Wielcy twórcy i wielkie dzieła literatury rosyjskiej XX wieku 3202-S2WMWT11o
1. Rosyjscy laureaci literackiej nagrody Nobla i ich dzieła:
1.1. Iwan Bunin – od Antonówek do Ciemnych alei.
1.2. Boris Pasternak – twórczość poetycka i prozatorska.
1.3. Michaił Szołochow – uniwersalne wartości Cichego Donu.
1.4. Aleksandr Sołżenicyn – moralista i łagiernik (Archipelag GUŁAG. Próba dochodzenia literackiego).
1.5. Josif Brodski – poeta metafizyczny XX wieku.
2. Satyra XX wieku – Michaił Zoszczenko, Ilf i Pietrow, Arkadij Awierczenko, Władimir Wojnowicz, Siergiej Dowłatow;
3. Gatunek antyutopii w rosyjskiej literaturze XX wieku – My Jewgienija Zamiatina a Rok 1984 George’a Orwella; Andriej Płatonow – Wykop; Władimir Nabokow – Zaproszenie na egzekucję, Władimir Wojnowicz – Moskwa 2042.
4. Twórczość Andrieja Płatonowa.
5. Władimir Nabokow – twórczość rosyjsko- i anglojęzyczna.
6. Liryka Anny Achmatowej i Mariny Cwietajewej.
7. Michaił Bułhakow – powieść wszechczasów Mistrz i Małgorzata.
8. Dramaturgia Aleksandra Wampiłowa. Nurt postwampiłowowski. Współczesna dramaturgia rosyjska.
9. Postmodernizm i nowy realizm (W. Sorokin, W. Pielewin, L. Pietruszewska, W. Makanin, Z. Prilepin).
W cyklu 2023Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu cyklu wykładów student:
[wiedza]
- ma pogłębioną wiedzę o rosyjskim procesie historycznoliterackim XX wieku i uwarunkowaniach społeczno-politycznych życia literackiego
- ma usystematyzowaną i pogłębioną wiedzę o twórczości wybitnych prozaików, poetów i dramaturgów rosyjskich XX wieku
- zna najwybitniejsze dzieła literatury rosyjskiej XX stulecia
[umiejętności]
- potrafi scharakteryzować twórczość wybitnych pisarzy rosyjskich XX wieku i wpisać ją w szeroki kontekst literacki, kulturowy i historyczny
- umie rozpoznać i interpretować wybrane utwory pisarzy rosyjskich XX wieku
- potrafi określić miejsce i rolę literatury rosyjskiej w literaturze światowej XX wieku
[kompetencje społeczne]
- ma świadomość osiągnięć literatury rosyjskiej XX wieku oraz ich znaczenia dla rozwoju literatury światowej
- ma świadomość poziomu swej wiedzy o literaturze rosyjskiej XX wieku i rozumie konieczność jej rozszerzania i pogłębiania
Kryteria oceniania
Końcowy test pisemny (liczba pytań – 12; maksymalna liczba punktów – 30; 3,0 – punkty 10-6; 3,5 – punkty 15-11; 4,0 – punkty 20-16; 4,5 – punkty 25-21; 5,0 – 30-26; 5! – student powinien uzyskać maksymalną liczbę punktów i wykazać się wiedzą wykraczającą poza ramy programu).
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I.
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Classroom oraz innych zalecanych przez UW.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Historia literatury rosyjskiej XX wieku. Pod. red. A. Drawicza. Warszawa 1997;
2. V. Baevskij, Istoriâ russkoj literatury XX veka. Kompendium. Moskva 2003;
3. K. Gordovič, Istoriâ otečestvennoj literatury XX veka. Sankt-Peterburg 2005;
4. N. Lejderman, M. Lipoveckij, Sovremennaâ russkaâ literatura. Moskva 2001;
5. Russkie pisateli 20 veka. Biografičeskij slovar’. Red. P. Nikolaev. Moskva 2000;
6. B. Gasparov, Literaturnyje lejtmotivy. Očerki russkoj literatury XX veka. Moskva 1994;
7. A. Wołodźko-Butkiewicz, Od pieriestrojki do laboratoriów netliteratury. Przemiany we współczenej prozie rosyjskiej. Warszawa 2004;
8. N. Ivanova, Skrytyj sûžet, russkaâ literatura na perehode čerez vek. Sankt-Peterburg 2003;
9. G. Nefagina, Russkaâ proza vtoroj poloviny 80-h i načala 90-h godov XX veka. Minsk 1998;
10. A. Wołodźko, Pasierbowie Rosji. Warszawa 1995;
11.O. Bogdanova, Postmodernizm v kontekste sovremennoj russkoj literatury. Sankt-Petersburg 2004;
12. W. Piłat, Na progu XXI wieku. Szkice o współczesnej dramaturgii rosyjskiej. Olsztyn 2000;
13. H. Mazurek, Teatr, życie, gra. Studia o pisarstwie dramaturgicznym Nikołaja Kolady. Katowice 2002;
14. H. Mazurek-Wita, Dramaturdzy z Jekaterynburga: “szkoła” Nikołaja Kolady. Katowice 2007.
W cyklu 2023Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: