- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Białoruski teatr: walka o tożsamość i narodziny narodu 3221-S1-FBA-BTWT-OG
Celem konwersatorium jest zapoznanie studentów ze specyfiką białoruskiego teatru (z uwzględnieniem tła historycznego i społeczno-politycznego) w kontekście rozwoju teatru europejskiego.
W ramach zajęć omawiane są następujące zagadnienia:
1. Batlejka, teatr szkolny, teatr dworski.
2. Teatr amatorski.
3. Wincenty Dunin-Marcinkiewicz jako dramaturg.
4. Teatr miejski w Mińsku.
5. Ihnat Bujnicki jako reformator teatru.
6. Teatralny ruch amatorski na ziemiach białoruskich końca 19-początku 20 ww.
7. Kształtowanie się profesjonalnego teatru białoruskiego.
8. Białoruski Teatr Narodowy (1920-1930).
9. Uładzisłau Hałubok jako dramaturg i reżyser.
10. Franciszek Alachnowicz: kształtowanie się „nowego” teatru.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
- w zaawansowanym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną badań kulturoznawczych (K1_W02),
- zaawansowanym stopniu terminologię kulturoznawczą (K1_W04)
-w zaawansowanym stopniu proces historycznoliteracki oraz rozumie wpływ przemian historyczno-kulturowych na jego rozwój (K1_W07)
- w zaawansowanym stopniu główne kierunki rozwoju badań kulturoznawczych i najważniejsze współczesne nurty(K1_W10)
Student potrafi:
- wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem źródeł różnojęzycznych, w tym źródeł internetowych (K1_U01)
- formułować i analizować problemy badawcze z zakresu kulturoznawstwa, dobierać metody i narzędzia badawcze (K1_U03)
- posługiwać się ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla kulturoturoznawstwa w czasie komunikowania się z otoczeniem oraz w czasie debat i dyskusji(K1_U05)
- rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację w szerszym kontekście(K1_U06)
- merytorycznie argumentować oraz formułować wnioski z wykorzystaniem poglądów innych autorów w języku polskim i obcym(K1_U08)
- planować i organizować pracę indywidualną oraz współdziałać w zespole (także w ramach zadań o charakterze interdyscyplinarnym) (K1_U14)
- samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie (K1_U15)
Student jest gotów do:
-krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści (K1_K01)
- uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz sięgania po opinie ekspertów (K1_K02)
- prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów zawodowych zgodnie z tradycjami i zasadami etyki zawodowej (K1_K04)
Kryteria oceniania
Przy ocenie końcowej pod uwagę brana będzie aktywność studenta na zajęciach, prezentacje indywidualne, obecność na zajęciach oraz na koniec egzamin ustny z omówionego podczas zajęć materiału.
Zaliczenie w formie ustnej.
W czasie zaliczenia zadawane są pytania obejmujące zagadnienia prezentowane w trakcie konwersatorium.
I. Liczba pytań: 3.
II. Punktacja pytań: od 3 do 0.
III. Przelicznik punktów na oceny:
4,5-5 pkt. – dst (3,0)
5,5-6 pkt. – dst+ (3,5)
6,5-7 pkt. – db (4,0)
7,5-8 pkt. – db+ (4,5)
8,5-9 pkt. – bdb (5,0)
9+ pkt. – bdb! (5!)
Literatura
• Balme Christopher, Wprowadzenie do nauki o teatrze, Warszawa 2002.
• Braun K., Wielka Reforma Teatru w Europie: ludzie, idee, zdarzenia, Wrocław 1984.
• Hìstoryâ belaruskaga tèatra u troh tamah. T. 1, Belaruskì tèatr ad vytokaŭ da Kastryčnìka 1917 g. Mìnsk 1983.
• Historia teatru (red. John Russel Brown), Warszawa 1999: 13-48; 107-141; 220-254; 341-379.
• Hrèstamatyâ pa gìstoryì belaruskaga tèatra ì dramaturgìì : u troch tamach. T. 1, Ad vytokaǔ - da pačatku XX stagoddzja Mìnsk 1997
• Kudliński Tadeusz, Vademecum teatromana, Warszawa 1976.
• Moskwin Andriej, Ihnat Bujnicki jako jeden z pierwszych twórców teatru białoruskiego, [w:] "Studia Teatralne Europy Środkowo-Wschodniej”, t. 1 (2020): 27-49.
Moskwin Andriej, Teatr białoruski 1920-1930: odrodzenie i zagłada. Warszawa: Bel Studio, 2013.
• Pavis Patrice, Słownik terminów teatralnych, Wrocław 2002.
• Popiel Jacek, Historia dramatu. Antyk – średniowiecze, Kraków 2000.
• Raszewski Zbigniew, Krótka historia teatru polskiego, Warszawa 1990.
• Słownik wiedzy o kulturze, Warszawa 2009.
• Słownik wiedzy o teatrze (red. D. Kosiński), Bielsko-Biała 2005, s. 7-174.
• Wiedza o kulturze. Podręcznik (red. R. Chymkowski, W. Dudzik, M. Wójtowski), Warszawa 2003: 125-148.
• Wiedza o kulturze. Część III. Teatr w kulturze. Zagadnienia i wybór tekstów. Warszawa 1991.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: