- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Wprowadzenie do lingwistyki gender 3202-S2WMLG12o-OG
Zajęcia mają za zadanie zapoznać studentów z teorią gender i jej odniesieniami do problemów związanych z funkcjonowaniem języka. Poruszone są zagadnienia wpływu kultury narodowej na system języka, odzwierciedlenie w języku stereotypów płciowych, wpływ płci nadawcy/odbiorcy wypowiedzi na wybór strategii komunikacyjnej, tworzenie obrazu kobiety w czasopismach.
W cyklu 2023L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2024L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- student zna podstawową terminologię z zakresu lingwistyki gender;
- student ma podstawową wiedzę o historii ruchów kobiecych w Polsce, Rosji i na Zachodzie;
- student zna podstawowe teorie wyjaśniające różnice w zachowaniach kobiet i mężczyzn;
- student ma uporządkowaną wiedzę o różnicach w zachowaniach mownych kobiet i mężczyzn.
Umiejętności:
- student wskazuje argumenty przemawiające za i przeciw teoriom tłumaczącym różnice w zachowaniach kobiet i mężczyzn;
- student podaje przykłady zachowań i opinii opartych na stereotypach płciowych;
- student podaje przykłady asymetrii rodzajowo-płciowej w języku polskim i rosyjskim;
- w tekście publicystycznym student wyodrębnia jednostki językowe uwarunkowane płcią nadawcy lub odbiorcy wypowiedzi.
Kompetencje społeczne:
- student ma świadomość istnienia stereotypów genderowych i stara się im przeciwdziałać;
- student akceptuje różnorodność postaw, opinii i argumentów w kontaktach interpersonalnych, zwłaszcza międzypłciowych.
Kryteria oceniania
• Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) – 40%
• Test. Pytania: 14. Maksymalna liczba punktów: 45 – 60%
Punkty i oceny:
25 – 28 = 3,0
29 – 33 = 3,5
34 – 38 = 4,0
39 – 42 = 4,5
43 – 45 = 5,0
Końcowa ocena 5!: przygotowanie do wszystkich zajęć i ocena 5,0 z testu.
Na opanowanie przedmiotu student powinien przeznaczyć:
30 godz. zajęć zorganizowanych (1 ECTS),
15 godz. na przygotowanie bieżące (0,5 ECTS)
15 godz. na przygotowanie do pracy kontrolnej (0,5 ECTS).
RAZEM: 60 godz. (2 ECTS)
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I.
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Classroom oraz innych zalecanych przez UW.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Brizendine L., Mózg kobiety, tłum. P.J. Szwajcer i A.E. Eichler, Gdańsk 2006.
2. Buczkowski A., Społeczne tworzenie ciała. Płeć kulturowa i płeć biologiczna, Kraków 2005.
3. Butler J., Uwikłani w płeć, tłum. K. Krasuska, Warszawa 2008.
4. Gender i jazyk, red. A.W. Kirilina, Moskwa 2005.
5. Graff A., Świat bez kobiet. Płeć w polskim życiu publicznym, wyd. 2, Warszawa 2008.
6. Handke K., Socjologia języka, Warszawa 2008 (rozdz. VI Język kobiet i mężczyzn).
7. Język a kultura, t.9: Płeć w języku i kulturze, red. J. Anusiewicz i K. Handke, Wrocław 1994.
8. Kacprzak A., Język kobiet w aspekcie etnolingwistycznym i socjolingwistycznym, [w:] Gender: Wizerunki kobiet i mężczyzn w kulturze, red. E. Durys i E. Ostrowskа, Kraków 2005, s. 345-351.
9. Karwatowska M., Szpyra-Kozłowska J., Lingwistyka płci. Ona i on w języku polskim, Lublin 2010.
10. Kopaliński W., Encyklopedia „drugiej płci”. Wszystko o kobietach, Warszawa 2006.
11. Łaziński M., O panach i paniach. Polskie rzeczowniki tytularne i ich asymetria rodzajowo-płciowa, Warszawa 2006.
12. Mańkowska G., O kobietach i dla kobiet. Stereotyp płci w rosyjskojęzycznej prasie kobiecej, Warszawa 2013.
13. Mańkowska G., Jak wychować Dziewczynkę, czyli o baśniowych wzorcach kobiecości, [w:] Herstoria. Autorki i bohaterki tekstów kultury, red. J. Getka i I. Krycka-Michnowska, Warszawa 2022, s. 17-27.
14. Moir A., Jessel D., Płeć mózgu, Warszawa 2004.
15. Pankowska D., Wychowanie a role płciowe, Gdańsk 2005.
16. Wwiedienije w giendernyje issledowanija, red. I. W. Kostikova, Moskwa 2005 (Poniatije giendera. Giendernyje issledovanija).
W cyklu 2023L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2024L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: