków zaliczenia.
2. Kultury przedsłowiańskie na ziemiach ukraińskich do IX w.
3. Kultura Rusi Kijowskiej (IX-XIII w.).
4. Kultura Rusi Halicko-Wołyńskiej (XII-XV w.).
5. Kultura Kijowszczyzny i Wołynia w okresie litewskim (XIV-XVI w.).
6. Kultura ukraińska w okresie polskim (XVI-XVII w.).
7. Kozacy i Tatarzy.
8. Barok ukraiński / kozacki / mazepiński (przełom XVII i XVIII w.).
9. Oświecenie na ziemiach ukraińskich (przełom XVIII i XIX w.).
10. Kultura ukraińska pierwszej połowy XIX w. cz. 1 (Galicja).
11. Kultura ukraińska pierwszej połowy XIX w. cz. 2 (Ukraina Naddnieprzańska).
12. Taras Szewczenko: życiorys, literatura, malarstwo.
13. Kultura drugiej połowy XIX w. cz. 1 (literatura).
14. Kultura drugiej połowy XIX w. cz. 2 (teatr).
15. Kultura drugiej połowy XIX w. cz. 3 (malarstwo i architektura).
Student rozwija swoje umiejętności badawcze, uczy się samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego.
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zaliczenia ustnego – 30 godzin (1 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu zajęć:
[Wiedza:]
1) zna i rozumie w podstawowym stopniu historię Ukrainy do 1918 r. oraz zagadnienia, pojęcia i koncepcje historyczne wiążące ją z Europą Środkowo-Wschodnią jako regionem, ze szczególnym uwzględnieniem procesów i zjawisk kulturowych w kontekście przemian społecznych i politycznych (K1_W04; Odniesienie do P6S_WG Zakres i głębia, P6S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki)
2) zna i rozumie w podstawowym stopniu kontekst europejski i globalny procesów kulturowych –potrafi zastosować tę wiedzę w odniesieniu do kultury, sztuki, literatury, zjawisk lingwistycznych, a także politycznych, społecznych i gospodarczych krajów regionu na każdym etapie ich rozwoju (K1_W05; odniesienie do P6S_WG Zakres i głębia P6S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki)
3) zna i rozumie w podstawowym stopniu zagadnienia dotyczące kształtowania się relacji narodowościowych i religijnych, społeczno-politycznych i gospodarczych na Ukrainie do 1918 r. (K1_W06; Odniesienie do P6S_WG Zakres i głębia, P6S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki)
[Umiejętności:]
4) potrafi wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł (K1_U01; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)
5) potrafi przeprowadzić krytyczną analizę wytworów kultury właściwych dla danej epoki w rozwoju dwóch wybranych krajów Europy Środkowo-Wschodniej; rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury krajów Europy Środkowo-Wschodniej, przeprowadzić ich analizę, odróżniać różne perspektywy spojrzenia na rozwój kultury, mając świadomość istnienia różnic tożsamości kulturowych i kontekstu (K1_U05; odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)
[Kompetencje społeczne:]
6) jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy (K1_K01; Odniesienie do P6S_KK)
7) K1_K02 efektywnego komunikowania się i życia w społeczeństwie, w tym również w społeczeństwie odmiennym kulturowo od własnego, podejmowania pracy w grupie, radzenia sobie w typowych sytuacjach zawodowych, do weryfikacji swoich poglądów na drodze rzeczowej dyskusji oraz oceny posiadanej wiedzy(K1_K02; odniesienie do P6S_KK)
8) jest gotów do uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form (K1_K05; Odniesienie do P6S_KR)
Kryteria oceniania
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa obecność na zajęciach zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia 19.12.2017 r.)
W przypadku zajęć o wymiarze 30 godzin w semestrze dopuszczalne jest opuszczenie 2 zajęć bez usprawiedliwienia w semestrze, opuszczone zajęcia należy zaliczyć zgodnie z wymaganiami prowadzącego zajęcia. Wymagania te prowadzący podaje na pierwszych zajęciach. Kolizje terminów zajęć nie stanowią podstawy do uznania nieobecności za usprawiedliwioną.
Zajęcia prowadzone będą w formie dyskusji na temat zadanych lektur lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego w formie prezentacji. Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w dyskusji podczas co najmniej 50% zajęć.
Przewidziana jest także praca pisemna (3-6 s.) lub prezentacja na temat zadany przez prowadzącego. Ostateczny termin składania pracy pisemnej stanowi data wyznaczona przez prowadzącego na pierwszych lub drugich zajęciach. Osoby nieobecne na tych zajęciach zobowiązane są do zasięgnięcia informacji u prowadzącego zajęcia.
Zaliczenie ustne obejmie wiedzę z materiału omawianego na zajęciach w czasie semestru i obejmie dwa losowo wybrane pytania z materiału omawianego na zajęciach. Na końcową ocenę składają się:
Aktywny i merytoryczny udział w zajęciach (20%).
Praca pisemna lub prezentacja na temat wyznaczony przez prowadzącego zajęcia (20%).
Zaliczenie ustne (60%).
(wyczerpująca odpowiedź na pytanie = 30%, częściowa = 15%)
Skala ocen:
0%-49% - 2
50%-60% - 3
61%-70% - 3+
71%-80% - 4
81%-90% - 4+
91%-100% - 5
Dodatkowa wiedza - 5+
Literatura
02.1. Plokhy S., Wrota Europy. Zrozumieć Ukrainę, przeł. Skrzepa F., Znak Horyzont, Kraków 2022, s. 29-51.
03.1. Magocsi P. R., Historia Ukrainy. Ziemia i ludzie, przeł. Król M., Waligóra-Zblewska A., Księgarnia Akademicka, Kraków 2017, s. 133-157.
04.1. Jakowenko N., Historia Ukrainy do 1795 roku, przeł. Babiak-Owad A., Kotyńska K., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011, s. 116-137.
05.1. Magocsi P. R., Historia Ukrainy. Ziemia i ludzie, przeł. Król M., Waligóra-Zblewska A., Księgarnia Akademicka, Kraków 2017, s. 201-218.
05.2. Jakowenko N., Historia Ukrainy do 1795 roku, przeł. Babiak-Owad A., Kotyńska K., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011, s. 157-173.
06.1. Jakowenko N., Historia Ukrainy do 1795 roku, przeł. Babiak-Owad A., Kotyńska K., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011, s. 204-212 oraz 284-306.
07.1. Hrycak J., Ukraina. Wyrwać się z przeszłości, przeł. Kotyńska K., Majewska-Grabowska J., Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków 2023, s. 127-178.
08.1. Jakowenko N., Historia Ukrainy do 1795 roku, tłum. Babiak-Owad A., Kotyńska K., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011, s. 427-459.
09.1. Magocsi P. R., Historia Ukrainy. Ziemia i ludzie, przeł. Król M., Waligóra-Zblewska A., Księgarnia Akademicka, Kraków 2017, s. 383-416.
10.1. Hrycak J., Ukraina. Wyrwać się z przeszłości, przeł. Kotyńska K., Majewska-Grabowska J., Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków 2023, s. 191-227.
11.1. Hrycak J., Ukraina. Wyrwać się z przeszłości, przeł. Kotyńska K., Majewska-Grabowska J., Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków 2023, s. 227-264.
12.1. Jakóbiec M., Wstęp [w:] Szewczenko T. Wybór poezji, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1963, s. XVIII-LI.
13.1. Mucha B., Zarys literatury ukraińskiej i białoruskiej, Piotrków Trybunalski 2000, s. 90-115.
13.2. Radyszewśkyj R., Iwan Franko w polskiej prasie: literatura i kultura, [w:] Matkowski J., Rozłucki I. (red.), Iwan Franko. Szkice o literaturze: kultura, literaturoznawstwo, publicystyka, Zjednoczenie Nauczycieli Polskich na Ukrainie, Warszawa – Drohobycz 2016, s. 5-19.
14.1. Hołdak T., Życie teatralne Ukraińców w Przemyślu w drugiej połowie XIX - pierwszej połowie XX wieku, „Вісник Львівського торговельно-економічного університету. Гуманітарні науки”, 2019, nr 16, s. 71-78.
14.2. Hryszczenko J., Rola stowarzyszeń artystycznych w rozwoju edukacji muzycznej na Ukrainie w drugiej połowie XIX wieku, „Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna”, 2015, nr 1 (5), s. 35-41.
15.1. Krawczenko S., Ukraińskie malarstwo XIX i XX wieku: zarys głównych nurtów, „Techne. Seria Nowa”, 2019, nr 3, s. 29-49.
15.2. Krasny, P. O kilku próbach modernizacji architektury cerkiewnej w Galicji około roku 1900 [w:] Bulsza, W. (red.) Ars graeca - ars latina. Studia dedykowane Annie Różyckiej Bryzek, Kraków 2001, s. 245-272.
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Literatura będzie dostępna na platformie e-learningowej Google Classroom. |
W cyklu 2024Z:
Literatura będzie dostępna na platformie e-learningowej Google Classroom. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: