Nauka języka rosyjskiego wariant "0" IV 3202-S1ONRO22e
Tematy leksykalne:
1. Człowiek i przyroda. Pory roku. Prognozy pogody. Klimat i pogoda. Klęski żywiołowe. Problemy ekologii i ochrony środowiska naturalnego. Pory roku w dziełach literatury rosyjskiej i malarstwa rosyjskiego. Święta ludowe.
2. Sport w życiu człowieka. Dyscypliny sportowe (sporty grupowe i indywidualne, ekstremalne dyscypliny sportowe). Zawody sportowe (eliminacje, puchary, mistrzostwa, Igrzyska Olimpijskie, historia ruchu olimpijskiego.
3. Nowoczesne technologie informacyjne i komunikacyjne (globalizacja świata poprzez media; społeczeństwo informacyjne i społeczeństwo wiedzy; wykluczenie cyfrowe; komputer i internet – sprzęt i akcesoria, gry komputerowe; uzależnienie od komputera i internetu, portale społecznościowe, e-learning, wykorzystanie TIK w edukacji).
Zagadnienia gramatyczne:
I. Konstrukcje wyrażające relacje czasowe:
1. określanie czasu zegarowego,
a) oznaczanie dokładnej godziny i czasu akcji,
b) oznaczanie przybliżonej godziny,
2. oznaczanie jednoczesności,
3. oznaczanie czasu trwania czynności,
4. oznaczanie powtarzalności w czasie,
5. oznaczanie uprzedniości w czasie,
6. oznaczanie następstwa w czasie,
7. oznaczanie daty.
II. Użycie zaimków nieokreślonych oraz różnych typów zdań nieokreślonych.
W cyklu 2023L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2024L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. zna i rozumie w zaawansowanym stopniu powiązania i wzajemne zależności w uczeniu się języka i kultury danego obszaru językowego
2. ma wiedzę realioznawczą na temat Rosji w zakresie realizowanych tematów
3. zna źródła pozyskiwania i selekcji informacji z zasobów sieci internetowej i baz danych z zakresu przewidzianego programem
UMIEJĘTNOŚCI
1. potrafi formułować jasne i szczegółowe wypowiedzi ustne lub pisemne dotyczące zrealizowanych tematów oraz wyrazić swoje stanowisko w dyskusji związanej tematycznie z zagadnieniami występującymi w programie
2. stosuje w swych wypowiedziach poznaną leksykę, utarte związki wyrazowe, konstrukcje gramatyczne przewidziane programem nauczania
3. potrafi przygotować, przedstawić, omówić, uzasadnić zagadnienia z zakresu zrealizowanej tematyki w postaci prezentacji multimedialnej
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1. jest gotów do uznania znaczenia wiedzy dla rozwijania własnych zainteresowań związanych z doskonaleniem znajomości języka rosyjskiego
2. jest gotów do akceptowania różnorodności postaw, opinii i argumentów w kontaktach interpersonalnych
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
- obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach
- systematyczne przygotowanie na zajęcia zadanego materiału
- terminowe wykonywanie prac domowych i kontrolnych
- aktywny udział w pracach nad prezentacjami, wystąpieniami, projektami
Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I
Przy zaliczeniach stosuje się następujące kryteria:
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty – 5,0 (ocena bardzo dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z niewielką liczbą błędów lub nieścisłości – 4,5 (ocena dobra plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych (mniej istotnych) aspektów – 4,0 (ocena dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów oraz z istotnymi nieścisłościami – 3,5 (ocena dostateczna plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem istotnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami – 3,0 (ocena dostateczna plus)
- brak osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia – 2,0 (ocena niedostateczna)
Składniki oceny:
- ocena ciągła, kształtująca (bieżące przygotowanie do zajęć, aktywność) – 30%
- śródsemestralne prace kontrolne – 35%
- prezentacje, wystąpienia, projekty – 35%
Kryteria oceny wypowiedzi pisemnej:
a/ zgodność wypowiedzi z tematem,
b/ zgodność wypowiedzi z wymaganą formą,
c/ kompozycja,
d/ objętość pracy,
e/ bogactwo językowe,
f/ poprawność językowa
Kryteria oceny wypowiedzi ustnej:
a/ zgodność wypowiedzi z tematem,
b/ spójność i płynność wypowiedzi,
c/ bogactwo językowe,
d/ poprawność językowa,
e/ prawidłowa wymowa
Egzamin końcowy obejmuje materiał III i IV semestru. Egzamin składa się z części pisemnej i ustnej:
- część pisemna (test – 9 zadań gramatyczno-leksykalnych + 1 zadanie tłumaczeniowe, składające się z 20 zdań + wypracowanie na jeden z trzech tematów do wyboru)
kryteria:
znajomość struktur gramatycznych, słownictwa i ortografii
test – 60% – 68% - 3 (ocena dostateczna)
69% - 77% - 3+ (ocena dostateczna plus)
78% - 86% - 4 (ocena dobra)
87% - 95% - 4+ (ocena dobra plus)
96% - 100% - 5 (ocena bardzo dobra)
wypracowanie/ kryteria:
a/ zgodność z tematem
b/ spójność tekstu
c/ poprawność leksykalna, gramatyczna i ortograficzna
- część ustna (2 pytania )/ kryteria:
a/ skuteczność komunikacyjna (student rozumie rozmówcę, adekwatnie odpowiada na pytania i formułuje odpowiedzi, ma świadomość najważniejszych konwencji grzecznościowych)
b/ płynność wypowiedzi
c/ poprawność użycia struktur gramatycznych
d/ użycie właściwego słownictwa
e/ poprawność wymowy i intonacji
Warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny w części pisemnej i ustnej.
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca.
Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu.
Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Classroom oraz innych zalecanych przez UW.
Praktyki zawodowe
Praktyki zawodowe w ramach przedmiotu nie są przewidziane.
Literatura
1. A. Gołubiewa, Kowalska N., Ćwiczenia z gramatyki praktycznej języka rosyjskiego, cz. 1 i2, Warszawa 1999.
2. D. Samek, N. Kowalska, Praktyczna gramatyka języka rosyjskiego, REA, Warszawa 2004.
3. M.Kossakowska-Maras, M.Mierzwa, Znakomimsia s Rossijej, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2009
4. I.S.Kostina, N.N.Aleksandrowa, T.I.Aleksandrow, J.B.Bogosłowskaja, Pierspiektiwa, wypusk 1-5, Izdatielstwo „Złatoust” Sankt-Pietierburg 1995-2000.
5. N.A.Markina, Ju.E. Prochorow, My pochoży, no my raznyje, Russkij jazyk. Kursy, Moskwa 2004
6. A.Pado, Czitaj, piszy, gowori! Podręcznik do języka rosyjskiego, część I i II, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1998.
7. Opracowania własne prowadzących zajęcia.
8. Artykuły z czasopism. Internet.
W cyklu 2023L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2024L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: