Nauka języka rosyjskiego II 3202-S1ONJR12e
Tematy leksykalne:
1.Dom, mieszkanie, wyposażenie oraz utrzymanie porządku; goście i ich przyjęcie (tradycyjna rosyjska gościnność), zakupy w sklepach lokalnych i supermarketach, nazwy dań i produktów (w tym charakterystycznych dla kuchni rosyjskiej.
2.Miasto – elementy struktury, orientacja w przestrzeni miejskiej, środki transportu miejskiego. Życie codzienne w miastach rosyjskich.
3.Nauka, szkoła, zawód. Reforma edukacji w Polsce. System edukacyjny w Rosji (typy szkół średnich i wyższych, państwowych i prywatnych, organizacja procesu nauczania w szkołach i na uczelniach, typy kształcenia, kadra naukowa i dydaktyczna, studenckie organizacje samorządowe, stowarzyszenia naukowe, campusy i domy akademickie, największe uczelnie w Polsce i w Rosji (rankingi).
Zagadnienia z zakresu ortografii:
zasady pisowni samogłosek akcentowanych i nieakcentowanych w rdzeniach, pisownia dużych i małych liter, pisownia przedrostków, pisownia partykuł.
Zagadnienia gramatyczne:
1. Użycie zdań z orzeczeniem czasownikowym.
2. Typy podmiotów.
3. Wyrażenie kierunku i miejsca (iz, iz-pod, iz-za, kuda, otkuda).
4. Wyrażenie przyzwolenia, zakazu, powinności.
W cyklu 2023L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2024L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. student zna środki językowe z zakresu zrealizowanej tematyki umożliwiające formułowanie dłuższych wypowiedzi pisemnych i ustnych poprawnych pod względem fonetycznym, morfosyntaktycznym, leksykalnym i ortograficznym i zna zasady ich użycia w komunikacji językowej
2. student zna i rozumie główne realia socjokulturowe Rosji, w tym wybrane tradycje i zwyczaje w zakresie zrealizowanej tematyki
UMIEJĘTNOŚCI
1. student potrafi zastosować w komunikacji językowej środki językowe z zakresu zrealizowanej tematyki
2. student potrafi budować krótkie wypowiedzi ustne i pisemne (dialog, opis, opowiadanie) w zakresie zrealizowanej tematyki
3.student potrafi formułować i uzasadniać własne opinie w zakresie zrealizowanej tematyki
KOMPETENCE SPOŁECZNE
1. student jest gotów do umieszczania nowych informacji we właściwym kontekście oraz do twórczego myślenia
2. student jest gotów do podjęcia odpowiedzialności za własne działania związane z doskonaleniem znajomości języka rosyjskiego
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
- obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach
- systematyczne przygotowanie na zajęcia zadanego materiału
- terminowe wykonywanie prac domowych i kontrolnych
- aktywny udział w pracach nad prezentacjami, wystąpieniami, projektami
Przy zaliczeniach stosuje się następujące kryteria:
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty – 5,0 (ocena bardzo dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z niewielką liczbą błędów lub nieścisłości – 4,5 (ocena dobra plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych (mniej istotnych) aspektów – 4,0 (ocena dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów oraz z istotnymi nieścisłościami – 3,5 (ocena dostateczna plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem istotnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami – 3,0 (ocena dostateczna plus)
- brak osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia – 2,0 (ocena niedostateczna)
Składniki oceny:
- ocena ciągła, kształtująca (bieżące przygotowanie do zajęć, aktywność) – 30%
- śródsemestralne prace kontrolne – 35%
- prezentacje, wystąpienia, projekty – 35%
Kryteria oceny wypowiedzi pisemnej:
a/ zgodność wypowiedzi z tematem,
b/ zgodność wypowiedzi z wymaganą formą,
c/ kompozycja,
d/ objętość pracy,
e/ bogactwo językowe,
f/ poprawność językowa
Kryteria oceny wypowiedzi ustnej:
a/ zgodność wypowiedzi z tematem,
b/ spójność i płynność wypowiedzi,
c/ bogactwo językowe,
d/ poprawność językowa,
e/ prawidłowa wymowa
Egzamin końcowy obejmuje materiał I i II semestru. Egzamin składa się z części pisemnej i ustnej:
- część pisemna (test – 9 zadań gramatyczno-leksykalnych + 1 zadanie tłumaczeniowe, składające się z 10 zdań + wypracowanie na jeden z trzech tematów do wyboru)
kryteria:
znajomość struktur gramatycznych, słownictwa i ortografii
test – 60% – 68% - 3 (ocena dostateczna)
69% - 77% - 3+ (ocena dostateczna plus)
78% - 86% - 4 (ocena dobra)
87% - 95% - 4+ (ocena dobra plus)
96% - 100% - 5 (ocena bardzo dobra)
wypracowanie/ kryteria:
a/ zgodność z tematem
b/ spójność tekstu
c/ poprawność leksykalna, gramatyczna i ortograficzna
- część ustna (2 pytania )/ kryteria:
a/ skuteczność komunikacyjna (student rozumie rozmówcę, adekwatnie odpowiada na pytania i formułuje odpowiedzi, ma świadomość najważniejszych konwencji grzecznościowych)
b/ płynność wypowiedzi
c/ poprawność użycia struktur gramatycznych
d/ użycie właściwego słownictwa
e/ poprawność wymowy i intonacji
Warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny w części pisemnej i ustnej.
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I.
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Classroom oraz innych zalecanych przez UW.
Praktyki zawodowe
Praktyki zawodowe w ramach przedmiotu nie są przewidziane.
Literatura
1. Anikina M. N. W Rossiju s lubowju, Moskwa 2000.
2. Bartkiewicz W., Jak piszemy po rosyjsku. Ortografia: zasady, ćwiczenia, dyktanda…, Wydawnictwo POLTEXT, Warszawa 2008.
3. Gołubiewa A., Kuratczyk M., Gramatyka języka rosyjskiego z ćwiczeniami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
4. Gołubiewa A., Kowalska N., Ćwiczenia z gramatyki praktycznej języka rosyjskiego, cz. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.
5. Gołubiewa A., Kowalska N., Russkij jazyk siegodnia, Wydawnictwo AGMEN, Warszawa 1998.
6. Kostina I. S., Aleksandrowa N. N., Aleksandrowa T. I., Bogosłowskaja E.B., Pierspiektiwa, wyp. 1-5, Izdatielstwo Złatoust, Sankt-Peterburg 2000.
7. A. Pado, Czitaj, piszy! govori!, cz. I, WSiP, Warszawa 1997.
8. Zaika W. I., Girżewa G. N., Tablicy i uprażnienija po orfografii i punktuacyi, Izdatielstwo Flinta- Nauka, Moskwa 2006.
8. Internet : www.gramota.ru i in.
W cyklu 2023L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2024L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: