Zagadnienia metodologii literaturoznawczej 3202-S1OML22o
1. Zagadnienia wstępne.
2. Co to jest literatura? Wyznaczniki literatury.
3. Co to jest nauka o literaturze? Metodologia badań literaturoznawczych i jej miejsce w nauce o literaturze.
4. Co to jest metoda? Co to jest metodologia?
5. Klasyfikacja metod. Przykład badań empirycznych.
6. Podstawy pracy naukowej (nauki humanistyczne).
7. Filozoficzne i psychologiczne podstawy metodologii badań literaturoznawczych.
8. Wprowadzenie do teorii dzieła literackiego. Dzieło literackie – analiza, interpretacja, wartościowanie.
9. Wprowadzenie do teorii procesu historycznoliterackiego.
10. Źródła wiedzy o literaturze.
11. Przegląd historyczny stanowisk i szkół metodologicznych. Teoria literatury i metodologia badań literackich w XIX, XX i XXI wieku. Nowe tendencje, prognozy na przyszłość.
12. Badania literaturoznawcze a inne badania.
13. Imagologia.
14. Wybór metody badawczej – zasady, przykłady, rady, przestrogi.
15. Tytuł, streszczenie, słowa kluczowe - zasady, przykłady, rady, przestrogi.
16. Uwagi końcowe. Rosjanie a metodologia badań literaturoznawczych.
W cyklu 2023L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2024L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu cyklu zajęć student:
WIEDZA
- ma podstawową wiedzę o badaniach filologicznych i metodologii badań literaturoznawczych;
- zna specyfikę literaturoznawstwa i jego miejsce w ogólnym podziale nauk humanistycznych;
- zna podstawową rosyjską i polską terminologię literaturoznawczą.
UMIEJĘTNOŚCI
- umie wykorzystać podstawową terminologię z zakresu literaturoznawstwa w wypowiedziach na temat zjawisk i procesów literackich;
- umie właściwie dobrać źródła z zakresu metodologii literaturoznawczej i wykorzystać zawarte w nich informacje;
- potrafi uzupełniać swoją wiedzę i doskonalić umiejętności.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- zdaje sobie sprawę z różnorodności paradygmatów naukowych i ma dla nich poszanowanie.
Kryteria oceniania
1 ECTS (30 godz.) - konwersatorium
1 ECTS (30 godz.) - praca własna studenta (przygotowanie do konwersatorium i testu)
Praca pisemna:
Pytania: 4
Liczba punktów maksymalna: 12 (4x3)
Punkty i oceny:
6,5-8 – 3,0 (dst)
8,5-9 – 3,5 (dst+)
9,5-10 – 4,0 (db)
10,5-11 – 4,5 (db+)
11,5-12 – 5,0 (bdb)
5! - bezbłędna odpowiedź na wszystkie pytania (liczba punktów maksymalna: 12) oraz odwołanie się do wiedzy spoza programu nauczania (liczba punktów: 13).
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Classroom oraz innych zalecanych przez UW.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Z. Mitosek, Teorie badań literackich, Warszawa 1995.
2. M. Fleischer, Rozpoznawalność cech „literackości” i „funkcji estetycznej” przez „kompetentnych odbiorców”. Wyniki badań empirycznych, w: Anatomia dyskursu. Wiedza o literaturze z punktu widzenia obserwatora III, pod red. B. Balickiego, B. Ryża i E. Szczerbuka, Wrocław 2008, s. 277-320.
3. E. Kasperski, Literatura. Teoria. Metodologia, w: Literatura. Teoria. Metodologia, pod red. D. Ulickiej, Warszawa 1988, s. 8-38.
4. M. Gołaszewska, Filozoficzne podstawy teorii literatury, w: Poszukiwania teoretycznoliterackie, pod red. E. Czaplejewicza i E. Kasperskiego, Wrocław 1989, s. 23-34
5. J. Faryno, Введение в литературоведение, Warszawa 1991.
6. А.П. Казаркин, Методология литературоведения. (Практические занятия по теории литературы), Томск 2016.
7. Wiek teorii. Sto lat nowoczesnego literaturoznawstwa polskiego, red. D. Ulicka, Warszawa 2020.
W cyklu 2023L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2024L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Uwagi
W cyklu 2023L:
Język prowadzenia pomocniczy - polski. |
W cyklu 2024L:
Język prowadzenia pomocniczy - polski. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: