Uwarunkowania polityczne i ekonomiczne prowadzenia biznesu w Niemczech 3223-JNB-UPEPBN
Zakres tematów:
1. Niemiecki język gospodarczy w dokumentach, jego cechy
2. Ekonomia - definicje ogólne i pojęcia podstawowe (dobra, popyt, podaż, rynek i jego rodzaje, równowaga na rynku, obieg gospodarczy, mechanizmy rynkowe, PKB etc.); makroekonomia, mikroekonomia.
3. Charakterystyka systemu gospodarczego w Niemczech na przykładzie struktury i sposobu działania przedsiębiorstw, MŚP, rola indywidualnych podmiotów gospodarczych
4. Rynek kapitałowy w Niemczech, giełda i jej mechanizmy
5. Rynek pracy w Niemczech: obecny stan i trendy rozwojowe
Nakład pracy studenta:
Godziny kontaktowe w sali: 11 h = 1 ECTS
Samodzielna praca poza salą zajęciową: 29 h = 1 ECTS
w tym:
• 6 h przygotowanie do zajęć
• 23 h wykonywanie prac zaliczeniowych
razem 40 h = 3 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
W2 - zna i rozumie uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne komunikacji biznesowej (np. prawne, makroekonomiczne), które mają pośredni i bezpośredni wpływ na dobór środków językowych przy komunikacji biznesowej
Umiejętności
U1 - potrafi używać języka niemieckiego w codziennej komunikacji biznesowej oraz w negocjacjach
U2 - potrafi przeprowadzić językową analizę źródeł ogólnodostępnych
w języku niemieckim na poziomie słowa, zdania oraz tekstu lub analizy
audiowizualnej
Kompetencje społeczne
K3 - potrafi posługiwać się biznesowym językiem niemieckim na
poziomie C1/C2 przy prezentacjach biznesowych
Kryteria oceniania
Zajęcia wykorzystują elementy wykładu oraz konwersatorium. Treści
teoretyczne łączone są z pracą seminaryjną oraz ćwiczeniami oraz
studium przypadku.
Wymagania dotyczące zaliczenia przedmiotu:
Obowiązkowa obecność na zajęciach (dozwolone są trzy
nieobecności), bieżąca ocena aktywności.
Terminowe wykonywanie prac domowych.
Test pisemny na ocenę na zakończenie semestru
Kryteria oceny testu:
65%-70% - dostateczny (3)
71%-75% - dostateczny plus (3,5)
76%-85% - dobry (4)
86%-89% - dobry plus (4,5)
90%-95% - bardzo dobry (5)
96%-100% - bardzo dobry (5!)
Ocena z testu stanowi 60% oceny końcowej, pozostałą część oceny
końcowej stanowią oceny z pracy na zajęciach oraz prac domowych.
Literatura
Literatura podstawowa (wybór):
1. Alish K., 2004, Wirtschaftslexikon, Wiesbaden: Gabler-Verlag.
2. Banaszek, B., (2015), Słownik prawa i gospodarki. Rechts-und Wirtschaftswörterbuch, Tom 1., Wydawnictwo C. H. Beck;
3. Banaszek. B., (2015), Słownik prawa i gospodarki. Rechts-und Wirtschaftswörterbuch, Tom 2., Wydawnictwo C.H. Beck
4. Berlemann M., 2005, Makroökonomik, Berlin/Heidelberg: Springer Verlag.
5. Blanchard O., Illing G., 2021, Makroökonomie 8. Auflage, München: Pearson Studium
6. Clement R., Terlau W., Kiy M, 2006, Grundlagen der Angewandten Makroökonomie, München: Verlag Vahlen
7. Felderer B., Homburg S., 2005, Makroökonomik und neue Makroökonomik. 9. Auflage Berlin: Springer-Verlag.
8. Hundt M, 2015, Sprache in der Wirtschaft (w:) Felder, E./Gardt, A. (red.)(2015): Handbuch Sprache und Wissen.(= Handbücher Sprachwissen T. 1). Berlin/New York. S. 373-391.
9. Łompieś, J. (2008), Czym jest business communication?, (w:) Debiuty naukowe II. Terminologia —Translatoryka — Terminografia. Warszawa, 11–25.
10. Mruk, H. (red.) (2002), Komunikowanie się w biznesie. Poznań.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: