Literatura i władza 3202-S1WLW31o
1. Wprowadzenie. Pozycja pisarza w Rosji w XIX w. Znaczenie literatury w XIX w.
2. Mikołaj I i literatura. Dekabryści. Car cenzorem Aleksandra Puszkina.
3. Literatura na służbie władzy. Od buntownika do poplecznika: Piotr Wiaziemski, Tadeusz Bułharyn. Aleksander Puszkin i Nikołaj Gogol?
4. Krytyka caratu. Nikołaj Gogol, Michaił Sałtykow-Szczedrin
5. Fiodor Dostojewski. Zesłaniec. Biesy z punktu widzenia historyka
6. Lew Tołstoj i tołstoizm
7. Pisarze a I wojna światowa. Propaganda i opis. Michaił Szołochow
8. Rewolucja i literatura. Władimir Majakowski.
9. Maksim Gorki.
10. Literatura i kreowanie rzeczywistości
11. Stalin-czytelnik i „przyjaciel” pisarzy.
12. Stosunek pisarzy do władzy w latach 20-30 XX wieku: Boris Pasternak, Michaił Bułhakow i Michaił Zoszczenko.
13. Na służbie sowietom.
14. Protest przeciwko ZSRR. Represje i śmierć pisarzy.
15. Pisarze w łagrach.
W cyklu 2023Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2024Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
− student ma szczegółową wiedzę na temat stosunku władzy do literatury rosyjskiej w XIX i pierwszej połowie XX wieku (okresy, tendencje, ewolucja);
− student zna omawiane dzieła literackie, twórczość poszczególnych pisarzy; problemy; tło historyczno-literackie powstawania wybranych utworów.
− student zna treść omawianych lektur, które były szczególnie ważne dla caratu i przywódców ZSRR,
− student zna dorobek wybranych polskich, rosyjskich i zachodnioeuropejskich badaczy literatury rosyjskiej zajmujących się tą tematyką, powołuje się na ich podstawowe prace i ustalenia.
− student zna problemy z jakimi zmagali się opozycyjni pisarze
− student posiada wiedzę na temat statusu pisarzy
Umiejętności:
− student w sposób szczegółowy charakteryzuje stosunki władzy do pisarzy w poszczególnych okresach,
− student wyjaśnia, dlaczego władzy zależało na lojalnych pisarzach
− student charakteryzuje dzieła literackie reprezentatywne dla pisarzy oddanych władzy i opozycjonistów oraz umieszcza je w szerszym kontekście historycznym oraz kulturowym i literackim,
− student stosuje podstawową terminologię literaturoznawczą i historyczną,
- student potrafi wyszukiwać informacje z różnych źródeł na temat omawianych zagadnień,
− student potrafi wyjaśnić genezę i znaczenie omawianych problemów,
− student posiada umiejętność systematycznej pracy.
Kompetencje społeczne:
− student ma świadomość roli i znaczenia literatury dla władzy,
− student ma świadomość roli pisarzy w dziejach państwa,
− student ma potrzebę rozwijania własnych zainteresowań czytelniczych oraz świadomość współodpowiedzialności za rozwój czytelnictwa.
− student ma świadomość roli, jaką odgrywa literatura w kierowaniu państwem
Kryteria oceniania
Test
Pytania: 3
Liczba punktów maksymalna: 15 (3x5)
Punkty i oceny:
8 – 9 (dst)
9 – 10 – 3,5 (dst+)
10 – 12 – 4,0 (db)
13-14 – 4,5 (db+)
14-15 – 5,0 (bdb)
5! - bezbłędna odpowiedź na wszystkie pytania (liczba punktów maksymalna: 15) oraz odwołanie się do wiedzy spoza programu nauczania (liczba punktów: 16).
PUNKTY ECTS - 3
30 godz. (1 ECTS) - seminarium
30 godz. (1 ECTS) – samodzielne przygotowanie do zajęć
30 godz. (1 ECTS) – przygotowanie do testu
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I.
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
W. Woroszylski, Kto zabił Puszkina, Warszawa 1991
B. Sarnow, Stalin i pisateli, t. 1-4, Moskwa 2008-09
A. Semczuk, Lew Tołstoj, Warszawa 1981
P. Basinskij, Strasti po Maksimu, Moskwa 2009
K. Schlögel, Terror i marzenie. Moskwa 1937, tłum. I. Drozdowska-Broering, Poznań 2012
F. Westerman, Inżynierowie dusz, tłum. S. Paszkiet, Warszawa 2007.
M. Lemke, Nikołajewskije żandarmy i litieratura 1826-1855, Sankt-Petersburg 1908
Russkij konserwatizm XIX stolietia, red. W. Grosuł, Moskwa 2000.
W cyklu 2023Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2024Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: