Potęga słowa: literatura-społeczeństwo-ideologia I 3202-S2SMPS11z
Seminarium magisterskie ma na celu przygotowanie studentów do napisania pracy badawczej poświęconej zagadnieniom związanym z funkcjonowaniem literatury w szeroko pojętym kontekście społecznym. Tematem pracy może stać się zarówno analiza tego, w jaki sposób rzeczywistość jest kreowana w utworach fikcjonalnych i co wpływa na ten proces, jak i refleksja nad sposobami oddziaływania literatury na społeczeństwo.
Pierwszy semestr seminarium poświęcony jest przede wszystkim refleksji metodologicznej i prezentacji istniejących podejść do badania literatury w kontekście społecznym. Jej podstawą jest lektura wybranych tekstów naukowych i dyskusja na ich temat.
Pierwszy semestr ma też na celu określenie przez studenta tematu pracy magisterskiej i wstępne rozpoznanie jego kontekstów, przygotowanie pierwszej wersji bibliografii oraz określenie własnej metody badawczej. W związku z tym na zajęciach omawiane będą też zagadnienia warsztatowe dotyczące korzystania z opracowań naukowych (ze szczególnym uwzględnieniem kwestii etyki, pojęcia plagiatu i dozwolonego/niedozwolonego użycia SI), sporządzania bibliografii i przypisów oraz umiejętnego cytowania.
W cyklu 2024Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student:
- zna najważniejsze metody badań nad literaturą w kontekście społecznym;
- zna podstawowe zasady pisania prac naukowych, w szczególności zasady referowania i cytowania opracowań naukowych, sporządzania bibliografii i przypisów;
- zna zasady prawa autorskiego;
- zna zasady dozwolonego i niedozwolonego korzystania ze Sztucznej Inteligencji.
UMIEJĘTNOŚCI:
Student:
- potrafi przedstawić swoje zainteresowania naukowe związane z profilem seminarium magisterskiego;
- potrafi scharakteryzować wybraną przez siebie metodę badawczą oraz uzasadnić jej wybór;
- potrafi sporządzić wstępną bibliografię opracowań naukowych poświęconych wybranemu przez siebie zagadnieniu;
- umie sporządzić notatki z przeczytanych opracowań i właściwie je wykorzystać;
- potrafi wypowiadać się pisemnie i ustnie na tematy związane z literaturą oraz jej funkcjonowaniem w społeczeństwie używając naukowej odmiany języka rosyjskiego i polskiego.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student:
- zdaje sobie sprawę z miejsca i znaczenia literatury w społeczeństwie, odczuwa współodpowiedzialność za jej zachowanie jako elementu europejskiego dziedzictwa kulturowego;
- ma świadomość poziomu swojej wiedzy, potrafi ją uzupełniać i doskonalić;
- potrafi określić priorytety służące realizacji określonego zadania oraz ustalić plan, który pozwoli na osiągnięcie założonego celu;
- stosuje się do zasad korzystania z cudzego dorobku naukowego.
Kryteria oceniania
Określenie tematu i przygotowanie wstępnej bibliografii pracy magisterskiej. Przygotowanie do zajęć i aktywny udział.
Student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga przedstawienia usprawiedliwienia. Przekroczenie limitu 50% nieobecności na zajęciach może skutkować niezaliczeniem przedmiotu. Warunki zaliczenia w terminie poprawkowym są takie same, jak w terminie I.
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.
Literatura
1. Opracowanie poświęcone metodologii pisania prac dyplomowych (np. A. Dudziak, A. Żejmo, Redagowanie prac dyplomowych. Wskazówki metodologiczne dla studentów, Warszawa 2008; U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanisty, tłum. D. Kruszewska, M. Kruszewski, Warszawa 2007).
2. E. Auerbach, Mimesis. Rzeczywistość przedstawiona w literaturze Zachodu, tłum. Z. Żabicki, Warszawa 2004.
3. P. Bourdieu, Reguły sztuki. Geneza i struktura pola literackiego, tłum. A. Zawadzki, Kraków 2007.
4. R. Escarpit, Rewolucja książki, tłum. J. Pański, Warszawa 1969
5. R. Felski, Literatura w użyciu, tłum. E. Rajewska, E. Kraskowska, Poznań 2016.
6. J. Franczak, Literatura i władza. Rekonesans, w: Kulturowa teoria literatury 2: Poetyki, problematyki, interpretacje. Red. T. Walas, R. Nycz, Kraków 2012, s. 439-492.
7. M. Gnieciak, Piekło w komunałce. Analiza praktyk mieszkaniowych opisanych w „Mistrzu i Małgorzacie” Michaiła Bułhakowa, „Kultura i Społeczeństwo” 2017, nr 61(1), s. 207–230.
8. E. Krawczak, Literatura i społeczeństwo. Wokół problematyki socjologii literatury, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio I: Philosophia, Sociologia” 2001, nr 4, t. XXVI, s. 47–56.
9. Literatura i władza. Związki na gruncie rosyjskim w XVIII-XXI wieku, red. M. Dąbrowska, P. Głuszkowski, K. Roman-Rawska, Warszawa 2017.
10. Literatura a władza. Doświadczenie polskie i rosyjskie, red. M. Dąbrowska, P. Głuszkowski, Warszawa 2021.
11. F. Moretti, Wykresy, mapy, drzewa: abstrakcyjne modele na potrzeby historii literatury, tłum. T. Bilczewski, A. Kowalcze-Pawlik, Kraków 2016.
12. J. Rancière, Polityka literatury, tłum. J. Franczak, w: Socjologia literatury. Antologia, Kraków 2015, s. 350-374.
13. K. Roman-Rawska, Nowy realizm w rosyjskim polu literackim po 1991 roku. Literatura i polityka, Warszawa 2020.
14. W kręgu socjologii literatury. Antologia tekstów zagranicznych. Wstęp, wybór, opracowanie A. Mencwel, Warszawa 1977.
15. В поисках новой идеологии: социокультурные аспекты русского литературного процесса 1920-1930-х годов, ред. О.А. Казнина, Москва 2010.
16. Ю.М. Лотман, Сожетное пространство русского романа, в: Его же, В школе поэтического слова: Пушкин. Лермонтов. Гоголь, Москва 1988, с. 325-348 (dostępne również online).
17. А.И. Рейтблат, Как Пушкин вышел в гении. Историко-социологические очерки о книжной культуре Пушкинской эпохи, Москва 2001.
18. А.И. Рейтблат, От Бовы к Бальмонту и другие работы по исторической социологии русской литературы, Москва 2009.
19. Б.М. Эйхенбаум, Литературный быт, в: Его же, О литературе, Москва 1987, с. 428-436. (dostępne również online).
20. Blok artykułów Русская литература середины XIX века и социальное воображаемое, „НЛО” 2023, nr 4 (182).
21. Indywidualne propozycje lekturowe, w zależności od potrzeb oraz zainteresowań studentów.
W cyklu 2024Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Uwagi
W cyklu 2024Z:
nie dotyczy |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: