Nauka języka rosyjskiego III 3202-S1ONR21o
Tematy leksykalne:
1. Wygląd zewnętrzny człowieka (cechy fizyczne; kanony urody dawniej i dziś; pielęgnacja urody, kosmetyki operacje plastyczne; wygląd człowieka sukcesu – polityka, biznesmena, gwiazdy telewizyjnej; moda, kultura ubioru).
2. Charakter człowieka. Typy temperamentu (cechy charakteru – wady i zalety; rodzaje temperamentu; znaki zodiaku i horoskopy; kształtowanie charakteru, rozwój osobowości; charakter narodu, stereotypy narodowe; charakterystyka różnych grup społecznych).
3. Zdrowie człowieka. Nazwy części ciała i organów wewnętrznych. Samopoczucie i stan zdrowia. Choroby i ich symptomy. System ochrony zdrowia. Przychodnia. Nazwy specjalności lekarskich. Wizyta u lekarza, wezwanie karetki, leczenie ambulatoryjne i stacjonarne. Szpital, poradnia. Lekarstwa i zabiegi. Profilaktyka. Zdrowy tryb życia.
Zagadnienia gramatyczne:
I. Przymiotniki jakościowe, względne, dzierżawcze.
1. Formy gramatyczne przymiotników twardotematowych i miękkotematowych wszystkich rodzajów w liczbie pojedynczej i mnogiej.
2. Przymiotniki nieodmienne.
3. Przymiotniki złożone.
4. Formy hipokorystyczne przymiotników.
5. Stopniowanie przymiotników.
6. Tworzenie krótkich form przymiotników.
7. Łączliwość krótkich form przymiotników.
8. Krótkie formy przymiotników w funkcji orzecznika.
9. Pełne formy przymiotników w grupie orzeczenia.
II. Użycie konstrukcji oznaczających przyczynę.
W cyklu 2023Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2024Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. zna i rozumie główne powiązania i zależności w uczeniu się języka i kultury danego obszaru językowego
2. zna zasady tworzenia wypowiedzi ustnych poprawnych pod względem fonetycznym, akcentuacyjnym i gramatycznym w zakresie realizowanej tematyki oraz tworzenia tekstów pisanych poprawnych pod względem ortograficznym, gramatycznym i stylistycznym w zakresie omawianej tematyki
3. zna i rozumie zasady przekształcania tekstu pisanego w wypowiedź ustną i wypowiedzi ustnej w tekst pisany
UMIEJĘTNOŚCI
1. stosuje w swych wypowiedziach poznaną leksykę, utarte związki wyrazowe, konstrukcje gramatyczne przewidziane programem
2. potrafi skutecznie komunikować się uczestnicząc w dialogu, rozmowie, dyskusji związanej tematycznie z zagadnieniami występującymi w programie
3. potrafi pracować indywidualnie i współpracować w grupie
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1. jest gotów do uznania znaczenia wiedzy dla rozwijania własnych zainteresowań związanych z doskonaleniem znajomości języka rosyjskiego
2. jest gotów do akceptowania różnorodności postaw, opinii i argumentów w kontaktach interpersonalnych
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
- obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach
- systematyczne przygotowanie na zajęcia zadanego materiału
- terminowe wykonywanie prac domowych i kontrolnych
- aktywny udział w pracach nad prezentacjami, wystąpieniami, projektami
Przy zaliczeniach stosuje się następujące kryteria:
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty – 5,0 (ocena bardzo dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z niewielką liczbą błędów lub nieścisłości – 4,5 (ocena dobra plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych (mniej istotnych) aspektów – 4,0 (ocena dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów oraz z istotnymi nieścisłościami – 3,5 (ocena dostateczna plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem istotnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami – 3,0 (ocena dostateczna plus)
- brak osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia – 2,0 (ocena niedostateczna)
Składniki oceny:
- ocena ciągła, kształtująca (bieżące przygotowanie do zajęć, aktywność) – 30%
- śródsemestralne prace kontrolne – 35%
- prezentacje, wystąpienia, projekty – 35%
Kryteria oceny wypowiedzi pisemnej:
a/ zgodność wypowiedzi z tematem,
b/ zgodność wypowiedzi z wymaganą formą,
c/ kompozycja,
d/ objętość pracy,
e/ bogactwo językowe,
f/ poprawność językowa
Kryteria oceny wypowiedzi ustnej:
a/ zgodność wypowiedzi z tematem,
b/ spójność i płynność wypowiedzi,
c/ bogactwo językowe,
d/ poprawność językowa,
e/ prawidłowa wymowa
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca.
Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu.
Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I.
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.
Praktyki zawodowe
Praktyki zawodowe w ramach przedmiotu nie są przewidziane.
Literatura
1. A. Gołubiewa, Kowalska N., Ćwiczenia z gramatyki praktycznej języka rosyjskiego, cz. 1 i2, Warszawa 1999.
2. D. Samek, N. Kowalska, Praktyczna gramatyka języka rosyjskiego, REA, Warszawa 2004.
3. M.Kossakowska-Maras, M.Mierzwa, Znakomimsia s Rossijej, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2009
4. I.S.Kostina, N.N.Aleksandrowa, T.I.Aleksandrow, J.B.Bogosłowskaja, Pierspiektiwa, wypusk 1-5, Izdatielstwo „Złatoust” Sankt-Pietierburg 1995-2000.
5. N.A.Markina, Ju.E. Prochorow, My pochoży, no my raznyje, Russkij jazyk. Kursy, Moskwa 2004
6. A.Pado, Czitaj, piszy, gowori! Podręcznik do języka rosyjskiego, część I i II, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1998.
7. Artykuły z czasopism. Internet.
8.Opracowania własne prowadzących zajęcia.
W cyklu 2023Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2024Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: