Kształcenie kompetencji komunikacyjnych w zakresie języka ukraińskiego 3222-50KKKJU2C-NZ
Celem zajęć jest szkolenie umiejętności na poziomie odpowiednio C1+ lub B2 ESOKJ w zakresie słuchania, mówienia, czytania, pisania oraz przyswojenie i poszerzenie kompetencji językowych studentów w zakresie doskonałego rozumienia tekstów pisanych i mówionych, bezbłędnego przekazywania treści, wyrażania własnej opinii z użyciem zasobu leksykalnego i wiadomości uzyskanych oraz komunikowania się w zróżnicowanych sytuacjach społecznych.
W cyklu 2024L:
Celem zajęć jest szkolenie umiejętności na poziomie odpowiednio C1+ ESOKJ w zakresie słuchania, mówienia, czytania, pisania oraz przyswojenie i poszerzenie kompetencji językowych studentów w zakresie doskonałego rozumienia tekstów pisanych i mówionych, bezbłędnego przekazywania treści, wyrażania własnej opinii z użyciem zasobu leksykalnego i wiadomości uzyskanych oraz komunikowania się w zróżnicowanych sytuacjach społecznych. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
- w pogłębionym stopniu psychologiczne podstawy funkcjonowania języka (K1_W05)
- w pogłębionym stopniu kluczowe zagadnienia związane z rozwojem i funkcjonowaniem współczesnego języka ukraińskiego w różnych dziedzinach ( K1_W07)
- język ukraiński w mowie i piśmie zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu co najmniej B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (K1_W10)
Student potrafi
- właściwie dobierać źródła i informacje z nich pochodzące, dokonywać krytycznej analizy, twórczej interpretacji i prezentacji informacji z zakresu języka ukraińskiego (K_U01)
- komunikować się w mowie i w piśmie w języku ukraińskim zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu co najmniej B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (K1_U12).
- kierować pracą zespołu (K1_U15)
Student jest gotów do:
- myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy oraz inicjowania działań na rzecz interesu publicznego lub środowiska społecznego (K1_K02)
- efektywnego komunikowania się, w tym z zastosowaniem technologii informacyjnych (K2_W04)
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się egzaminem.
Warunki zaliczenia przedmiotu i dopuszczenia do końcowego egzaminu
- aktywne uczestnictwo w zajęciach;
- systematyczne przygotowanie na zajęcia zadanego materiału;
- terminowe wykonywanie prac domowych i pisanie testów kontrolnych w wyznaczonym czasie.
Na ocenę końcową składa się praca w trakcie semestru (30%) oraz wynik egzaminu (70%).
Przedmiot kończy się egzaminem, gdzie kryteria oceny przedstawione są w formie progów procentowych (punkty uzyskane z egzaminu)
60% – 68% - 3 (ocena dostateczna)
69% - 77% - 3+ (ocena dostateczna plus)
78% - 85% - 4 (ocena dobra)
86% - 91% - 4+ (ocena dobra plus)
92% - 97% - 5 (ocena bardzo dobra)
98% -100% - 5 !(ocena bardzo dobra z wykrzyknikiem)
W razie uzyskania oceny niedostatecznej student ma prawo do powtórnego podejścia do egzaminu w takiej samej formie pod warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu. Wykładowca może ustalić dodatkowe warunki zaliczenia za nieobecności.
Student ma prawo do 2 na każde 30 godzin nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia.
Forma zaliczenia zajęć, na których student był nieobecny jest wyznaczana przez wykładowcę.
Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu.
Literatura
W zależności od grup
Ukrains'koju bez tabu: podręcznik do nauki języka ukraińskiego, S. Romaniuk, M. Saniewska, Warszawa 2017.
K. Jakubowska-Krawczyk, S. Romaniuk, M. Saniewska, Ukrajinśkoju pro kulturu, Warszawa: SEW 2018.
Kononenko V.I., Kononenko I.V. Hramatyka konfrontatywna języka ukraińskiego i polskiego, Kyjiw 2006.
Ponomariw O. Kultura słowa. Mownostylistyczni porady, Kyjiw 2001.
Serbenśka O. Antysurzyk, Lwiw 1994.
Suczasna ukrajinśka literaturna mowa, za red. A. P. Hryszczenka, Kyjiw 2002.
Suchasna ukrajinśka literaturna mowa, za red. M.J.Pluszcz, Kyjiw 1994.
Ukrajinśka mowa: Encyklopedija, Kyjiw 2000.
Ukrajinśka mowa: Naukowo-teoretycznyj żurnał Instytutu ukrajinśkoji mowy NAN Ukrajiny (2000-2009)
Ukrajinśkyj prawopys, Kyjiw 2019.
Wyhowanec’ I., Horodenśka K. Teoretyczna hramatyka ukrajinśkoji mowy, Kyjiw 2004.
Materiały własne prowadzącego.
Słowniki:
1. Iwczenko A. Ukrajinśko-polśkyj slownyk. Lublin 2003.
2. Kononenko I., Śpiwak O. Ukrajinśko-polśkyj slownyk miżmownyh omonimiw i paronimiw, Kyjiw 2008.
3. Rusaniwśkyj W., Czumak W., Jarun G. Orfoepicznyj słownyk ukrajinśkoji mowy, Kyjiw 2006.
4. Słownyk trudnoszcziw ukrajinśkoji mowy, red. S. Jermolenko, Kyjiw 1990.
5. Śpiwak O., Jurkowski M. Ukraińsko-polski słownik syntaktyczny, Warszawa 2003.
6. Suczasnyj ukrajinśkyj orfohraficznyj slownyk, ukl. O.Leonowa, Kyjiw 2001.
7. Tkaczowa N. Ukrajinśko-polśkyj słownyk, Ternopil 2003.
W cyklu 2024L:
W zależności od grup Materiały własne prowadzącego. |
Uwagi
W cyklu 2024L:
W każdym roku możliwe jest prowadzenie zajęć na dwóch poziomach (B2+ i C1+) lub tylko na jednym - w zależności od grupy i jej osiągnięć w pierwszym semestrze. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: