- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Wstęp do etnolingwistyki 3221-S2-FBA-WEL12-OG
Głównym celem zajęć jest krytyczna analiza literatury naukowej poświęconej wzajemnym związkom między językami, myśleniem, zachowaniem się człowieka i rzeczywistością, a także skłonienie do refleksji, wymiana poglądów i rozmowa dotycząca problematyki prezentowanej w omawianej literaturze.
Zajęcia będą prowadzone w formie dyskusji poświęconych problematyce etnolingwistycznej, m.in.:
-językowemu obrazowi świata;
- wzajemnym relacjom języka, kultury, myślenia i tożsamości;
- relatywizmowi i uniwersalizmowi językowemu;
- językowym świadectwom odrębności kulturowej i etnicznej;
- roli języka w kształtowaniu tożsamości narodowej;
- trudnościom tłumaczeniowym spowodowanym różnicami kulturowymi;
- sposobom interpretowania rzeczywistości przez ludzi mówiących różnymi językami;
- wpływowi języka na zachowanie;
- stereotypom językowym;
- różnorodności języków i kultur;
- nazw wartości;
- świadomości i tożsamości językowej;
- znaczeniu znajomości języka obcego w kształtowaniu własnej tożsamości;
- kompetencji kulturowej w nauce języków obcych;
- używaniu różnorodnej stylistycznie leksyki.
Nakład pracy studenta (3 ECTS) :
30h - uczestnictwo w zajęciach
45h – lektura wskazanej literatury i przygotowanie do zajęć
15h – przygotowanie do zaliczenia końcowego
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
w pogłębionym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną badań językoznawczych;
w pogłębionym stopniu terminologię językoznawczą, także z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej;
w pogłębionym stopniu funkcjonowanie języka w różnych kontekstach, m.in. literatury, kultury, religii, historii, sztuki, polityki, gospodarki oraz mediów;
w pogłębionym stopniu naturę języka, istotę oraz wpływ przemian historycznokulturowych na jego rozwój;
w pogłębionym stopniu główne kierunki rozwoju badań językoznawczych
i najważniejsze współczesne problemy oraz wyzwania.
Student potrafi:
formułować i analizować problemy badawcze z zakresu językoznawstwa, dobierać innowacyjne metody i narzędzia badawcze, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne, oraz opracowywać i prezentować wyniki, także w nieprzewidywalnych warunkach;
posługiwać się ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla językoznawstwa w czasie prowadzonych debat i dyskusji ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców;
posługiwać się językiem obcym na poziomie wskazanym w opisie przedmiotu, także w ramach komunikacji specjalistycznej;
kierować pracą w zespole oraz współdziałać w ramach prac zespołowych.
Student jest gotów do:
krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści;
uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych
i praktycznych oraz sięgania po opinie ekspertów;
określania priorytetów służących realizacji wyznaczonego przez siebie zadania
w zakresie zobowiązań społecznych
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
- obecność na zajęciach;
- systematyczne przygotowanie zadanego materiału;
- aktywny udział w prowadzonych dyskusjach;
- pozytywna ocena z zaliczenia końcowego.
Na ocenę końcową składa się w 50% ocena pracy bieżącej i w 50% ocena z zaliczenia końcowego. Aby otrzymać pozytywną ocenę końcową, należy uzyskać pozytywną ocenę z zaliczenia końcowego i pozytywną ocenę pracy bieżącej.
Ocena pracy bieżącej uwzględnia systematyczność przygotowywania się na zajęciach, sposób wysławiania się, dyskutowania i prezentowania własnej argumentacji, oraz umiejętność krytycznej analizy omawianych tekstów. Studenta obowiązuje udział w dyskusjach na zajęciach, na których jest obecny.
Student, który przygotował na czas, uczestniczył w dyskusji i prezentował samodzielne wyciągnięte wnioski dotyczące każdego omawianego tekstu na zajęciach, na których był obecny, otrzymuje ocenę bardzo dobrą.
Student, który przygotował na czas, uczestniczył w dyskusji i prezentował samodzielne wyciągnięte wnioski dotyczące większości omawianych tekstu na zajęciach, na których był obecny, otrzymuje ocenę dobrą.
Student, który przygotował na czas, uczestniczył w dyskusji i prezentował samodzielne wyciągnięte wnioski dotyczące przynajmniej połowy tekstów omawianych na zajęciach, na których był obecny, otrzymuje ocenę dostateczną.
Student, który na ponad połowie zajęć był nieprzygotowany do dyskusji i nie potrafił zaprezentować samodzielnym wniosków dotyczących omawianych tekstów, otrzymuje ocenę niedostateczną.
Na zaliczeniu końcowym student będzie zobowiązany m.in do przedstawienia własnego pomysłu projektu badawczego. Przy ocenie projektu punktowane są:
-dobór tematu;
-uzasadnienie wyboru metody badawczej;
-zaproponowana metodologia;
-precyzyjność celu badawczego;
-poprawność używanej terminologii;
-podstawy teoretyczne.
Progi procentowe niezbędne do zdobycia poszczególnych ocen z zaliczenia końcowego:
3,0 – od 50%
3,5 – od 60%
4,0 – od 70%
4,5 – od 80%
5,0 – od 90%
5! – aby uzyskać tę ocenę, student musi wykazać się wiedzą wykraczającą poza ramy programu
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych jest uznane za niewzięcie udziału w dyskusji dotyczącej omawianego na zajęciach tekstu i skutkuje obniżeniem oceny za pracę bieżącą. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I.
Literatura
J. Bartmiński J., (red.), Językowy obraz świata, Lublin 1990. (szczególnie strony 11-21 i 153-166)).
J. Bartmiński, Stereotypy mieszkają w języku. Studia etnilingwistyczne, Lublin 2007.
B. K. Bergen, Latające świnie -Jak umysł tworzy znaczenie, Toruń 2017. (szczególnie str. 261-293).
B.K. Bergen, What the F Co przeklinanie mówi o naszym języku, umyśle i nas samych, Toruń, 2019. (szczególnie str. 12-50 i 106-112).
D.L. Evett, Język. Narzędzie kultury, Toruń, 2018. (szczególnie strony 116-140).
G. Dorren, Babel. W 20 języków dookoła świata", Kraków 2019. (szczególnie strony 97-107).
Z. Kövecses, Język, umysł, kultura: praktyczne wprowadzenie, Kraków, 2011.
A. Krawczyk, Język źródłem wiedzy o człowieku, Etnolingwistyka 2, 1989, s. 29–38.
A. Pajdzińska, Antropocentryzm frazeologii potocznej, Etnolingwistyka 3, 1990, s. 59–69.
P. Riley, Language, culture and identity : an ethnolinguistic perspective, Londyn, Nowy York, 2007.
E. Sapir, Kultura, język, osobowość, Warszawa 1978.
E. Tabakowska, Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, 2001, r. 1-2.
B. L. Whorf, Język, myśl i rzeczywistość, Warszawa 1982.
A. Wierzbicka, Język – umysł – kultura, Warszawa 1999.
A. Wierzbicka, Słowa klucze. Różne języki – różne kultury, Warszawa 2007.
A. Wierzbicka, Semantyka. Jednostki elementarne i uniwersalne, Lublin 2006.
A. Wierzbicka, Uniwersalne pojęcia ludzkie i ich konfiguracje w różnych kulturach, (w:) Etnolingwistyka 4, Lublin 1991,
Wybrane artykuły z czasopisma "W poszukiwaniu tożsamości językowej", Gdańsk, 2016-2018;
Wybrane artykuły z czasopisma "Etnolingwistyka. Problemy Języka i Kultury", Lublin, 1988-2020.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: