Sceniczne interpretacje literatury 3202-S1WSI31o
W trakcie zajęć omawiane będą następujące zagadnienia:
Teatr jako interpretator dzieła literackiego. Dramat-realizacja-adaptacja-widowisko. Teatralna teoria dramatu. Zarys historii teatru. Pamięć teatru.
Arcydzieła literatury w teatrze.
Klasyczne interpretacje klasyki.
Przemiany w teatrze – przewartościowania klasyki (nowe interpretacje Rewizora, Maskarady, Borysa Godunowa, Wilków i owiec i in.)
Dramaturgia Czechowa – od MCHAT-u do spektakli ulicznych
Modernistyczne inspiracje – dramaturgia przełomu XIX i XX wieku we współczesnym teatrze
Współczesne wizje teatru (eksperymenty Kolady i Wyrypajewa)
Musical, opera, pantomima – nowe oblicza klasyki.
W cyklu 2023Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2024Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
-student ma wiedzę o historii dramatu i teatru rosyjskiego
- student ma wiedzę o związkach i relacjach między tekstem i spektaklem
- student zna podstawowe tendencje rozwojowe dramatu i teatru rosyjskiego
- student ma wiedzę o dramacie i teatrze współczesnym
- student ma wiedzę o miejscu dramaturgii i teatru rosyjskiego w historii teatru europejskiego
Umiejętności:
- student potrafi przyporządkować spektakle do poszczególnych nurtów teatralnych
- student potrafi przyporządkować utwory dramaturgiczne do poszczególnych nurtów przemian
- student potrafi omówić zjawiska teatralne charakterystyczne dla omawianego okresu
Kompetencje społeczne
-student prawidłowo identyfikuje utwory dramaturgiczne w kontekście literackim i teatralnym
- student prawidłowo identyfikuje zjawiska teatralne
- student świadomie uczestniczy w życiu teatralnym
Kryteria oceniania
Zaliczenie ustne
Liczba pytań: 3.
II. Punktacja pytań: od 3 do 0.
III. Przelicznik punktów na oceny:
4,5-5 pkt. – dst (3,0)
5,5-6 pkt. – dst+ (3,5)
6,5-7 pkt. – db (4,0)
7,5-8 pkt. – db+ (4,5)
8,5-9 pkt. – bdb (5,0)
9+ pkt. – bdb! (5!)
Pkt. 3
Student: charakteryzuje zagadnienie z wykorzystaniem różnych wyznaczników przywołuje nazwiska przedstawicieli (również drugoplanowych) wykazuje szczegółową znajomość treści lektur i spektakli, przeprowadza całościową analizę, podaje różne stanowiska badawcze. Wypowiedź ma charakter spontaniczny, całościowy, przemyślany, student szeroko posługuje się terminologią specjalistyczną.
Pkt. 2
Student: charakteryzuje zagadnienie, wykazuje znajomość treści lektur spektakli, przeprowadza analizie. Wypowiedź ma charakter płynny, student posługuje się terminologią specjalistyczną.
Pkt. 1
Student: w ograniczonym zakresie, po zadaniu pytań dodatkowych charakteryzuje zagadnienie, wykazuje podstawową znajomość treści lektur i spektakli, przeprowadza analizę na poziomie podstawowym (odwołując się jedynie do treści), wymienia jedynie niektórych przedstawicieli, wskazuje jedynie konstytutywne cechy. Wypowiedź jest urywana; składa się z informacji niepowiązanych ze sobą, student wymaga naprowadzania przez egzaminatora.
Wymogi na ocenę 5!
- 3 pkt. za każde pytanie,
- spełnienie wymogów za 3 pkt. oraz dodatkowo: wiedza i umiejętności spoza programu nauczania, znajomość lektur spoza listy lektur, odwołania do literatury światowej.
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I.
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1 J. Bab, Teatr współczesny, przeł. E. Misiołek, Warszawa 1953.
2 J. Brach-Czaina, Na drogach dwudziestowiecznej myśli teatralnej, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź1975.
3 B. Mucha, Historia teatru rosyjskiego, Łódź 2002.
4 A.Nicoll, Dzieje dramatu, przeł. H. Krzeczkowski, W. Niepokólczycki, J. Nowacki, Warszawa 1983.
5 A.Nicoll, Dzieje teatru, przeł. A. Dębnicki, Warszawa 1974.
6 J. L. Styan, Współczesny dramat w teorii i scenicznej praktyce, przeł. M. Sugiera, Wrocław – Warszawa – Kraków 1995.
7 Teatr – widowisko, pod red M. Fik, Warszawa 2000
8 Z. Raszewski, Teatr w świecie widowisk. Dziewięćdziesiąt jeden listów o naturze teatru, Warszawa 1991.
9 Problemy teorii dramatu i teatru, pod red. J. Deglera, Wrocław 1988.
Teksty omawianych utworów oraz zapis realizacji scenicznych.
W cyklu 2023Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2024Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: