Avant-Garde in European Art nad Literature 1900-1939 3222-50AV2K-N
Celem przedmiotu jest przekazanie studentom pogłębionej wiedzy na temat awangardowych tendencji i trendów w w europejskiej sztuce XX wieku (1900-1939). Termin awangarda (franc. avant garde – "straż przednia”) jest tu rozumiany szeroko, jako zespół tendencji artystycznych odcinających się od tradycji, których celem jest kreacja własnego świata, a nie naśladowanie rzeczywistości (odrzucenie mimesis), poszukujące oryginalnych rozwiązań ideowo-artystycznych i własnego języka wyrazu.
Zajęcia będą poświęcone analizie wybranych tekstów literackich, dzieł sztuki, baletu, kina i muzyki.
Literatura:
Franz Kafka „A Hunger Artist” (1926)
James Joyce „Ulisses” – fragmenty (1922)
Marcel Proust “W poszukiwaniu straconego czasu” (1913-1927), t. 1 „W stronę Swana”
Futuryzm w Europie. Futuryzm w Rosji: Chlebnikow i „zaumnyj jazyk”, Burluk, Majakowski.
Majk Johansen “Podoroż doktora Leonardo i joho prekrasnoji kochanky Alczesty w Słobożanśku Ukrajinu” – ukraińska antypowieść, proza konstruktywistyczna.
Sztuki wizualne:
kubizm, surrealizm, ekspresjonizm, futuryzm, suprematyzm, formizm, konstruktywizm:
- K.Malewicz
-F. Chagall
- M. Duchamp
- A. Archypenko
- J. Miro
- i wielu innych
Kino:
„Gabinet doktora Caligari” (1919) – ekspresjonizm niemiecki
„Metropolis” (1927) - pierwsze wizje przyszłości w kinie
„Pancernik Potiomikin” (1925) – Eisensteina wizja rewolucji
Muzyka:
Igor Strawiński. ‘Skandaliczne’ “Święto wiosny” (1913). Dodekafonia. Teoria nowej muzyki –[„Poetics of Music”].
Claude Debussy, Prélude à l'après-midi d'un faune (1912) [„Popołudnie Fauna”]
Balet:
Taniec jako przedmiot filozofii. Les Ballets Russes Siergieja Diagilewa (powst. 1909).
Wacław Niżyński - tancerz i choreograf
Prapremiera „Święta wiosny” w Paryżu (1913)
Nakład pracy studenta:
30 godz. w sali – 1 ECTS
15 godz. – przygotowanie do zajęć – 1/2 ECTS
15 godz. – przygotowanie do egzaminu/zaliczenia – 1/2 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu:
Student jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści (S2_K01)
Student jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych (S2_K02)
Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu teorię i metodologię badań dotyczącą awangardy w sztuce i literaturze europejskiej początku XX w. (S2_W02)
Student potrafi samodzielne zdobywać wiedzę w dziedzinie literatury ukraińskiej oraz wybranych literatur innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej, prowadzić prace badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego (S2_U03)
Student jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści (S2_K01)
Student jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych (S2_K02)
Kryteria oceniania
Składniki oceny:
- ocena ciągła, kształtująca (kontrola bieżącego przygotowania) – 50%
- kolokwium zaliczeniowe – 50 %,
Zaliczenie w formie pisemnej gdzie kryteria oceny przedstawione są w formie progów procentowych (punkty uzyskane z zaliczenia)
60% – 68% - 3 (ocena dostateczna) 69% - 77% - 3+ (ocena dostateczna plus)
78% - 86% - 4 (ocena dobra)
87% - 95% - 4+ (ocena dobra plus)
96% - 98 % - 5 (ocena bardzo dobra)
99% -100% - 5 !(ocena bardzo dobra z wykrzyknikiem)
Kryteria zaliczenia końcowego:
Przy zaliczeniach stosuje się następujące kryteria:
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty – 5,0 (ocena bardzo dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z niewielką liczbą błędów lub nieścisłości – 4,5 (ocena dobra plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych (mniej istotnych) aspektów – 4,0 (ocena dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów oraz z istotnymi nieścisłościami – 3,5 (ocena dostateczna plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem istotnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami – 3,0 (ocena dostateczna plus)
- brak osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia – 2,0 (ocena niedostateczna)
warunek dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu: obecność na
zajęciach (zgodnie z Regulaminem Studiów na UW)
Literatura
Theory of the Avant-Garde, 1974.
Matei Calinescu, Five Faces of Modernity, 1987.
Fiction’s Many Worlds, Charles E.May ed., 1993.
Twentieth-century French Literature, Harry T. Moore ed., vol.1, 1966.
Concepts of Modern Art, 3rd edition, 1993.
Alan Bowness, Modern European Art, 1985.
Camilla Gray, The Russian Experiment in Art 1963-1922, 1986.
Kazimir Malevich, Suprematism, 34 Drawings
Vaclav Nijensky, “Diaries”
Sergey Diaghlev, “Excerpts from Writings”
The Idea of Europe. From Antiquity to the European Union, A. Pagden (ed.), Cambridge Uniersity Press an Woodrow Wilson Center Press, Cambridge UK-Washington D.C. 2002.
The Invention of Tradition, E. J. Hobsbawm and T. Ranger (eds.) Cambridge University Press, Cambridge UK 1993.
Awangarda w perspektywie postmodernizmu, Grzegorz Dziamski, red.
Ilnytzkyj, Oleh S. Ukrainian Futurism, 1914-1930. A Historical and Critical Study. Harvard Ukrainian Press, 1997. (Переклад на українську мову: Український футуризм, Київ 1997.)
Shkandrij, Myroslav. Modernists, Marxists and the Nation. The Ukrainian Literary Discussion of the 1920s. CIUS, Edmonton 1992.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: