Dramat i teatr rosyjski XX i XXI wieku 3202-S2WTD21o
1. Pamięć i historia teatru. Dzieje teatru rosyjskiego – teatr ludowy i oficjalny. Teatry dworskie.
2 Dramaturgia i teatr. Teatralna koncepcja dramatu. Przemiany dramaturgii w XIX wieku.
3 Stagnacja i reformy. Rola A. Ostrowskiego w historii teatru rosyjskiego. Teatr i dramaturgia realizmu.
4 Ferment w teatrze. Początek przemian – cel i przyczyny.Reforma w dramacie. Teatr w Europie.
5 Wielka Reforma Teatru. Geneza zjawiska. Dramaturdzy Reformy. Rola studiów teatralnych. Działalność Wielkich Reformatorów. Powstanie MCHAT-u. K. Stanisławski i W. Niemirowicz-Danczenko.
6 Działalność W. Meyerholda. Biomechanika. Nowe zasady konstrukcji przestrzeni scenicznej.
7 Teatr Stary. Działalność reżyserska i dramatopisarska N. Jewreinowa.
8 A. Tairow – teatralizacja teatru.
9 J. Wachtangow – realizm fantastyczny.
10 Teatr Rewolucji – widowiska masowe, nowe przestrzenie sceniczne. Dramaturdzy rewolucji. Od euforii do zastoju. Teatr odwilży.
11 Współczesny dramat i teatr rosyjski – od klasyki do awangardy (teatr N. Kolady, teatr. doc, teatry eksperymentalne)
W cyklu 2023Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- -student ma wiedzę o historii dramatu i teatru rosyjskiego XX/XXI wieku
- student zna podstawowe tendencje rozwojowe dramatu i teatru rosyjskiego
- student ma wiedzę o dramacie i teatrze współczesnym
- student ma wiedzę o miejscu dramaturgii i teatru rosyjskiego w historii teatru europejskiego
Umiejętności:
- student potrafi przyporządkować spektakle do poszczególnych nurtów teatralnych
- student potrafi przyporządkować utwory dramaturgiczne do poszczególnych nurtów przemian
- student potrafi omówić zjawiska teatralne charakterystyczne dla omawianego okresu
Kompetencje społeczne
-student prawidłowo identyfikuje utwory dramaturgiczne w kontekście literackim i teatralnym
- student prawidłowo identyfikuje zjawiska teatralne
- student świadomie uczestniczy w życiu teatralnym
Kryteria oceniania
Zaliczenie ustne
Liczba pytań: 3.
II. Punktacja pytań: od 3 do 0.
III. Przelicznik punktów na oceny:
4,5-5 pkt. – dst (3,0)
5,5-6 pkt. – dst+ (3,5)
6,5-7 pkt. – db (4,0)
7,5-8 pkt. – db+ (4,5)
8,5-9 pkt. – bdb (5,0)
9+ pkt. – bdb! (5!)
Pkt. 3
Student: charakteryzuje zagadnienie z wykorzystaniem różnych wyznaczników przywołuje nazwiska przedstawicieli (również drugoplanowych) wykazuje szczegółową znajomość treści lektur i spektakli, przeprowadza całościową analizę, podaje różne stanowiska badawcze. Wypowiedź ma charakter spontaniczny, całościowy, przemyślany, student szeroko posługuje się terminologią specjalistyczną.
Pkt. 2
Student: charakteryzuje zagadnienie, wykazuje znajomość treści lektur spektakli, przeprowadza analizie. Wypowiedź ma charakter płynny, student posługuje się terminologią specjalistyczną.
Pkt. 1
Student: w ograniczonym zakresie, po zadaniu pytań dodatkowych charakteryzuje zagadnienie, wykazuje podstawową znajomość treści lektur i spektakli, przeprowadza analizę na poziomie podstawowym (odwołując się jedynie do treści), wymienia jedynie niektórych przedstawicieli, wskazuje jedynie konstytutywne cechy. Wypowiedź jest urywana; składa się z informacji niepowiązanych ze sobą, student wymaga naprowadzania przez egzaminatora.
Wymogi na ocenę 5!
- 3 pkt. za każde pytanie,
- spełnienie wymogów za 3 pkt. oraz dodatkowo: wiedza i umiejętności spoza programu nauczania, znajomość lektur spoza listy lektur, odwołania do literatury światowej.
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I.
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1 J. Bab, Teatr współczesny, przeł. E. Misiołek, Warszawa 1953.
2 D.Bablet, Rewolucje sceniczne XX wieku, przeł. Z. Strzelecki, K. Mazur, Warszawa 1980.
3 J. Brach-Czaina, Na drogach dwudziestowiecznej myśli teatralnej, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź1975.
4 W. Meyerhold, Przed rewolucją, przeł. J. Koenig, A. Drawicz, Warszawa 1988.
5 B. Mucha, Historia teatru rosyjskiego, Łódź 2002.
6 A.Nicoll, Dzieje dramatu, przeł. H. Krzeczkowski, W. Niepokólczycki, J. Nowacki, Warszawa 1983.
7 A.Nicoll, Dzieje teatru, przeł. A. Dębnicki, Warszawa 1974.
8 K. Osińska, Klasztory i laboratoria, Wrocław 2003.
9 J. L. Styan, Współczesny dramat w teorii i scenicznej praktyce, przeł. M. Sugiera, Wrocław – Warszawa – Kraków 1995.
1 Istorija russkogo dramatičeskogo teatra v semi tomach, pod red. J. Dmitrjewa, Moskva 1977.
2 Teatralnaja enciklopedia, t. I-V, Moskva 1961-1967.
3 N. Jevreinov, Istorija russkogo teatra, New York 1953.
4. K. Rudnickij, Kniga o sovremennom teatrie, Moskva 1990.
W cyklu 2023Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: