- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Historia Rosji 862-1825 3202-S1ORH11o-OG
Cele szczegółowe:
Wykład ma za zadanie przedstawienie – w porządku chronologiczno-problemowym – historię Rosji .
Główny nacisk położony jest na analizę kluczowych wydarzeń z historii Rosji.
Zagadnienia szczegółowe:
Wykaz tematów:
1. Powstanie Rusi. Periodyzacja i rozwój terytorialny. Teoria normańska i słowiańska. Plemiona
2. Ruś kijowska. Władza i ustrój. Dynastia Rurykowiczów.
3. Podział dzielnicowy. Jarzmo mongolsko-tatarskie
4. Jednoczenie ziem ruskich. Moskwa. Psków. Wielki Nowogród.
5. Moskwa III Rzym. Iwan III Srogi.
6. Polityka wewnętrzna i zewnętrzna państwa moskiewskiego
7. Iwan Groźny. Wojny z Polską. Podboje Jermaka. Kazań.
8. Wielka smuta.
9. Romanowowie. Początek dynastii.
10. Rosja a Polska w XVI-XVII w.
11. Piotr I. Gospodarka. Nowa stolica. Imperium.
12. Wzrost znaczenia Rosji na arenie międzynarodowej
13. Od Piotra Wielkiego do Katarzyny Wielkiej. Polityka wewnętrzna i zagraniczna.
14. Panowanie Katarzyny II. Podboje terytorialne. Reformy.
15. Od Katarzyny Wielkiej do Aleksandra I. Wojny napoleońskie.
W cyklu 2023Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2024Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
− student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o historii Rosji (okresy, władcy, kluczowe postacie, pojęcia, węzłowe problemy; historia: społeczna, gospodarcza, administracyjna, prawna, kulturalna)
− student zna podstawową terminologię historyczną,
− student zna podstawowe wydarzenia z historii Rosji,
− student wymienia wybranych polskich, rosyjskich i zachodnioeuropejskich badaczy historii Rosji i powołuje się na ich prace.
Umiejętności:
− student dokonuje periodyzacji historii Rosji oraz w sposób szczegółowy charakteryzuje poszczególne okresy,
− student charakteryzuje podstawowe wydarzenia związane z panowaniem wybranych władców oraz umieszcza je w szerszym kontekście historycznym,
− student stosuje podstawową terminologię dotyczącą historii Rosji,
− student posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie analizy i interpretacji kluczowych wydarzeń z dziejów Rosji,
− student wskazuje najważniejsze wydarzenia i postaci w historii państwa,
- student porównuje rosyjski i polski punkt widzenia na kluczowe wydarzenia historyczne
− student posiada umiejętność systematycznej pracy.
Kompetencje społeczne:
− student ma świadomość roli i znaczenia historii dla rozwoju każdego narodu,
- student ma świadomość różnic w interpretacji danych wydarzeń historycznych z perspektywy różnych państw
− student zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii o historii sąsiedzkiego narodu i tolerancyjność na odmienne opinie
− student ma potrzebę rozwijania własnych zainteresowań historycznych oraz świadomość współodpowiedzialności za świadomość historyczną własnego narodu.
Kryteria oceniania
Pytania: 15
Liczba punktów maksymalna: 50
Punkty i oceny:
25-29 – 3,0 (dst)
30 – 34 (dst+)
35-39 – 4,0 (db)
40-44 – 4,5 (db+)
45-50 – 5,0 (bdb)
Wymogi na ocenę 5!
Bezbłędne odpowiedzi na wszystkie pytania; odwołanie się do wiedzy i umiejętności spoza programu nauczania
PUNKTY ECTS:
30 godz. (1 ECTS) - wykład
30 godz. (1 ECTS) – przygotowanie do testu
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I.
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
L. Bazylow, Historia Rosji, Ossolineum (dowolne wydanie)
J. Billington, Ikona i topór. Historia kultury rosyjskiej, tłum. J. Hunia, Kraków 2008
M. Heller, Historia imperium rosyjskiego, tłum. E. Melech i T. Kaczmarek, Warszawa 2005
R. Pipes, Rosja carów, tłum. W. Jeżewski, Warszawa 2007
N. Riasanovsky, M. Steinberg, Historia Rosji, tłum. A. Bernarczyk, T. Tesznar, Kraków 2009
Rosjoznawstwo, Wprowadzenie do studiów nad Rosją, red. L. Suchanka, Kraków 2004
W.Serczyk, Piotr I Wielki, Wrocław 2003
B. Zientara, Dawna Rosja. Despotyzm i demokracja, Warszawa 1995
A.Kamienski, Rossija w XVIII wiekie, Moskwa 2006
B.Floria, Iwan Groznyj, Moskwa 2009
W cyklu 2023Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2024Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: