Maksym Gorki i jego otoczenie literackie 3202-S2WMGO11o
Wykład ma za zadanie poszerzenie i pogłębienie wiedzy na temat Maksyma Gorkiego i pisarzy XIX-XX wieku. Cel ten jest realizowany poprzez zapoznanie studentów z najważniejszymi wydarzeniami, pisarzami i dziełami literackimi.
Zagadnienia szczegółowe. Wykaz tematów:
1. Maksym Gorki - inspiracje
2. Rosyjscy pisarze końca XIX wieku
3. Władimir Korolenko
4. Aleksander Bogdanow
5. Lew Tołstoj
6. Włodzimierz Lenin
7. Korniej Czukowski
8. Pisarze i rewolucja
9. Publicystyka
10. Praca u podstaw
11. Władysław Chodasiewicz
12. Literatura Sowiecka
13. Emigracja
14. Nina Berberowa
15. Iwan Bunin
W cyklu 2024Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
− student ma szczegółową wiedzę na temat Maksyma Gorkiego i jego literackiego otoczenia;
− student zna omawiane dzieła literackie, twórczość poszczególnych pisarzy; problemy; tło historyczno-literackie powstawania wybranych utworów.
− student zna treść omawianych lektur, które były szczególnie ważne dla polsko-rosyjskich związków literackich,
− student zna dorobek wybranych polskich, rosyjskich i zachodnioeuropejskich badaczy polsko-rosyjskich związków literackich, powołuje się na ich podstawowe prace i ustalenia.
− student zna problemy z jakimi zmagali się opozycyjni pisarze
− student posiada wiedzę na temat statusu pisarzy
Umiejętności:
− student w sposób szczegółowy charakteryzuje stosunki Maksyma Gorkiego do pisarzy w poszczególnych okresach,
− student charakteryzuje dzieła literackie reprezentatywne dla pisarzy oddanych władzy i opozycjonistów oraz umieszcza je w szerszym kontekście historycznym oraz kulturowym i literackim,
− student stosuje podstawową terminologię literaturoznawczą i historyczną,
- student potrafi wyszukiwać informacje z różnych źródeł na temat omawianych zagadnień,
− student potrafi wyjaśnić genezę i znaczenie omawianych problemów,
− student posiada umiejętność systematycznej pracy.
− student potrafi wyjaśnić genezę i znaczenie omawianych problemów,
Kompetencje społeczne:
− student rozumie specyfikę badań literaturoznawczych,
− student odczuwa współodpowiedzialność za zachowanie europejskiego dziedzictwa kulturowego i literackiego,
− student ma świadomość wkładu literatury polskiej i rosyjskiej w dziedzictwo kulturowe Europy,
− student ma świadomość znaczenia i roli literatury w funkcjonowaniu państwa,
− student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadania,
− student ma pogłębioną świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz odczuwa potrzebę dalszego uczenia się,
− student ma świadomość współodpowiedzialności za rozwój czytelnictwa i potrzebę rozwijania własnych zainteresowań czytelniczych.
Kryteria oceniania
Test
Pytania: 3
Liczba punktów maksymalna: 15 (3x5)
Punkty i oceny:
8 – 9 (dst)
9 – 10 – 3,5 (dst+)
10 – 12 – 4,0 (db)
13-14 – 4,5 (db+)
14-15 – 5,0 (bdb)
5! - bezbłędna odpowiedź na wszystkie pytania (liczba punktów maksymalna: 15) oraz odwołanie się do wiedzy spoza programu nauczania (liczba punktów: 16).
ECST 2
30 godz. (1 ECTS) – wykład
30 godz. (1 ECTS) – praca własna studenta
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I.
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.
W celu realizacji postanowienia zawartego w par. 13 ust.1 punkcie 2 Zarządzenia nr 206 Rektora UW z dnia 7.09.2020 r. w semestrze zimowym roku akademickiego 2020/2021 zostaje wprowadzona zmiana opisanego wyżej sposobu weryfikacji wiedzy na następujący:
Ocena zostanie wystawiona na podstawie pracy pisemnej - odpowiedź na jedno pytanie (5000-8000 znaków, czyli około 3-4 stron).
Prace zostaną ocenione w skali 2-5! i odesłane ich autorom wraz z komentarzem. Każdy student będzie miał prawo wyboru jednego pytania z zestawu składającego się z dwóch pytań."
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
M. Gorki, Rosja, tłum. M. Buchalik, Kraków 2016.
J. Lenarczyk, Maksym Gorki, Warszawa 1966
F. Sielicki, Maksym Gorki w kręgu spraw polskich, Warszawa 1971
G. Herling-Grudziński, Siedem śmierci Maksyma Gorkiego, [w:] Idem, Godzina cieni: eseje, Warszawa 1997, s. 299-331.
„Literatura na świecie” 1998, nr 10 – numer poświęcony M. Gorkiemu
Korespondencja Maksyma Gorkiego z pisarzami, tłum. R. Śliwowski, Warszawa 1966
W cyklu 2024Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: