Język rosyjski XXI wieku II 3202-S2ORJ12e
Celem zajęć jest uporządkowanie i poszerzenie wiedzy studentów o współczesnym języku rosyjskim za pomocą aparatu pojęciowego współczesnej lingwistyki oraz „wyrównanie” poziomu wiedzy studentów, przybyłych na studia II stopnia z różnych ośrodków i różnych kierunków.
Zakres tematyczny:
1. Ogólna charakterystyka podsystemu morfologicznego ruszczyzny. Podstawowe pojęcia fleksji. Leksemy proste i złożone, odmienne i nieodmienne.
2. Paradygmatyka fleksyjna. Synkretyzm i homonimia form fleksyjnych. Warianty form.
3. Kategorie imienne i werbalne. Części mowy. Nowe zjawiska morfologiczne.
4. Tendencje analityczne w języku rosyjskim.
5. Typy związków składniowych. Modele zdań prostych i złożonych. Semantyczna struktura zdania.
6. Nowe tendencje w zakresie rekcji i zgody. Błędy składniowe.
7. Język a tekst. Funkcje języka/tekstu.
8. Tekst. Dyskurs. Informacje przekazywane przez wypowiedź w sposób jawny i niejawny.
9. Słownictwo jako podsystem języka. Relacje semantyczne między wyrazami.
10. Funkcjonalne odmiany języka.
11. Kodyfikacja współczesnej ruszczyzny (nowe słowniki, korpusy językowe, portale kulturalno-językowe, poradnictwo językowe).
12. Język rosyjski w świetle statystyki.
13. Postawy Rosjan wobec języka. Moda w języku. Rodzaje błędów językowych Rosjan.
14. Polityka językowa Rosji. Próby reform językowych. Ustawa o języku rosyjskim.
15. Porównanie tendencji rozwojowych w języku rosyjskim i polskim.
W cyklu 2023L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2024L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
WIEDZA
1. Zna pojęcia teoretyczne oraz metody używane w opisie zjawisk językowych.
2. Ma szczegółową orientację w tendencjach rozwojowych współczesnego języka rosyjskiego.
3. Zna i rozumie zasady analizy tekstów rosyjskich na różnych poziomach opisu językowego.
UMIĘJĘTNOŚCI
1. Wiąże aparat teoretyczny lingwistyki z konkretnymi zjawiskami językowymi.
2. Rozpoznaje i właściwie interpretuje (z użyciem języka lingwistycznego) rozmaite zjawiska współczesnego języka rosyjskiej oraz umie je porównać ze zjawiskami zachodzącymi w języku polskim.
3. Umie dotrzeć do lingwistycznie wiarygodnych źródeł potwierdzających językowy kształt i znaczenie neologizmów.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
1. Rozumie potrzebę nieustannego śledzenia zmian językowych i aktualizowania swojej wiedzy językowej.
2. Akceptuje i docenia konieczność dostosowywania się języka do zmieniających się realiów otaczającego świata
3. Zachowuje racjonalistyczną postawę wobec zmian językowych.
Kryteria oceniania
konwersatorium = 30 godzin (= 1 ECTS)
samodzielne przygotowanie się do każdych zajęć: 15 x 1 godzina = 15 godzin
przygotowanie do egzaminu: 15 godzin
RAZEM ok. 60 godzin
1. Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) – 20%
2. Test. Pytania: 32. Maksymalna liczba punktów: 160 (32x5) – 80%
Punkty i oceny:
3,0 (dst) – punkty od 81 do 96
3,5 (dst+) – punkty od 97 do 112
4,0 (db) – punkty od 113 do 128
4,5 (db+) – punkty od 129 do 144
5,0 (bdb) – punkty od 145 do 160
Końcowa ocena 5! (bdb+): przygotowanie do wszystkich zajęć i ocena bdb z testu.
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I.
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Classroom oraz innych zalecanych przez UW.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Belošapkova V. A., red., 1989, Sovremennyj russkij jazyk, Moskva.
Jazyk v dviženii. K 70-letiju L. P. Krysina, Moskva: Jazyki russkoj kul’tury, 2007.
Kobozeva I. M., 2000, Lingvističeskaja semantika, Moskva.
Kostomarov V. G., 2014, Jazyk tekuščego mementa: ponjatije pravilnosti, Sakt-Peterburg.
Krongauz M. A., 2007, Russkij jazyk na grani nervnogo sryva, Moskva.
Krongauz M. A., 2001, Semantika, Moskva.
Krysin L. P., 2004, Russkoe slovo: svoe i čužoe, Moskva.
Krysin L. P., 2007, Russkaja literaturnaja norma i sovremennaja rečevaja praktika, [w:] Russkij jazyk v naučnom osveščenii, nr 2 (14), Moskva, s. 5-17.
Russkaja grammatika, 1980, red. N. J. Švedova, t. 1-2, Moskva.
Russikij jazyk segodnja, red. L. P. Krysin, vyp. 2 (2003), vyp. 3 (2004), vyp. 4 (2006), Moskva.
Skljarevskaja G. N., 2001, Slovo v menjajuščemsja mire: russkij jazyk načala XXI stoletija: so stojanie, problemy, perspektivy, (w:) „Issledovanija po slavjanskim jazykam”, nr 6, Seul.
Šmelev A. D., Ložnaja trevoga i podlinnaja beda, „Otečestvennye zapiski”, nr 2 (23), Moskva, 2005.
Švedova N. J., Lopatin V. V., red., 2002, Russkaja grammatika, Moskva.
Valgina N. S., 2001, Aktivnye processy v sovremennom russkom jazyke, Moskva.
oraz słowniki współczesnego języka rosyjskiego, m.in.:
Skljarevskaja G. N., 2006, Tolkovyj slovar' russkogo jazyka načala XXI veka. Aktual’naja leksika, Moskva;
Chimik V. V., 2004, Bol’šoj slovar’ russkoj razgovornoj ekspressivnoj reči, Moskva.
portale internetowe, zwłaszcza:
Справочно-информационный портал – gramota.ru
Национальный корпус русского языка – ruscorpora.ru
Русская корпусная грамматика – rusgram.ru
W cyklu 2023L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2024L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: