Współczesna literatura rosyjska 3202-S1OLW32e
1. Kultura Rosji posttotalitarnej. Przemiany społeczno-polityczne a proces historycznoliteracki.
2. Postmodernizm rosyjski i jego specyfika w kontekście postmodernizmu światowego. Czołowi przedstawiciele tego kierunku w Rosji: W. Sorokin i W. Pielewin. Perspektywy rozwojowe postmodernizmu rosyjskiego.
3. Nowy realizm (postrealizm) i nowi realiści (postrealiści). Cechy dystynktywne nowego realizmu. Twórczość W. Makanina, L. Pietruszewskiej, Z. Prilepina.
4. Nowy sentymentalizm. Twórczość L. Ulickiej.
5. Kobiety o kobietach i świecie: nurt rosyjskiej prozy kobiecej. Geneza, wyróżniki, przedstawicielki (J. Czyżowa, M. Arbatowa, M. Palej i in.). Akcenty feministyczne (S. Wasilenko).
6. Wielokierunkowość współczesnej literatury rosyjskiej: 6.1. Kreacja obrazu czasu w twórczości A. Iwanowa i J. Wodołazkina. 6.2. Proza non-fiction (S. Gandlewski, A. Starobiniec, M. Stiepanowa). 6.3. Literatura fantasy (A. Bielanin i in.).
7. Rosyjska poezja końca XX wieku i pierwszego dwudziestolecia wieku XXI. Nurty i poszukiwania. Odradzanie się poezji religijnej.
8. Dramaturgia rosyjska lat 1991 – 2021. Eksperymenty, szkoły, gatunki. Przedstawiciele – N. Kolada, I. Wyrypajew, J. Griszkowiec, O. Bogajew, M.Ugarow.
9. Internet i literatura. Literatura sieciowa i literatura w sieci. Biblioteki internetowe, czasopisma, portale.
10. Fenomen rosyjskiej literatury masowej. Gatunki i przedstawiciele (A. Marinina i in.).
W cyklu 2023L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2024L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu cyklu zajęć student:
[wiedza]
- zna główne kierunki i nurty literatury rosyjskiej lat 90. XX wieku i pierwszego dwudziestolecia wieku XXI.
- ma wiedzę o twórczości prozaików, poetów i dramaturgów reprezentatywnych dla tego okresu.
- zna hierarchię literackich i kulturowych wartości tego okresu.
[umiejętności]
- potrafi scharakteryzować proces historycznoliteracki i zjawiska reprezentatywne dla literatury rosyjskiej po roku 1991.
- potrafi zinterpretować wybrane utwory pisarzy współczesnych z zastosowaniem terminologii literaturoznawczej na poziomie podstawowym oraz umie zdefiniować ich przynależność do określonego kierunku.- umie pracować w zespole przy realizacji określonego tematu.
[kompetencje społeczne]
- ma świadomość zakresu swej wiedzy o współczesnej literaturze rosyjskiej.
- posiada świadomość potrzeby pogłębiania wiedzy o najnowszej literaturze rosyjskiej.
- ma świadomość poziomu swych umiejętności w zakresie analizy utworów współczesnych pisarzy rosyjskich i potrzebę ich doskonalenia.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny.
Liczba pytań – 30, liczba punktów – 54.
Oceny: 3,0: punkty 25-30; 3,5: punkty 31 -36; 4,0: punkty: 37-42; 4,5: punkty 43-48; 5,0: punkty 49-54; 5! - student powinien wykazać się wiedzą wykraczającą poza ramy programu, umiejętnością samodzielnej interpretacji utworów oraz częściową (45 %) znajomością lektur uzupełniających.
PUNKTY ECTS: 4 (udział w zajęciach – 30 godz. - 1 punkt; przygotowanie do zajęć – 30 godz. - 1 punkt; przygotowanie do egzaminu – 60 godz. - 2 punkty)
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Classroom oraz innych zalecanych przez UW.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Podręczniki i opracowania ogólne:
1. Современная русская литература конца ХХ — начала ХХI века. Под ред. С.И. Тиминой, Москва 2011.
2. Т.Т. Давыдова, И.К. Сушилина, Современный литературный процесс в России, http://www.hi-edu.ru/e-books/xbook699/01/part-005.htm.
3. М.А. Черняк, Современная русская литература, Санкт-Петербург 2004.
4. М. Черняк, Революция чтения: что такое современная литература?, https://newtonew.com/culture/revolyucija-chteniye-chto-takoe-sovremennaya-literatura.
5. Н. Дорошенко, Особенности литературного процесса 21-го века, https://rospisatel.ru/doroshenko-minsk.htm.
Zagadnienia szczegółowe:
1. Н.Б. Маньковска, Эстетика постмодернизма, Санкт-Петербург 2000.
2. И.С. Скоропанова, Русская постмодернистская литература, Москва 2001.
3. М.Н. Эпштейн, Постмодернизм в русской литературе, Москва 2005.
4. Н. Лейдерман, Гипотеза о постреализме, https://russkerealie.zcu.cz/2-8-teksty-lipoveckij.
5. М. Бойко, Взлет и падение N-реализма. ХХI век. Итоги литературного десятилетия, https://www.rospisatel.ru/sbornik.htm.
6. Т.Г. Попова, К вопросу о неосентиментализме в современной русской прозе (на материале творчества Л. Улицкой и Л. Петрушевской), ela.urfu/bitstream/10995/20427/1/dc2-2011-50.pdf.
7. Ю.Н. Серго, Женская проза России. Особенности художественной философии, filclass.ru/archive/2006/2-16/zhenskaya-proza-rossii-osobennosti-khudozhestvennoy-filosofii.
8. А. Шабанова, Феномен «женской прозы» в русской литературе 90-х годов ХХ века, «Вектор науки ТГУ» 2013, № 2(24), https://journal.tltsu.ru/rus/indexs.php/Vectorscience/article/view/4689.
9. И. Зумбулидзе, «Женская проза» в контексте современной литературы, «Современная филология» 2011, https://moluch.ru/conf/phil/archive/23/409/.
10. Н. Фатеева, Современная русская «женская» проза: способы самоидентификации женщины как автора, http://www.owl.ru/avangard/sovremennayaruss.html.
11. K.A. Duda, Szkice o prozie rosyjskiej XXI wieku. Ulicka, Szyszkin, Pielewin, Minajew, Sienczyn, Kuricyn, Starobiniec, Kraków 2017.
12. Fantastyka rosyjska dawniej i dziś. Pod red. A. Polaka przy współpracy I. Zawalskiej, Katowice 2013.
13. Е. Степанов, Современная поэзия: тенденции начала XXI века, magazines.gorky.media/ra/2008/9/sovremennaya-poeziya-tendenczii-nachala-xxi-veka.html.
14. Motywy biblijne i chrześcijańskie we współczesnej poezji rosyjskiej. Wybór wierszy i tłumaczenie z języka rosyjskiego O. Lewicka, Lublin 2016.
15. L. Mięsowska, Między postkomunizmem a postmodernizmem. Najnowszy dramat rosyjski w poszukiwaniu tożsamości kulturowej, „Miscellanea Posttotalitariana Wratislaviensia” 2016, nr 4.
16. С.Я. Гончарова-Грабовская, Поэтика современной драмы (конец XX – XXI вв.), Минск 2002.
17. Л.Г. Ветелина, «Новая драма» ХХ — начало ХХI вв.: проблематика, эстетика, история вопроса, «Вестник Омского унив. им. Ф.М. Достоевского» 2009, № 1, с. 108-114.
18. L. Mięsowska, B. Pawletko, Okiełznać dziki Ru.net: internet a przemiany gatunkowe w literaturze rosyjskiej, rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/1598/1/Miesowska_Okielznac_dziki_Ru_net.pdf.
19. Е.А. Борцева, Жанры сетевой литературы, https://science-educations.ru/ru/article/view?id.=14665.
20. Б.Л. Цветкова, Массовая литература как культурный феномен, «Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского». Серия: Социальные науки, 2016, № 2(42), с. 128-135, [wersja elektroniczna: unn.ru/pages/e-library/vestnik_soc/18115942_2016_- _2(42)_unicode/16.pdf].
W cyklu 2023L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2024L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: