Język rosyjski w świetle gry językowej 3202-S2WGJ12o
Gra językowa jest wykładnikiem twórczego potencjału języka. Struktura i semantyka języka rosyjskiego pozwala bawić się jego formalno-semantycznymi cechami w celu szerszego odkrycia zarówno lingwistycznych, jak i estetycznych możliwości języka.
Proponowane tematy prac zaliczeniowych (referatów):
1. Pojęcie gry językowej.
2. Gra językowa jako eksperyment lingwistyczny.
3. Leksykalne aspekty gry językowej: wieloznaczność wyrazów.
4. Leksykalne aspekty gry językowej: synonimia.
5. Leksykalne aspekty gry językowej: homonimia.
6. Leksykalne aspekty gry językowej: paronimia.
7. Leksykalne aspekty gry językowej: frazeologizmy i antyprzysłowia.
8. Stylistyczne aspekty gry językowej: "wysokie" i "niskie".
9. Stylistyczne aspekty gry językowej: eufemizmy.
10. Stylistyczne aspekty gry językowej: sztampy.
11. Morfologiczne aspekty gry językowej.
12. Składniowe aspekty gry językowej.
13. Słowotwórcze aspekty gry językowej
14. Pojęcie kalamburu.
15. Słownik entymologiczny.
W cyklu 2023L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2024L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- student ma wiedzę o podstawach i charakterze pierwiastka komicznego w języku;
- student zna tradycyjne i współczesne kierunki badań lingwistycznych;
- student zna cechy charakterystyczne stylistycznego, fonetycznego, gramatycznego i leksykalnego aspektu gry językowej;
- student ma wiedzę o roli języka w kształtowaniu mentalności narodowej i o kulturowo-narodowej specyfice procesu metaforyzacji w j. rosyjskim.
UMIEJĘTNOSCI:
- student potrafi rozpoznawać zasady i metody gry językowej przy czytaniu rosyjskiej literatury, jak również wykorzystywac je w badaniach językoznawczych i badaniach z zakresu teorii przekładu.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- student jest gotów do umieszczania nowych informacji we właściwym kontekście oraz do twórczego myślenia
- student ma nauczyć się rozumieć grę mowną i metaforyczne znaczenia słów i wypowiedzi
- student wykazuje się rozumieniem jakości lingwistycznych prac badawczych dla celów dydaktycznych i społeczeństwa w ogóle.
Kryteria oceniania
Rozwiązanie ćwiczeń praktycznych i zadań lingwistycznych.
Napisanie i obrona referatu (pracy zaliczeniowej) na jeden z zaproponowanych tematów. Zaliczenie ustne.
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Левина Г.М., Васильева Т.В. Русская грамматика в анекдотах - СПб: Златоуст, 2006 - 96 с.
Лингвистика в задачах - М.: Индрик, 1995 - 208 с.
Лингвистические задачи турнира им. М.В.Ломоносова с решениями (1994-1999) - М., 1999 - 48 с.
Норман Б.Ю. Игра на гранях языка - М.: Флинта, 2006 - 344 с.
Норман Б.Ю. Лингвистические задачи - М.: Флинта, Наука, 2006 - 272 с.
Одинцов В.В. Лингвистические парадоксы - М.: Просвещение, 1988 - 172с.
Санников В.З. Русский язык в зеркале языковой игры - М.: Язки славянской культуры, 2002 - 552 с.
Седов К.Ф. Психолингвистика в анекдотах - М.: Лабиринт, 2005 - 112 с.
Шмелёва Е.Я., Шмелёв А.Д. Русский анекдот. Текст и речевой жанр - М.: Языки славянской культуры, 2002 - 144 с.
W cyklu 2023L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2024L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: