Literatura i władza 3202-S1WLW21o
1. Wprowadzenie. Pozycja pisarza w Rosji w XIX w. Znaczenie literatury w XIX w.
2. Mikołaj I i literatura. Dekabryści. Car cenzorem Aleksandra Puszkina.
3. Literatura na służbie władzy. Od buntownika do poplecznika: Piotr Wiaziemski, Tadeusz Bułharyn. Aleksander Puszkin i Nikołaj Gogol?
4. Krytyka caratu. Nikołaj Gogol, Michaił Sałtykow-Szczedrin
5. Fiodor Dostojewski. Zesłaniec. Biesy z punktu widzenia historyka
6. Lew Tołstoj i tołstoizm
7. Pisarze a I wojna światowa. Propaganda i opis. Michaił Szołochow
8. Rewolucja i literatura. Władimir Majakowski.
9. Maksim Gorki.
10. Literatura i kreowanie rzeczywistości
11. Stalin-czytelnik i „przyjaciel” pisarzy.
12. Stosunek pisarzy do władzy w latach 20-30 XX wieku: Boris Pasternak, Michaił Bułhakow i Michaił Zoszczenko.
13. Na służbie sowietom.
14. Protest przeciwko ZSRR. Represje i śmierć pisarzy.
15. Pisarze w łagrach.
W cyklu 2024Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
− student ma szczegółową wiedzę na temat stosunku władzy do literatury rosyjskiej w XIX i pierwszej połowie XX wieku (okresy, tendencje, ewolucja);
− student zna omawiane dzieła literackie, twórczość poszczególnych pisarzy; problemy; tło historyczno-literackie powstawania wybranych utworów.
− student zna treść omawianych lektur, które były szczególnie ważne dla caratu i przywódców ZSRR,
− student zna dorobek wybranych polskich, rosyjskich i zachodnioeuropejskich badaczy literatury rosyjskiej zajmujących się tą tematyką, powołuje się na ich podstawowe prace i ustalenia.
− student zna problemy z jakimi zmagali się opozycyjni pisarze
− student posiada wiedzę na temat statusu pisarzy
Umiejętności:
− student w sposób szczegółowy charakteryzuje stosunki władzy do pisarzy w poszczególnych okresach,
− student wyjaśnia, dlaczego władzy zależało na lojalnych pisarzach
− student charakteryzuje dzieła literackie reprezentatywne dla pisarzy oddanych władzy i opozycjonistów oraz umieszcza je w szerszym kontekście historycznym oraz kulturowym i literackim,
− student stosuje podstawową terminologię literaturoznawczą i historyczną,
- student potrafi wyszukiwać informacje z różnych źródeł na temat omawianych zagadnień,
− student potrafi wyjaśnić genezę i znaczenie omawianych problemów,
− student posiada umiejętność systematycznej pracy.
Kompetencje społeczne:
− student ma świadomość roli i znaczenia literatury dla władzy,
− student ma świadomość roli pisarzy w dziejach państwa,
− student ma potrzebę rozwijania własnych zainteresowań czytelniczych oraz świadomość współodpowiedzialności za rozwój czytelnictwa.
− student ma świadomość roli, jaką odgrywa literatura w kierowaniu państwem
Kryteria oceniania
Test
Pytania: 3
Liczba punktów maksymalna: 15 (3x5)
Punkty i oceny:
8 – 9 (dst)
9 – 10 – 3,5 (dst+)
10 – 12 – 4,0 (db)
13-14 – 4,5 (db+)
14-15 – 5,0 (bdb)
5! - bezbłędna odpowiedź na wszystkie pytania (liczba punktów maksymalna: 15) oraz odwołanie się do wiedzy spoza programu nauczania (liczba punktów: 16).
PUNKTY ECTS - 3
30 godz. (1 ECTS) - seminarium
30 godz. (1 ECTS) – samodzielne przygotowanie do zajęć
30 godz. (1 ECTS) – przygotowanie do testu
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I.
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.
W celu realizacji postanowienia zawartego w par. 13 ust.1 punkcie 2 Zarządzenia nr 206 Rektora UW z dnia 7.09.2020 r. w semestrze zimowym roku akademickiego 2020/2021 zostaje wprowadzona zmiana opisanego wyżej sposobu weryfikacji wiedzy na następujący:
Ocena zostanie wystawiona na podstawie pracy pisemnej - odpowiedź na jedno pytanie (5000-8000 znaków, czyli około 3-4 stron).
Prace zostaną ocenione w skali 2-5! i odesłane ich autorom wraz z komentarzem. Każdy student będzie miał prawo wyboru jednego pytania z zestawu składającego się z dwóch pytań."
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
W. Woroszylski, Kto zabił Puszkina, Warszawa 1991
B. Sarnow, Stalin i pisateli, t. 1-4, Moskwa 2008-09
A. Semczuk, Lew Tołstoj, Warszawa 1981
P. Basinskij, Strasti po Maksimu, Moskwa 2009
K. Schlögel, Terror i marzenie. Moskwa 1937, tłum. I. Drozdowska-Broering, Poznań 2012
F. Westerman, Inżynierowie dusz, tłum. S. Paszkiet, Warszawa 2007.
M. Lemke, Nikołajewskije żandarmy i litieratura 1826-1855, Sankt-Petersburg 1908
Russkij konserwatizm XIX stolietia, red. W. Grosuł, Moskwa 2000.
W cyklu 2024Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Język prowadzenia pomocniczy - polski. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: