Potęga słowa: literatura-społeczeństwo-ideologia II 3202-S2SMPS12z
Seminarium magisterskie ma na celu przygotowanie studentów do napisania pracy badawczej poświęconej zagadnieniom związanym z funkcjonowaniem literatury w szeroko pojętym kontekście społecznym. Tematem pracy może stać się zarówno analiza tego, w jaki sposób rzeczywistość jest kreowana w utworach fikcjonalnych i co wpływa na ten proces, jak i refleksja nad sposobami oddziaływania literatury na społeczeństwo.
Drugi semestr seminarium poświęcony jest w znacznym stopniu kwestiom warsztatowym oraz ogólnej metodologii pracy naukowej. Omówiona zostanie struktura pracy magisterskiej, co pomoże studentom ostatecznie określić strukturę własnych prac. Ponadto przypomniane i przećwiczone zostaną podstawowe zasady analizy tekstu literackiego, ze szczególnym uwzględnieniem ram metodologicznych poznanych w pierwszym semestrze. Pozwoli to studentom rozpocząć pisanie pracy magisterskiej, tak by ukończyć semestr z gotowym tekstem jednego jej rozdziału.
W cyklu 2024L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student:
- zna i rozumie podstawowe metody badawcze w zakresie analizy i interpretacji dzieła literackiego;
- zna rosyjską terminologię literaturoznawczą;
- ma wiedzę na temat podstawowych zasad organizacji i metodologii pracy badawczej.
UMIEJĘTNOŚCI:
Student:
- umie analizować i interpretować utwory literackie posługując się właściwą terminologią literaturoznawczą;
- potrafi zastosować poznane metody badania literatury w kontekście społecznym do analizy wybranych utworów literackich;
- potrafi wypowiadać się pisemnie i ustnie na tematy związane z literaturą oraz jej funkcjonowaniem w społeczeństwie używając naukowej odmiany języka rosyjskiego.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student:
- zdaje sobie sprawę z miejsca i znaczenia literatury w społeczeństwie, odczuwa współodpowiedzialność za jej zachowanie jako elementu europejskiego dziedzictwa kulturowego;
- ma świadomość poziomu swojej wiedzy, potrafi ją uzupełniać i doskonalić;
- potrafi określić priorytety służące realizacji określonego zadania oraz ustalić plan, który pozwoli na osiągnięcie założonego celu;
- stosuje się do zasad korzystania z cudzego dorobku naukowego.
Kryteria oceniania
Napisany rozdział pracy magisterskiej. Przygotowanie do zajęć i aktywny udział.
30 godzin (1 ECTS) – seminarium
120 godzin (4 ECTS) – praca własna
Student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga przedstawienia usprawiedliwienia. Przekroczenie limitu 50% nieobecności na zajęciach może skutkować niezaliczeniem przedmiotu. Warunki zaliczenia w terminie poprawkowym są takie same, jak w terminie I.
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Classroom oraz innych zalecanych przez UW.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Opracowanie poświęcone metodologii pisania prac dyplomowych (np. A. Dudziak, A. Żejmo, Redagowanie prac dyplomowych. Wskazówki metodologiczne dla studentów, Warszawa 2008; U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanisty, tłum. D. Kruszewska, M. Kruszewski, Warszawa 2007).
2. E. Auerbach, Mimesis. Rzeczywistość przedstawiona w literaturze Zachodu, tłum. Z. Żabicki, Warszawa 2004.
3. P. Bourdieu, Reguły sztuki. Geneza i struktura pola literackiego, tłum. A. Zawadzki, Kraków 2007.
4. R. Escarpit, Rewolucja książki, tłum. J. Pański, Warszawa 1969
5. R. Felski, Literatura w użyciu, tłum. E. Rajewska, E. Kraskowska, Poznań 2016.
6. J. Franczak, Literatura i władza. Rekonesans, w: Kulturowa teoria literatury 2: Poetyki, problematyki, interpretacje. Red. T. Walas, R. Nycz, Kraków 2012, s. 439-492.
7. M. Gnieciak, Piekło w komunałce. Analiza praktyk mieszkaniowych opisanych w „Mistrzu i Małgorzacie” Michaiła Bułhakowa, „Kultura i Społeczeństwo” 2017, nr 61(1), s. 207–230.
8. E. Krawczak, Literatura i społeczeństwo. Wokół problematyki socjologii literatury, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio I: Philosophia, Sociologia” 2001, nr 4, t. XXVI, s. 47–56.
9. Literatura i władza. Związki na gruncie rosyjskim w XVIII-XXI wieku, red. M. Dąbrowska, P. Głuszkowski, K. Roman-Rawska, Warszawa 2017.
10. Literatura a władza. Doświadczenie polskie i rosyjskie, red. M. Dąbrowska, P. Głuszkowski, Warszawa 2021.
11. F. Moretti, Wykresy, mapy, drzewa: abstrakcyjne modele na potrzeby historii literatury, tłum. T. Bilczewski, A. Kowalcze-Pawlik, Kraków 2016.
12. J. Rancière, Polityka literatury, tłum. J. Franczak, w: Socjologia literatury. Antologia, Kraków 2015, s. 350-374.
13. K. Roman-Rawska, Nowy realizm w rosyjskim polu literackim po 1991 roku. Literatura i polityka, Warszawa 2020.
14. W kręgu socjologii literatury. Antologia tekstów zagranicznych. Wstęp, wybór, opracowanie A. Mencwel, Warszawa 1977.
15. В поисках новой идеологии: социокультурные аспекты русского литературного процесса 1920-1930-х годов, ред. О.А. Казнина, Москва 2010.
16. Ю.М. Лотман, Сожетное пространство русского романа, в: Его же, В школе поэтического слова: Пушкин. Лермонтов. Гоголь, Москва 1988, с. 325-348 (dostępne również online).
17. А.И. Рейтблат, Как Пушкин вышел в гении. Историко-социологические очерки о книжной культуре Пушкинской эпохи, Москва 2001.
18. А.И. Рейтблат, От Бовы к Бальмонту и другие работы по исторической социологии русской литературы, Москва 2009.
19. Б.М. Эйхенбаум, Литературный быт, в: Его же, О литературе, Москва 1987, с. 428-436. (dostępne również online).
20. Blok artykułów Русская литература середины XIX века и социальное воображаемое, „НЛО” 2023, nr 4 (182).
21. Indywidualne propozycje lekturowe, w zależności od potrzeb oraz zainteresowań studentów.
W cyklu 2024L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: