Literatura rosyjska w kontekście historycznym I 3202-S1SLKH31z
Seminarium ma za zadanie poszerzenie i pogłębienie wiedzy na temat literatury rosyjskiej i jej powiązań z historią , co pozwoli studentom przygotować pracę licencjacką poświęconą wybranemu utworowi, pisarzowi lub zagadnieniu. Cel ten jest realizowany poprzez zapoznanie się z najważniejszymi pracami historycznoliterackimi i teoretycznymi dotyczącymi literatury rosyjskiej i omawianie ich na zajęciach.
Cele szczegółowe: poszerzenie i pogłębienie znajomości literatury rosyjskiej oraz jej szeroko rozumianego kontekstu historycznego, a także opanowanie warsztatu literaturoznawcy.
Zagadnienia szczegółowe:
1. Warsztat pracy. Norma bibliograficzna. Tzw. Aparat naukowy. Etyka pracy naukowej.
2. Literatura rosyjska wobec przełomowych wydarzeń historycznych na materiale XIX w. (w skali rosyjskiej i europejskiej),
3. Dyskurs władzy – dyskurs opozycji w XIX w.
4. Pozostałe zagadnienia szczegółowe dostosowane do tematyki rozpraw licencjackich.
W cyklu 2023Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2024Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
− student zna dorobek wybranych polskich, rosyjskich i zachodnioeuropejskich badaczy literatury rosyjskiej zajmujących się powiązaniami literatury z historią, powołuje się na ich podstawowe prace i ustalenia.
- ma usystematyzowaną wiedzę na temat biografii i twórczości konkretnych pisarzy, zwłaszcza na temat utworów będących przedmiotem badań;
− student zna zasady opracowania redakcyjnego tekstu naukowego w języku rosyjskim i w języku polskim,
− student zna zasady prawa autorskiego,
− student zna przykładowe badania z zakresu związków literatury rosyjskiej z historią Rosji i ZSRS
Umiejętności:
− student przedstawia swój krąg zainteresowań naukowych związany z profilem seminarium licencjackiego,
− student samodzielnie dostrzega problem badawczy i wstępnie formułuje temat pracy licencjackiej,
− student potrafi znaleźć z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów informację dotyczącą tematu jego pracy magisterskiej,
− student potrafi określić słowa kluczowe w tekście literaturoznawczym,
− student potrafi napisać streszczenie tekstu literaturoznawczego,
− student posiada pogłębione umiejętności badawcze z zakresu analizy i interpretacji dzieła literackiego z punktu widzenia procesu dziejowego.
− student stosuje podstawową terminologię historyczno-literacką,
- student potrafi wyszukiwać informacje z różnych źródeł na temat omawianych zagadnień,
− student potrafi wyjaśnić genezę i znaczenie omawianych problemów,
− student posiada umiejętność systematycznej pracy.
Kompetencje społeczne:
− student rozumie specyfikę badań literaturoznawczych,
− student odczuwa współodpowiedzialność za zachowanie europejskiego dziedzictwa kulturowego i literackiego,
− student ma świadomość wkładu kultury rosyjskiej w dziedzictwo kulturowe Europy,
− student ma świadomość znaczenia i roli literatury w funkcjonowaniu państwa,
− student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadania,
− student ma pogłębioną świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz odczuwa potrzebę dalszego uczenia się,
− student ma świadomość współodpowiedzialności za rozwój czytelnictwa i potrzebę rozwijania własnych zainteresowań czytelniczych.
Kryteria oceniania
Ocena 30% tekstu pracy oraz bibliografii.
30 godz. (1 ECTS) - seminarium
150 godz. (7 ECTS) - praca własna studenta:
20% - kwerenda biblioteczna
30% - analiza materiału
50% - przygotowanie 30% tekstu pracy i bibliografii
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Russkij konserwatizm XIX stolietia, red. W. Grosuł
P. Basinskij, Strasti po Maksimu, Moskwa 2009
W. Woroszylski, Kto zabił Puszkina, Warszawa 1991
M. Lemke, Nikołajewskije żandarmy i litieratura 1826-1855, Sankt-Petersburg 1908
Pozostałe pozycje dostosowane do tematyki rozpraw magisterskich.
W cyklu 2023Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2024Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: